2,5-vuotiaana motorisesti hyvin kehittynyt lapsi syö itse lusikalla ja juo mukista, laittaa itse saappaat jalkaansa, nousee portaita ja osaa kävellä takaperin. Kuva iStock.
2,5-vuotiaana motorisesti hyvin kehittynyt lapsi syö itse lusikalla ja juo mukista, laittaa itse saappaat jalkaansa, nousee portaita ja osaa kävellä takaperin. Kuva iStock.

Lapsi tarvitsee tukea ja kannustusta motoriikan eri kehitysvaiheissa vauvasta kouluikään. Taidot karttuvat arkisissa touhuissa.

Ensimmäisenä ikävuoden aikana synnynnäiset refleksit eli tahdosta riippumattomat liikkeet muuttuvat vähitellen tahdonalaisiksi: lapsi alkaa hallita ensimmäiseksi päätään ja niskaansa, sitten käsiään ja lopulta keskivartaloaan ja jalkojaan.

Jos lapsi ei ole 18 kuukauden ikään mennessä kiinnostunut kävelyn opettelemisesta, kannattaa jutella terveydenhoitajan kanssa. Puolitoistavuotiaana lapset yleensä osaavat jo juosta, kiivetä tuolille, heitää palloa ja juoda mukista kahdella kädellä.

Jos lapsi ei ole 18 kuukauden ikään mennessä kiinnostunut kävelyn opettelemisesta, kannattaa jutella terveydenhoitajan kanssa.

2,5-vuotiaana motorisesti hyvin kehittynyt lapsi syö itse lusikalla ja juo mukista, laittaa itse saappaat jalkaansa, nousee portaita ja osaa kävellä takaperin.

Kolmevuotisneuvolassa katsotaan, miten tasajalkahypyt, varpailla kävely, ympyrän piirtäminen ja yksinkertaisen palapelin kokoaminen onnistuvat.

Kouluikään mennessä lapsen karkeamotoristen taitojen pitäisi jo sujua hyvin. Pallo- ja mailapelit ovat hyvää harjoitusta! Eskari-ikäinen saa useimmiten pallon kiinni ja osaa käyttää esimerkiksi sulkapallomailaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla