Verensokeri on hyvä pitää tasaisena.

Kevään ylioppilaskirjoituksiin otetaan mukaan omia eväitä. Ei ole ihan sama, mitä suuhunsa tiukassa tenttitilanteessa laittaa.  Ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta Terveystalosta kertoo, millaisilla eväillä kokeissa jaksaa niin, että ajatus kulkee hyvin koko päivän.

– Eväiden tarkoitus on pitää verensokeri tasaisena, jolloin suorituksesta tulee paras mahdollinen. Sekä nälkä että verensokerin nopeat vaihtelut heikentävät keskittymiskykyä, sanoo Terveystalon ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta.

Kivirannan mukaan eväiden perustana ovat kunnon eväsleivät.

– Täysjyväleipien väliin kannattaa laittaa monipuolisesti kasviksia, juustoa ja leikkeleitä. Kannattaa pakata mukaan myös reilusti kasviksia ja hedelmiä. Ne sopivat hyvin eväiksi kuorittuina ja lohkottuina rasiassa, Kiviranta neuvoo.

Kiviranta kehottaa välttämään liiallisia sokereita. Nälkään syödyt karkit ja limu saavat verensokerin nousemaan nopeasti. Elimistö reagoi verensokerin nopeaan nousuun erittämällä paljon insuliinia. Tämä taas voi romahduttaa verensokerin lähtötasoa alemmas. Äkilliset nousut ja laskut verensokerissa aiheuttavat väsymystä ja keskittymiskyvyn herpaantumista.

Eväiden pitää myös kestää säilytystä huoneenlämmössä. Ruoka ei saa sotkea ja syömisen pitää olla helppoa ja äänetöntä. Kokeiden aikana eväiden syömiseen kannattaa varata ihan oma aikansa. väshetki Tämä tauko on pieni lepohetki myös aivoille tiiviin koetilanteen lomassa.

Abin vinkkilista:

1) Syö hyvä aamupala ennen koetta. Pieni kävelylenkki ennen kirjoituksia piristää ja auttaa laukaisemaan jännitystä.

2) Eväiden perustana toimivat perinteiset eväsleivät. Täysjyväleivät voi täyttää monipuolisesti margariinilla, kasviksilla, juustolla tai lihaleikkeleellä.

3) Pähkinät ja hedelmälohkot ovat helppoja ja hyviä eväitä.

4) Juo riittävästi vettä. Kohtuudella nautittuina kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat, kuten energia- ja kolajuomat piristävät.

5) Vältä yletöntä karkin syöntiä ja limun juontia. Verensokerin äkilliset vaihtelut väsyttävät ja vievät keskittymiskykyä. Pari palaa suklaata voi kuitenkin piristää kirjoitusten lomassa.

Lähde: Terveystalo

 

Vierailija

Näin ruokit nuoren yo-kokeisiin: 5 vinkkiä

Itsellä oli ylioopilaskokeissa mukana ruisleipää ja suklaata. Aika ei riittänyt leipien pureskelemiseen, jäi syömättä. Olin neljän tunnin kirjoittamisen jälkeen aivan poikki, mutta suklaa piristi niin hyvin että jaksoin kirjoittaa ja ajatella kokeen loppuun. Onhan se täysjyväleipä ja porkkana toki terveellistä, mutta ei ylioppilaskokeisiin syömään olla menossa. Sopivasti kofeiinia ja sokeria niin hyvä tulee.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.