Leikillä on monta merkitystä.

Rakkautta, ravintoa ja leikkiä - siinä lapsen kehityksen kannalta kovin kolmikko. Leikillä on monta merkitystä ja tehtävää:

  • Leikki rakentuu vauvan ja vanhemman väliselle varhaiselle vuorovaikutukselle.
  • Mitä enemmän vuorovaikutusta ja leikkiä, sitä paremmin lapset esimerkiksi nukkuvat.
  • Vuoden ikäinen ei vielä varsinaisesti leiki muiden lasten kanssa mutta hän nauttii toisten lasten seurasta. Leikki on keino ottaa ja pitää yhteyttä.
  • Kun lapsi oppii seisomaan ja kävelemään, hän oppii samoihin aikoihin myös kuvittelemaan. Se muuttaa leikin luonnetta: tyhjä kuppi voi olla leikisti täynnä.
  • Tyypillisiä ovat ota ja anna -leikki, leikkikaluista mieluisia ovat veto- ja työntölelut.
  • Tutki lapsen kanssa kodin tavaroita, vaikkapa harjaa ja muita vaarattomia siivous- tai keittiövälineitä. Esittele lapselle niiden käyttö ja kodissasi touhuaa pian ahkera apulainen.
  • Puolitoistavuotias harjoittaa motoriikkaa: työntää, heittää, kuljettaa, pinoaa ja järjestelee tavaroita.
  • Pallo on paras peruslelu kaikenikäisille lapsille.
  • Jo yksivuotiaalle voi rakentaa oman leikkinurkan, jossa on vaikkapa nukensänky ja hella, tämä sopii myös pojalle. Jos lapsi saa vaikka pahvilaatikoista tehdyn leikkikodin, leikkiminen voi kehittyä yllättävän nopeasti. Aikuisen pitää tosin itse vielä näyttää leikkimisen mallia.
  • Pieni lapsi ei vielä pysty asettumaan toisen asemaan, eikä ymmärrä, että toiselle tulee paha mieli, jos lelu viedään kädestä. Itsekäs suhtautuminen leluihin on vielä tyypillistä.
  • Kaksivuotias rakastaa rytmiä, hyppäämistä, kiipeämistä ja juoksua harjoitellen oman kehon hallintaa ja tasapainoa.
  • Leikissä lapsi työstää kokemuksiaan ja purkaa tunteitaan toistaen usein samaa leikkiä, kunnes asia on käsitelty.
  • Leikki myös parantaa luottamusta omin kykyihin.

 Anne Rikama, Vauva 5/2007

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla