Lihava lapsi voi huonosti – ota talteen kahdeksan vinkkiä.

Käynnistä perheen elämäntaparemontti - ota talteen kahdeksan vinkkiä!

Lihavuus on yleisin lasten ravitsemushäiriö Suomessa ja muissa kehittyneissä maissa. Vain harvoin sairauden taustalla on sairaus, useimmiten lapset vain syövät enemmän kuin kuluttavat.

Ylilääkäri Matti Salo Tampereen yliopistollisesta sairaalasta listasi asioita, joista perheen kannattaa elämäntaparemonttinsa aloittaa.

  1. Syödessä ei pitäisi tehdä mitään muuta, ja ruokailu tulisi eristää omaksi tapahtumakseen. Perhe voi sopia, että se syö aina vain ruokapöydän ääressä. Ennen ruokailua televisio suljetaan ja tietokonepelit keskeytetään. Perheen on hyvä nauttia yhdessä vähintään yksi lämmin ateria päivässä. Samalla voi vaihtaa päivän kuulumiset.
  2. Koko perheen ruokaremontti tarkoittaa kevyempää mutta monipuolista ravintoa. Marjat, hedelmät ja vihannekset tulisi tarjoilla lapselle houkuttelevina vaihtoehtoina. Välipalat tulisi saattaa mahdollisimman vähiin ja ateriat säännöllisiksi.
  3. Ruokailuun on hyvä valmistaa vain se määrä ruokaa, joka on tarkoitettu syötäväksi. Pöytään ei kannata tuoda ruokaa niin paljon, että siitä riittäisi santsattavaa. On helpompi rajata ruuan määrä jo alkuunsa kuin jatkuvasti kieltää lasta tai nuorta santsaamatta sitä "kolmatta lautasta".
  4. Vanhempien ei tulisi lohduttaa tai palkita lasta ruualla. Jos ruoka on kasvatusväline, palkinto, lohduke tai rangaistus, se saa liian tärkeän osan lapsen elämässä.
  5. Herkkupolitiikasta kannattaa tehdä selvät säännöt, joista koko perhe pitää kiinni: karkkipäivä kerran viikossa, jäätelöä kesälläkin vain rajoitetusti, elokuviin ei viedä syötävää. Koska napostelu liittyy vahvasti myös pelaamiseen ja television katseluun, on siksikin hyvä pitää kiinni siitä, että perheessä syödään vain ruokapöydän ääressä.
  6. Nälän tunteen nopeaa voittamista on hyvä harjoitella lapsen kanssa. Voi kokeilla muun muassa ksylitoli-purukumia, pastillia tai hedelmiä. Jääkaappi ja ruokakomerot on syytä tyhjentää herkuista. Lasten kanssa on myös hyvä opetella kaloritietoutta: verrata vaikka suklaan ja ruisleivän energiapitoisuuksia.
  7. Turvallinen laihduttaminen on lapsilla hidasta ja voi kestää vuosia. Lievän liikapainon hoitamisessa ei edes pyritä painon pudottamiseen, vaan tavoitteena on painon pysyminen ennallaan, samalla kun lapsen pituus kasvaa
  8. Liikunta ei vain kiihdytä rasvojen palamista vaan kohottaa myös mielialaa. Jos lapsi ei innostu pitkäkestoisesta liikunnasta, hänet voi patistaa liikkeelle muutaman kerran päivässä vaikka koiraa ulkoiluttamaan. Arkiliikuntaankin häntä on hyvä kannustaa: kouluun ja harrastuksiin kävellen tai pyörällä autolla kuljettamisen sijaan.

Meidän Perhe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla