Ota käyttöön 11 kiireenhallintavinkkiä kotiin ja töihin.

Ota käyttöön 11 kiireenhallintavinkkiä kotiin ja töihin:

Työpaikalla

  • Listaa sinulle tärkeät asiat. Terve itsekkyys on silloin tällöin paikallaan: mieti mihin omat resurssisi riittävät, jos sinulta ollaan aina pyytämässä palvelusta. Sano reilusti ääneen, jos tunnet, että sinulla on liikaa töitä.
  • Käytä kalenteria sen sijaan, että laputat keittiön ja työpöydän täyteen keltaisia Post-it-lappuja. Kalenteri auttaa huomaamaan, mitkä asiat voit huoletta tehdä myöhemminkin.
  • Älä koskaa tee liian tiivistä aikataulua. Meillä on taipumus kuvitella, että asiat hoituvat paljon nopeammin kuin ne todellisuudessa hoituvat. Varaa itsellesi myös luppohetkiä.
  • Armahda itseäsi. Äärimmäiseen tehokkuuteen ja täydellisyyteen pyrkiminen syö ennen pitkään voimavaroja. Kukaan ei jaksa olla jatkuvasti tarmokas ja energinen. Salli rentoutuminen ja joutilas olotila. Aivotkin voivat paremmin, kun ne saavat välillä levätä.
  • Tartu ikäviinkin asioihin heti. Jos hankalia asioita lykkää jatkuvasti, lopulta niiden hoitamisesta tulee stressi.

Kotona

  • Jaa kotitöitä perheenjäsenten kesken ja pyydä myös vastapalveluksia: jos teini-ikäinen haluaa kyydin jonnekin, pyydä häneltä apua esimerkiksi kaappien siivoamisessa.
  • Pidä jääkaapin ovessa listaa puuttuvista kodintavaroista ja elintarvikkeista ja nouda ne kerralla marketista.
  • Valmistele aamuaskareita jo edellisenä iltana. Valitse vaatteet ja siisti keittiö.
  • Osta postimyynnistä. Nykyään lähes mitä vain voi hankkia katalogia selailemalla. Kokoa porukka, jolloin postimaksut eivät nosta kohtuuttomasti ostoksen hintaa.
  • Pidä tavarat omilla paikoillaan, näin ne löytyvät kiireessä heti.
  • Ole kaukonäköinen. Hanki joulu- ja syntymäpäivälahjat hyvissä ajoin ennakkoon, mieluiten edullisesti alennusmyynnistä.

Lue myös artikkelit: Helppo siivous, vähemmän stressiä ja Mikä äitejä väsyttää?

Teksti: Pauliina Romppanen, Meidän Perhe

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.