Nuori pääsee takaisin arkirytmiin loman jälkeen, lääkäri sanoo.

”Muu perhe on usein selvinnyt aamutohinoistaan moneen kertaan, kun lomaileva nuori vasta kömpii huoneestaan. Vanhempaa nuoren myöhäiset illat ja pitkiksi venyvät aamut saattavat kummastuttaa ja ehkä huolestuttaakin. Miten kummassa teini selviää aikanaan taas ajoissa kouluun?

Lapsen unirytmi muuttuu murrosiässä ja valvominen helpottuu. Nuoren uni-valverytmiä tahdittavan melatoniini-hormonin pitoisuus veressä nousee aiempaa myöhemmin, joten nukahtamishetki siirtyy. Samalla unen vaiheista syvän unen määrä vähenee.

Lisäksi nuoren elämässä on paljon asioita, jotka houkuttelevat valvomaan – kaverit ovat yhtä lähellä kuin kännykkä ja tietokone.

Myös illan harrastukset voivat haitata nukahtamista. Kun arkena aamulla on herättävä varhain, unet voivat jäädä liian lyhyiksi. Yläkoululainen tarvitsee saman verran unta kuin alakoululainenkin, keskimäärin yhdeksän tuntia yössä. Univajetta voi vähän paikata päiväunilla. Niitä ei pidä kuitenkaan venyttää yli puolituntisiksi eikä jättää loppuiltapäivään. Muuten illalla on vaikea saada unen päästä kiinni.

Lomalla vanhempi voi joustaa teinin nukkuma-ajoissa. Ei kannata huolestua, sillä nuori pääsee kyllä takaisin arkirytmiin.

Rytmin siirto sujuu vähitellen heräämisaikaa siirtämällä. Laittakaa kolme päivää ennen koulua alkua herätyskello soimaan tunti arkiherätystä myöhemmin. Seuraavana päivänä ajasta herätys puoli tuntia arkiherätystä myöhemmäksi. Viimeisenä lomapäivänä nuoren on hyvä nousta jo arkiaikaan. Kun aamulla nousee aikaisin, unta ei tarvitse odotella illalla. Tutut iltarutiinit jouduttavat unentuloa kaikenikäisillä.

Säännölliset nukkuma-ajat saattavat teinistä tuntua tylsiltä. Arkena niistä kannattaa kuitenkin pitää kiinni. Keskiyöhön kestänyt valvominen ja seuraavaan puoleen päivään venyneet unet siirtävät rytmiä eteenpäin nopeasti.

Viikonlopun valvomiset kostautuvat kouluaikana heti maanantaiaamuna ja myöhemminkin: epätasainen unirytmi voi laukaista unettomuuden ja unettomuus lisää masennuksen riskiä.

Selitä teinille, miksi sänkyyn on hyvä mennä ajoissa: Väsyneen tapaturmariski kasvaa. Diabetes ja ylipaino uhkaavat, jos tinkii jatkuvasti unesta.

Vähäisen nukkujan vastustuskykykin alenee: syy flunssakierteeseen voi olla unen puutteessa. Lisäksi liian vähäiset unet vaikuttavat nopeasti koulumenestykseen, sillä ne haittaavat oppimista ja keskittymiskykyä.”

Outi Saarenpää-Heikkilä on lasten uniongelmiin erikoistunut lastentautien erikoislääkäri, lastenneurologi ja lääketieteen tohtori. Hän työskentelee Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.

Meidän Perhe 7/2014