Miten lapsen leikkiä voi tukea? Entä mitä hyötyä siitä on?

Miten lapsen leikkiä voi tukea? Mitä hyötyä leikkimisestä on?

Omaehtoinen, vapaa leikki kehittää lapsen oppimisvalmiuksia paremmin kuin mikään muu toiminta. Leikki opettaa lapselle abstraktia ajattelua, parantaa keskittymiskykyä ja itsekuria, muovaa lapsen minäkuvaa ja itsetuntoa.

Toisten lasten kanssa leikkiminen kehittää lapsen vuorovaikutustaitoja, matemaattisia taitoja, ongelmanratkaisukykyjä, motorisia taitoja ja käden taitoja. Leikissä arkakin lapsi saattaa esiintyä hyvin varmasti ja rohkeasti.

Hyvään vauhtiin päässeeseen leikkiin kuuluu voimakas antaumus, johon perustuu leikin parantava vaikutus. Leikissä lapsi saa olla oma itsensä ja käsitellä niitä asioita, joita hän ei maailmassa vielä ymmärrä ja hallitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Laadukkaan varhaiskasvatuksen tärkein edellytys on hyvien leikkiolosuhteiden luominen. Hyvää päiväkotia etsiessäsi katso ja kysele miten täällä leikitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Leikki on lapsen hyvinvoinnille niin tärkeää, että vanhempien on tärkeä huolehtia, että lapsi saa ennen muuta leikkiä riittävästi. Vasta sen jälkeen kannattaa miettiä, tarvitseeko lapsi esimerkiksi harrastuksen.

Näin tuet lapsen leikkiä

  • Leikki on lapselle totta, lapsi ei esitä huvinäytelmää. Aikuinen voi sytyttää tai sammuttaa leikin pienillä eleillä. Naureskelu ja vähättely saavat lapsen nolostumaan ja häpeämään leikkejään. Lapsi ansaitsee, että hänen leikkiinsä suhtaudutaan kunnioittavasti.
  • Auta lapsi leikin alkuun vain sen verran kuin on välttämätöntä. Lapsi osaa alkuun päästyään itse rakentaa leikkinsä.
  • Hyväksymistä kannattaa osoittaa leikin maailmaan liittyvillä huomioilla. Vaikkapa laivaleikin ohi kulkiessa voi kauhistella, että myrsky on yltymässä niin kovaksi, että äidilläkin on merisairas olo.
  • Yritä sietää leikin aiheuttamaa epäjärjestystä, lapsen hökötyksiä sekä rakennelmia. ”Onko tämä tärkeää? Vieläkö leikit tällä?”, kyselee leikkiä kunnioittava aikuinen, ennen kuin pistää pystyyn suursiivouksen.
  • Kaikki riehuminen ei ole leikkiä. Epäselvissä tapauksissa lapselta kannattaa kysyä ”Mikä sinä olet” tai ”Mitä siinä leikissä nyt tapahtuu?”

Lähde: Maija Hintikan, Aili Heleniuksen ja Leena Vähäsen kirja Leikistä totta - omaehtoisen leikin merkitys (Tammi 2004).

Lue myös artikkelit: Miksei lapsi leiki? ja Kasvata lapsesta luova

Kuvat: iStockphoto

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla