Kymmenen vinkkiä, joiden avulla saat energiaa kiireiseen arkeen.

1. Ravitse henkeäsi

Jos on sisältä tyhjä elämä tuntuu lattealta. Hanki sielunravintoa käymällä näköaloja avartavilla kursseilla. Lue viisaita kirjoja, katso hyviä elokuvia tai teatteriesityksiä.

Lukemiselle ei ruuhkavuosina kannata odotella ihanteellista ajankohtaa. Hengenravinto on haalittava lennossa! Parhaita paikkoja lukemiselle ovat työmatkat (jos kuljet julkisilla), leikkipuiston penkki tai se ankea pukuhuone, jossa odottelet lastasi jääkiekko/baletti/jalkapallo-harjoituksista.

Varaa aikaa elämän merkityksen pohtimiselle. Kuuntele muiden kokemuksia siitä, mikä antaa heille elämän sisältöä.

2. Suojaudu energiavampyyreilta

Energiavampyyri-tuttavien kanssa oli ehkä varaa kaveerata vielä huolettomina opiskeluaikoina. Ruuhkavuosina ei - nämä tyypit imevät väsyneestä perheenäidistä tai -isästä viimeisetkin mehut.

Energiavampyyrit ovat jaettavissa alaryhmiin, joita ovat esimerkiksi Kritisoija, Valittaja ja Toivoton.

Kritisoijalta löytyy aina jotain huomautettavaa ulkonäöstäsi, työtaidoistasi tai persoonallisuudestasi. Valittaja hekumoi negatiivisissa ajatuksissa ja näkee joka puolella vain vikoja. Astetta vakavampi on Toivoton. Hänen tuttavanaan oleminen edellyttää iltakausien uhraamista puheluille, joissa Toivoton ruotii elämänsä ongelmavyyhtejä. Positiiviset ehdotuksesi kaikuvat kuuroille korville, sillä negatiivisuudessa rypeminen on Valittajalle ja Toivottomalle elämäntapa.

Jos et itse halua jakaa samaa elämänasennetta ota tyypeistä etäisyyttä tai vedä tiukat rajat sille mitä oikein haluat kuunnella.

3. Usko tekeväsi tarpeeksi

Työelämässä stressaantuvat vähiten ne, jotka uskaltavat lähteä pää pystyssä kotiin normaalimittaisen työpäivän päätteeksi. On turha toivoa, että työnantaja kantaisi sinut pihalle merkiksi siitä, että olet tehnyt ”tarpeeksi”. Rajat työn ja muun elämän välille pitää oppia vetämään itse.

Panosta työmukavuuteesi. Älä anna työtehosi tyssätä hapen puutteeseen tai nestehukkaan: tuuleta ja juo vettä! Jos olet istumatyöläinen panosta selällesi sopivaan työtuoliin.

4. Popsi voimaa purkista

Viisi energisoivinta ravintolisää, suosittelijana ravitsemusasiantuntija Paula Heinonen:

  • Alfalipoiinihappo - tämän hetken kiinnostavin superantioksidantti! Piristää, lisää keskittymiskykyä, heikentää tulehdusreaktioita. Valmisteen todistettu ryppyjä silittävä vaikutus on lisäplussaa. Tuotetta löytyy mm. Bioteekin valikoimista.
  • Monivitamiinivalmiste. Kaikki tarvitsevat hyvää monivitamiini-hivenainevalmistetta, jotta vitamiinien ja hivenaineiden saanti on varmasti turvattu.
  • Viherjuoma.  Sen voi itse puristaa vihreistä vihanneksista tai ostaa helpommin valmiina jauheena.
  • Kuitu. Koska toimiva suolisto on terveyden perusta sitä kannattaa hoitaa lisäkuidulla. Eri kuitulajikkeita, kuten pellavarouhetta, kauranlesettä ja psylliumia kannattaa vaihdella.
  • Kalanmaksaöljy. Hyvien rasvojen, A- ja D-vitamiinin lähde.

5. Luovu haitallisesta - vältä edes näitä

Paula Heinosen musta lista: seuraavat nautintoaineet ryöväävät sinulta eniten energiaa.

  • Kahvi: lisää stressihormonien eritystä, kohottaa verenpainetta, vähentää aivojen verenvirtausta (kolmekymmentä prosenttia!), heikentää ääreisverenkiertoa ja lisää unihäiriöitä.
  • Sokeri - veren sokerin heilahtelut johtavat väsymykseen, huonovointisuuteen ja energian puutteeseen.
  • Valkoisista jauhoista valmistetut tuotteet - haitat ovat samat kuin sokerissa.
  • Teollisesti valmistetut ruoat - lisäainepitoisuus on niissä korkealla, ravintoainetiheys alhaalla.

6. Armahda itseäsi

Älä aseta tavoitteitasi kohtuuttomiin korkeuksiin. Lena Holsteinin runo supernaisen lopusta muistuttaa, että kannattaa hidastaa ajoissa.

Hän oli hyvä äiti,
kiihkeä seksikumppani,
ymmärtäväinen vaimo,
menestyvä uranainen
poliittisesti valveutunut
ja kuntosalin kanta-asiakas.
Ikkunat oli juuri pesty
ja mattojen hapsut kammattu
ja koko talo tuoksui
vasta paistetulta leivältä ja itse tehdyltä appelsiinihillolta
--kun ambulanssi ajoi pihaan.

Älä odota romahdukseen asti - terveenäkin on lupa rentoutua! Ylikierroksista kielii se, ettei enää muista millaisista tekemisistä pitää. Aika ajoin kannattaa tehdä kirjoittaa itselleen lista ”30 asiaa, jotka teen mielelläni”, ja valita listasta viisi asiaa, joita aikoo myös tehdä nykyistä enemmän. Päivämäärät tekemisille täytyy lyödä lukkoon heti.

7. Nuku oikeaan aikaan

Väsymystä ei aina ratkaista lisäämällä nukkumisen määrää, vaan siirtämällä nukkumaanmenon ajankohtaa aikaisemmaksi. Kautta aikojen on tiedetty, että virkistävintä on alkuyön uni.

Lännessäkin suositun intialaisen auyrveda-terveysopin mukaan vuorokausi koostuu sykleistä, joiden aikana energiataso vaihtelee. Kuuden ja kymmenen välillä illalla on sykli, jolle on ominaista hitaus ja raskaus. Jos menet nukkumaan kymmeneen mennessä, nukahdat helpommin ja nukut sikeämmin kuin puoli yhdestätoista lähtien, jolloin alkaa stimuloivampi jakso.

Aikaisempi nukkumisrytmi tuo lisäbonuksena myös lisää omaa aikaa. Aikainen nukkumaanmenijä jaksaa nousta reilusti ennen muuta perhettä. Tunti pari omaa aikaa ennen päivän aherruksen alkua kohentaa elämänlaatuasi uskomattoman paljon ja antaa hyvän vireen koko päivälle.

Aamuinen oma aika voittaa iltaisen monesta syystä. Aamulla ihminen on pirteämpi ja koko maailma on rauhallisempi. Aamulla syntyvät suuret ajatukset ja oivallukset; kaikkien uskontokuntien luostareissa ei ole sattumalta herätty kautta aikojen juuri aamuyöstä.

Aamuisin voi joogata, voimistella, lukea, kirjoittaa. Suomessa riittää valoisaa aikaa, jolloin aamukävelyt ovat upeita kokemuksia. Talvi-aamuna tähtien valossa tehty aamukävelykin on tunnelmallinen.

Kun muut heräävät tuntuu kuin olisit saanut elää jo kokonaisen päivän, eikä loppupäivän kiire stressaa enää samalla tavalla.

8. Jätä tissuttelu

Suomalaisten yhä lisääntyvä alkoholinkäyttö kielii siitä, että mannermainen alkoholikulttuuri on käsitetty pieleen. Välimeren maissa ei litkitä lasikaupalla viiniä joka päivä eikä ylipäätään nautita viiniä ilman tukevaa ateriaa.

Kohtuurajoissakin pysyvä päivittäinen alkoholinkäyttö vie energiaa, lihottaa, huonontaa yöunen laatua ja aiheuttaa salakavalaa riippuvuutta. Riippuvuuden rajana voi pitää jo sitä, ettei enää oikein osaa rentoutua iltaisin ilman sitä yhtä viinilasillista.

9. Hoida ystävyyssuhteita kävelytreffeillä

Ennen perhettä oli aikaa vetelehtiä ystävien kanssa kahviloissa tai kapakkakierroksilla. Nyt on lyötävä monta kärpästä samalla iskulla.

Kroonisesta aikapulasta kärsivä vanhempi yhdistää kävelytreffeillä ystävän kanssa kolme asiaa: ystävän tapaamisen, terapeuttisen juttelun ja liikunnan luonnossa. Ystävän kanssa tulee käveltyä pidempiä lenkkejä mitä itse ikinä jaksaisi, kun juoruttavaa riittää.

10. Tee kodistasi energiakeskus

Kun elämä on kiireistä, kodin levollisuuteen ja rauhallisuuteen kannattaa panostaa. Feng shuin oppien mukaan järjestellystä energisoivasta kodista on poistettu turhat kellot. Radiot, televisiot ja tietokone pysyvät suljettuina.

Viileitä, levollisia värejä: vihreää, sinistä ja violettia kannattaa suosia sisustuksessa. Myös vesielementti rauhoittaa; siksi kylpyhuoneeseen kannattaa satsata aivan erityisesti. Siitä voi yrittää luoda keitaan, jossa asukkaat voivat sekä puhdistua että rauhoittua.

Makuuhuoneen tulee olla rauhoitettu kaikkinaiselta työltä ja muulta rasittavalta pohdiskelulta.
Elämänilo lisääntyy feng shuin mukaan, kun taloon päästetään sisään mahdollisimman paljon valoa ja raikasta ilmaa.

 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Toisenlaiset äidit Livillä ja Ruudussa tiistaisin klo 21. Kuva Niki Strbian

Jos vanhemmalla on haavoja omissa varhaisissa ihmissuhteissaan, voivat kasvatuksen työkalut loppua kesken.

Muun muassa geneettinen perimä, varhainen kiintymysmalli ja elämänkokemukset vaikuttavat ihmisen psyykkiseen kehitykseen. Jos ihminen jää tavalla tai toisella toistuvasti yksin selviytymään lapsuuden haasteista ilman asianmukaista tukea, tuottaa se usein selkeitä pulmia tunteiden säätelyssä ja vuorovaikutuksessa.

Entä miten heijastuuu vanhemmuuteen se, jos elämä on tarjoillut vuoren tai jopa vuoriston kokoisia vaikeuksia näissä asioissa?

Kun vanhempana pitäisi tarjota lapselle lohtua tämän kitistessä barbin kengän katoamisesta, aikuisen sisällä saattaakin herätä äkkiarvaamatta se pieni, ymmärrystä vaille jäänyt lapsi, joka alkaa kiljua ja raivota. Moni vanhempi ihmettelee jälkikäteen: ”En voi uskoa, että tuo juuri pääsi ulos suustani!” 

Aikuisen sisällä herää ymmärrystä vaille jäänyt lapsi, joka alkaa kiljua ja raivota.

Osa vanhemmista ryhtyy omien vaikeiden kokemustensa valossa ylisuojelevaksi, mistä voi seurata vaikeuksia asettaa lapselle riittäviä rajoja. Tilanne on lapselle turvaton, ja sitä kompensoidakseen hän ottaa yhä enemmän pomon roolia itselleen. Allikossa ollaan!

Melkoisia uhkakuvia, sillä onhan meillä kaikilla vanhemmaksi tullessamme takanaan lapsuus ja rimpsu elettyä elämää – yleensä rosoista tai rosoisempaa. Miten siitä sitten voi selvitä? Vai tarkoittaako epävakaa elämänhistoria tuomiota?

Hyviä uutisia! Aivot säilyvät muovautumiskykyisinä läpi elämän. Vuorovaikutusmallit voivat muuttua. Erityisen lohdullista on, että ihmisen psyykkistä eheyttä eivät sinänsä määrittele vaikeatkaan elämäntapahtumat, vaan hänen kykynsä käsitellä niitä. 

Ihmisen psyykkistä eheyttä eivät määrittele vaikeatkaan elämäntapahtumat, vaan hänen kykynsä käsitellä niitä. 

Oman elämän tietoinen tarkastelu ja pohdinta – ”making sense of your life” – lisää itseymmärrystä. Sitä kautta ihminen kasvaa ja kehittyy, ja on helpompi tunnistaa tunteet ja ajatukset, jotka vaikuttavat omaan käytökseen. Esimerkiksi sen, miksi barbinkenkäepisodit saattavat joskus syöstä aikuisen pois tolaltaan.

Lapsen mieli kehittyy vastavuoroisuuden ja huolenpidon kokemuksissa. Kun vanhempi eläytyy ja tavoittaa lapsen käyttäytymisen taustalla vaikuttavia tarpeita ja mielentiloja, kokee lapsi tulevansa ymmärretyksi. Hän ei jää yksin hankalienkaan tunteiden kanssa. Näin siirretään mielenterveyttä seuraavalle sukupolvelle.

Historia ei ole tuomio. Oman taustan ja mielen käsittelemisestä ja ymmärtämisestä seuraa hyvää vanhemmuutta, hyviä ihmissuhteita ja hyvinvointia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kolme hellyttävää tapaa lievittää lapsen ikävää. 

”En haluu päiväkotiin! Haluan äitin!”, huutaa kuopus, kun avaamme päiväkodin oven aamuisin. llalla lapsi kuiskaa, että hänellä on jo nyt ikävä meitä vanhempia. Päiväkodissa unikaverina mukana oleva haukku-hauva kyllä lohduttaa, mutta ei korvaa äitiä. Millä helpottaisin lapseni ikävää?

Päiväkodin täti keksii keinon: Tuokaa mukananne valokuva perheestä. Kuopus voi katsella sitä, kun ikävä muuttuu itkuksi. Itse keksin antaa haukku-hauvan kaulaan huivini, joka tuoksuu minulle, ja toivon mukaan siksi lohduttaa.

Ystäväperheen äiti kehottaa valitsemaan pienen sileän kiven – suukon. Vanhempi antaa suukko-kivelle päiväkotipäivän alussa pusun (tai kuiskaa kivelle ”rakastan sinua”), ja sitten kivi sujautetaan lapsen taskuun. Tiukan paikan tullen pieni kämmen voi käpertyä äidin tai isän suukon ympärille.

Tiukan paikan tullen pieni kämmen voi käpertyä äidin tai isän suukon ympärille.

Törmään netissä vielä kolmanteen kikkaan. Amerikkalainen Louise Mallet keksi piirtää pienet sydämet poikansa ja itsensä kämmeniin. Sydämiä hän nimittää ”halinappulaksi”. Kun sydämestä painaa, saa toinen sydämen omistaja etähalin.

– Latasimme sydämet matkalla kouluun pitämällä toisiamme kädestä. Kun hain pojan iltapäivällä hoidosta, hän kertoi iloisesti, että minulta saamansa halit olivat helpottaneet ikävää. Lapsi kertoi painaneensa sydäntä pitkään, kun häntä oli koulupäivän aikana itkettänyt. Vastasin hänelle, että ”se oli varmasti se pitkä, ihana hali, jonka tunsin”, Louise kirjoittaa.

Ikävää helpottavan kikan ei tarvitse olla monimutkainen. Se voi olla samanlainen ranneke, hiuspinni tai pieni pehmoeläin, josta lapsi ja vanhempi muistavat toisensa päivän aikana. Se voi olla aina tiettyyn kohtaan annettu pusu tai silitys, jota koskettamalla lapsi saa yhteyden vanhempaansa tai voimalause, jota lapsi voi ajatella, kun ikävä yllättää. Tärkeintä on, että kikan avulla lapsi tuntee olonsa rakastetuksi ja turvalliseksi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.