Kymmenen vinkkiä, joiden avulla saat energiaa kiireiseen arkeen.

1. Ravitse henkeäsi

Jos on sisältä tyhjä elämä tuntuu lattealta. Hanki sielunravintoa käymällä näköaloja avartavilla kursseilla. Lue viisaita kirjoja, katso hyviä elokuvia tai teatteriesityksiä.

Lukemiselle ei ruuhkavuosina kannata odotella ihanteellista ajankohtaa. Hengenravinto on haalittava lennossa! Parhaita paikkoja lukemiselle ovat työmatkat (jos kuljet julkisilla), leikkipuiston penkki tai se ankea pukuhuone, jossa odottelet lastasi jääkiekko/baletti/jalkapallo-harjoituksista.

Varaa aikaa elämän merkityksen pohtimiselle. Kuuntele muiden kokemuksia siitä, mikä antaa heille elämän sisältöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Suojaudu energiavampyyreilta

Energiavampyyri-tuttavien kanssa oli ehkä varaa kaveerata vielä huolettomina opiskeluaikoina. Ruuhkavuosina ei - nämä tyypit imevät väsyneestä perheenäidistä tai -isästä viimeisetkin mehut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Energiavampyyrit ovat jaettavissa alaryhmiin, joita ovat esimerkiksi Kritisoija, Valittaja ja Toivoton.

Kritisoijalta löytyy aina jotain huomautettavaa ulkonäöstäsi, työtaidoistasi tai persoonallisuudestasi. Valittaja hekumoi negatiivisissa ajatuksissa ja näkee joka puolella vain vikoja. Astetta vakavampi on Toivoton. Hänen tuttavanaan oleminen edellyttää iltakausien uhraamista puheluille, joissa Toivoton ruotii elämänsä ongelmavyyhtejä. Positiiviset ehdotuksesi kaikuvat kuuroille korville, sillä negatiivisuudessa rypeminen on Valittajalle ja Toivottomalle elämäntapa.

Jos et itse halua jakaa samaa elämänasennetta ota tyypeistä etäisyyttä tai vedä tiukat rajat sille mitä oikein haluat kuunnella.

3. Usko tekeväsi tarpeeksi

Työelämässä stressaantuvat vähiten ne, jotka uskaltavat lähteä pää pystyssä kotiin normaalimittaisen työpäivän päätteeksi. On turha toivoa, että työnantaja kantaisi sinut pihalle merkiksi siitä, että olet tehnyt ”tarpeeksi”. Rajat työn ja muun elämän välille pitää oppia vetämään itse.

Panosta työmukavuuteesi. Älä anna työtehosi tyssätä hapen puutteeseen tai nestehukkaan: tuuleta ja juo vettä! Jos olet istumatyöläinen panosta selällesi sopivaan työtuoliin.

4. Popsi voimaa purkista

Viisi energisoivinta ravintolisää, suosittelijana ravitsemusasiantuntija Paula Heinonen:

  • Alfalipoiinihappo - tämän hetken kiinnostavin superantioksidantti! Piristää, lisää keskittymiskykyä, heikentää tulehdusreaktioita. Valmisteen todistettu ryppyjä silittävä vaikutus on lisäplussaa. Tuotetta löytyy mm. Bioteekin valikoimista.
  • Monivitamiinivalmiste. Kaikki tarvitsevat hyvää monivitamiini-hivenainevalmistetta, jotta vitamiinien ja hivenaineiden saanti on varmasti turvattu.
  • Viherjuoma.  Sen voi itse puristaa vihreistä vihanneksista tai ostaa helpommin valmiina jauheena.
  • Kuitu. Koska toimiva suolisto on terveyden perusta sitä kannattaa hoitaa lisäkuidulla. Eri kuitulajikkeita, kuten pellavarouhetta, kauranlesettä ja psylliumia kannattaa vaihdella.
  • Kalanmaksaöljy. Hyvien rasvojen, A- ja D-vitamiinin lähde.

5. Luovu haitallisesta - vältä edes näitä

Paula Heinosen musta lista: seuraavat nautintoaineet ryöväävät sinulta eniten energiaa.

  • Kahvi: lisää stressihormonien eritystä, kohottaa verenpainetta, vähentää aivojen verenvirtausta (kolmekymmentä prosenttia!), heikentää ääreisverenkiertoa ja lisää unihäiriöitä.
  • Sokeri - veren sokerin heilahtelut johtavat väsymykseen, huonovointisuuteen ja energian puutteeseen.
  • Valkoisista jauhoista valmistetut tuotteet - haitat ovat samat kuin sokerissa.
  • Teollisesti valmistetut ruoat - lisäainepitoisuus on niissä korkealla, ravintoainetiheys alhaalla.

6. Armahda itseäsi

Älä aseta tavoitteitasi kohtuuttomiin korkeuksiin. Lena Holsteinin runo supernaisen lopusta muistuttaa, että kannattaa hidastaa ajoissa.

Hän oli hyvä äiti,
kiihkeä seksikumppani,
ymmärtäväinen vaimo,
menestyvä uranainen
poliittisesti valveutunut
ja kuntosalin kanta-asiakas.
Ikkunat oli juuri pesty
ja mattojen hapsut kammattu
ja koko talo tuoksui
vasta paistetulta leivältä ja itse tehdyltä appelsiinihillolta
--kun ambulanssi ajoi pihaan.

Älä odota romahdukseen asti - terveenäkin on lupa rentoutua! Ylikierroksista kielii se, ettei enää muista millaisista tekemisistä pitää. Aika ajoin kannattaa tehdä kirjoittaa itselleen lista ”30 asiaa, jotka teen mielelläni”, ja valita listasta viisi asiaa, joita aikoo myös tehdä nykyistä enemmän. Päivämäärät tekemisille täytyy lyödä lukkoon heti.

7. Nuku oikeaan aikaan

Väsymystä ei aina ratkaista lisäämällä nukkumisen määrää, vaan siirtämällä nukkumaanmenon ajankohtaa aikaisemmaksi. Kautta aikojen on tiedetty, että virkistävintä on alkuyön uni.

Lännessäkin suositun intialaisen auyrveda-terveysopin mukaan vuorokausi koostuu sykleistä, joiden aikana energiataso vaihtelee. Kuuden ja kymmenen välillä illalla on sykli, jolle on ominaista hitaus ja raskaus. Jos menet nukkumaan kymmeneen mennessä, nukahdat helpommin ja nukut sikeämmin kuin puoli yhdestätoista lähtien, jolloin alkaa stimuloivampi jakso.

Aikaisempi nukkumisrytmi tuo lisäbonuksena myös lisää omaa aikaa. Aikainen nukkumaanmenijä jaksaa nousta reilusti ennen muuta perhettä. Tunti pari omaa aikaa ennen päivän aherruksen alkua kohentaa elämänlaatuasi uskomattoman paljon ja antaa hyvän vireen koko päivälle.

Aamuinen oma aika voittaa iltaisen monesta syystä. Aamulla ihminen on pirteämpi ja koko maailma on rauhallisempi. Aamulla syntyvät suuret ajatukset ja oivallukset; kaikkien uskontokuntien luostareissa ei ole sattumalta herätty kautta aikojen juuri aamuyöstä.

Aamuisin voi joogata, voimistella, lukea, kirjoittaa. Suomessa riittää valoisaa aikaa, jolloin aamukävelyt ovat upeita kokemuksia. Talvi-aamuna tähtien valossa tehty aamukävelykin on tunnelmallinen.

Kun muut heräävät tuntuu kuin olisit saanut elää jo kokonaisen päivän, eikä loppupäivän kiire stressaa enää samalla tavalla.

8. Jätä tissuttelu

Suomalaisten yhä lisääntyvä alkoholinkäyttö kielii siitä, että mannermainen alkoholikulttuuri on käsitetty pieleen. Välimeren maissa ei litkitä lasikaupalla viiniä joka päivä eikä ylipäätään nautita viiniä ilman tukevaa ateriaa.

Kohtuurajoissakin pysyvä päivittäinen alkoholinkäyttö vie energiaa, lihottaa, huonontaa yöunen laatua ja aiheuttaa salakavalaa riippuvuutta. Riippuvuuden rajana voi pitää jo sitä, ettei enää oikein osaa rentoutua iltaisin ilman sitä yhtä viinilasillista.

9. Hoida ystävyyssuhteita kävelytreffeillä

Ennen perhettä oli aikaa vetelehtiä ystävien kanssa kahviloissa tai kapakkakierroksilla. Nyt on lyötävä monta kärpästä samalla iskulla.

Kroonisesta aikapulasta kärsivä vanhempi yhdistää kävelytreffeillä ystävän kanssa kolme asiaa: ystävän tapaamisen, terapeuttisen juttelun ja liikunnan luonnossa. Ystävän kanssa tulee käveltyä pidempiä lenkkejä mitä itse ikinä jaksaisi, kun juoruttavaa riittää.

10. Tee kodistasi energiakeskus

Kun elämä on kiireistä, kodin levollisuuteen ja rauhallisuuteen kannattaa panostaa. Feng shuin oppien mukaan järjestellystä energisoivasta kodista on poistettu turhat kellot. Radiot, televisiot ja tietokone pysyvät suljettuina.

Viileitä, levollisia värejä: vihreää, sinistä ja violettia kannattaa suosia sisustuksessa. Myös vesielementti rauhoittaa; siksi kylpyhuoneeseen kannattaa satsata aivan erityisesti. Siitä voi yrittää luoda keitaan, jossa asukkaat voivat sekä puhdistua että rauhoittua.

Makuuhuoneen tulee olla rauhoitettu kaikkinaiselta työltä ja muulta rasittavalta pohdiskelulta.
Elämänilo lisääntyy feng shuin mukaan, kun taloon päästetään sisään mahdollisimman paljon valoa ja raikasta ilmaa.

 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla