Lomastressi on monelle tuttu juttu. Voiko sitä välttää?

Lomastressi on monelle tuttu juttu. Voiko sitä välttää? Nollaa stressi heti alkuun.

Perhelomalla sinkoilee usein ääneen lausuttu tai lausumaton pyyntö: Antakaa minun olla edes hetki rauhassa! Antakaa omaa lomaa!

– Monet sanovat kaipaavansa välilaskupaikkaa, jossa saisi levätä pari päivää ihan rauhassa ennen perheen yhteisen loman aloittamista, kertoo psykologi Paula Kinnunen. Hän johtaa MH-valmennusta, joka tarjoaa stressin pikanollausta.

Paula Kinnunen muistelee saksalaista satua, jota hän luki usein omille lapsilleen. Satu päättyi sanoihin: Ja he kaikki saivat, mitä olivat toivoneet. Tarina kertoi nelihenkisestä perheestä, jossa oli äiti, isä ja kaksi lasta. Äiti halusi merelle, isä vuorille ja lapset halusivat huvipuistoon.
Kinnusen mielestä sadussa piilee onnistuneen perheloman salaisuus.

– Lomatoiveista kannattaa keskustella hyvissä ajoin ennen loman alkua. Jokaisen perheenjäsenen pitäisi saada tehdä lomallaan sitä, mitä hän toivoo. Emme voi olettaa, että perheen toiveet sulautuvat yhteen ja kaikilla on kivaa, jos toiveista ei ole juteltu eikä niiden yhteensovittamista ole suunniteltu.

Jos vanhemmat ovat väsyneitä ja stressaantuneita, kannattaa järjestää heti loman alkajaisiksi muutama päivä vanhempien omaa lomaa, yksin tai kaksin.

Kun vanhemmat ovat purkaneet pahimman stressin pois ja toteuttaneet muutaman täysin oikeutetun itsekäs toiveensa, energiavarastot on tankattu ja ja perheen yhteisestä lomasta on helpompi nauttia.

– Vanhempien pitää saada täyttää omat itsekkäät toiveensa, jotta he voivat olla onnellisia ja tyytyväisiä lasten kanssa. Lapsilla on valtava tarve olla kerrankin riittävän paljon yhdessä vanhempiensa kanssa, Kinnunen pohtii.

– Lapsi saattaa kitistä lomalla sitä, etteivät vanhemmat jaksa kiinnittää huomiota hänen tarpeisiinsa. Kun lapsi pyytää uimaan, vanhempi torjuu hänet helposti: En minä nyt jaksa, luen tätä kirjaa.

Lapsi sanoo tahtovansa Muumimaailmaan tai Linnanmäelle, mutta pohjimmiltaan hän haluaa vain yhtä asiaa: kivaa yhdessäoloa.

Työajatukset poikki

Työpaikalta irrottautuminen ei ole aina yksinkertaista. Monet käyttävät ensimmäisen lomaviikon kesken jääneiden töiden loppuun hoitamiseen. Ajatukset karkaavat väkisin takaisin töihin.

– Mieleeni muistuu yhden loman alku. Olin tiiviisti kiinni eräässä projektissa, jonka ympärillä ajatukseni pyörivät yötä päivää. Menin mökille, kävelin metsään ja aloin raahata kaatuneiden puiden runkoja sahauspaikalle. Siitä tuli hyvä fyysinen väsymys. Urakan jälkeen oli mukavaa mennä saunaan, syödä hyvin ja nukahtaa, Paula Kinnunen kertoo.

Aivot ja keho tarvitsevat kunnon lomaa: totaalilepoa ja palautumista työrasituksesta. Jos et pysty lomallakaan irrottautumaan kännykästä ja läppäristä, todennäköisesti et pysty myöskään kehittymään työssäsi.

– Lomalla kannattaa tehdä jotain aivan erilaista: hakata halkoja, maalata seiniä tai kaivaa ojaa. Fyysinen rääkki katkaisee ajatukset tehokkaasti.

Kinnusen hyvän loman resepti on helppo: fyysistä aktiivisuutta, hiljentymistä, sisäänpäin kääntymistä, hemmottelua, hierontaa ja lukemista.

Kun on tylsää, keksikää kivaa

Joskus lomailu on pelkkää autossa istumista: lapset valittavat takapenkillä, vanhemmat etupenkillä.

– Jos paahdetaan kuusi tuntia kuumassa autossa mummolaan, niin sitähän se usein on. Myös matkanteko voi olla kivaa, eikä pelkästään perille pääsy. Matkan varrelle voi järjestää elämyksiä. Välillä voi pulahtaa vaikka uimaan.

Lapset janoavat rentoa yhdessäoloa vanhempien kanssa, vaikka eivät välttämättä tiedä itsekään. Lapset kannattaa ottaa mukaan aikuisten loma-askareisiin: kokkaamaan, grilliä sytyttämään ja mökin kattoa paikkaamaan. Lomalla vanhemmatkin voivat heittäytyä pelaamaan ja leikkimään – katsoa kesää lapsen silmin.

– Rakentakaa maja! Kinnunen yllyttää.

Osaatko rentoutua?

Jos ihmisellä ei ole hyviä keinoja purkaa stressiään, hän purkaa sitä haitallisilla keinoilla, kuten riitelemällä tai tissuttelemalla alkoholia pitkin päivää. Vaikka kylmä olut ja valkoviini maistuvat lomalla, alkoholin kulutusta kannattaa miettiä.

Lasten mielestä vanhempien pöhnäinen tokkurointi pikkujurruissa on rasittavaa ja kiusallista.

– Kun menee nukkumaan alkoholia ottaneena, unen laatu on aina heikko, vaikka ihminen olisi kuinka väsynyt tahansa. Humalan jälkeen ihminen on fyysisesti ja henkisesti väsynyt. Kannattaa siis miettiä, osaatko rentoutua muuten.

Jos unihäiriöt vaivaavat stressaantuneita aivoja, keholle ja mielelle pitäisi antaa aikaa rauhoittua ennen nukahtamista. Raskasta ruokaa, alkoholia, vahvoja ärsykkeitä ja fyysistä rasitusta on viisainta välttää myöhään illalla.

– Lomalla kannattaa lukea paljon, siis romaaneja, ei ammattikirjallisuutta.

Teksti: Mervi Juusola, Meidän Perhe

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.