Yksinoloa kannattaa harjoitella pienin erin.

Ekaluokkalainen on vielä monessa tapauksessa liian pieni olemaan yksin iltapäiviä. Lapsella pitää olla hyvä perusturvallisuuden tunne ja turvaverkot, kuten hyvät ihmissuhteet.

Omatoimisuus on tärkeää. Pitäisi myös kuunnella lasta, miten hän suhtautuu ajatukseen yksinjäämisestä. Lisäksi lapsella pitäisi olla puhelinnumerot, joista vanhemmat tavoittaa, ja joku tuttu aikuinen lähellä, keneltä voi pyytää apua.

Myös hyvät kaverit auttavat, ettei lapsi joudu olemaan koko iltapäivää ihan yksin.

Miten yksinoloa voi opetella?

Tilanteita voi harjoitella etukäteen: miten kotona ollaan, mitä saa tehdä, mitä ei ja mikä on vaarallista. Saako ovea avata tuntemattomalle, ja mitä tehdään, jos jotain yllättävää sattuu.

Tilanteista voi keskustella, mutta niitä kannattaa myös harjoitella, että lapsi saisi kokemuksia.

Siitäkin voi keskustella, miten aika kuluu ja mitä iltapäivä sisältää: on välipala, sitten tehdään läksyt, milloin saa mennä kavereiden kanssa ulos. Siitäkin pitää keskustella, miten paljon saa katsoa televisiota tai pelata tietokoneella.

Yksinoloa kannattaa harjoitella pienin erin, niin että aloitetaan lyhyestä ajasta ja siirrytään sitten pidempään. Lapsesta näkee, milloin hän on valmis yksinoloon.

Usein lapsi ilmaisee, milloin hän jo haluaa olla yksin. Yksi hyvä ajankohta on toisen luokan keväällä. Sen huomaa myös siitä, että arki alkaa sujua. Lapsi ei soittele koko ajan vanhemmille, sovitut asiat kuten läksyt hoituvat, eikä lapsi unohtele avaimiaan tai muuta vastaavaa.

Voiko pienen koululaisen jättää isomman sisaruksen kanssa?

Se riippuu sisarusten suhteesta. Jos he pärjäävät hyvin keskenään, heidät ehkä voi jättää, mutta jos he tappelevat paljon ja toinen jää usein alakynteen, tilanne on hankala.

Vanhemmat voivat seurata, miten sisarukset käyttäytyvät ja ratkaisevat ristiriitansa. Lapsilta pitäisi myös kysyä, mitä he itse ajattelevat.

Tilanne on kuitenkin alakouluikäiselle isosisarukselle aika rankka, jos hän joutuu huolehtimaan pikkusisaruksestaan. Myös isommalla lapsella on oikeus omiin iltapäiviin, läksyjen tekemiseen rauhassa ja omien kavereiden tapaamiseen.

Vastaajana koulupsykologi Riitta Huolila.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.