Suomessa opitaan uimaan varhain.

Tuhansien järvien maassa opitaan uimaan varhain. Meidän Perheen lukijoiden lapsista 75 prosenttia on oppinut uimaan 6-vuotiaana tai nuorempana. Tästä porukasta neljännes on oppinut uimaan jopa 4-vuotiaana tai nuorempana! Nettikyselyyn vastasi 124 lukijaa.

Vajaat 60 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että lapsi voi oppia uimaan sitten, kun hänestä tuntuu siltä. Noin 40 prosenttia puolestaan totesi,  että lapsen pitää oppia uimaan ennen kouluikää, vaikka sitten vähän lahjomalla tai painostamalla.

Aran lapsen opettaminen uimaan on luku sinänsä. Lukijat olivat keksineet hyviä keinoja opetuspuuhiin. Tässä niistä muutamia:

"Meillä on mökki saaressa, jossa vietämme paljon aikaa. Tämä oli yksi keskeinen syy siihen, että halusimme opettaa tyttömme uimaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tyttömme aristelee vedessä kovasti, mutta keksin oivan keinon. Hän on hulluna kaikkeen prinsessakrääsään, joten hankimme hänelle prinsessa-aiheiset kellukkeet, uimarenkaan ja uimapuvun. Itse en yleensä pidä lahjonnasta tai tällaisesta krääsästä, mutta tyttömme kohdalla se tehosi. Hän suostui opettelemaan uimista vedessä. Vieläkään hän ei suoranaisesti nauti vedessä olemisesta, mutta kohtalainen uimataito on jo hallinnassa.. ja hyvä niin. Ei vedestä tarvitse tykätä, mutta mielestäni uimataito kuuluu jokaisen perustaidoista. Ei sitä tarvitse tykätä, mutta sen taidon avulla voi joskus pelastaa jonkun hengen (itsensä tai toisen)."

"Vielä vuosi sitten kesällä poika seisoi kellukkeet käsissä järvessä ja huusi, ettei osaa eikä uskalla uida. Syksyllä meni uimahallin uimakouluun ja oppi uimaan jo 4. kerralla. Kiitos kuuluu loistavalle uimaopettajalle! Nyt poika jo hyppii laiturilta veteen ja ui pitkiäkin matkoja, eikä tuosta arasta uimarista tietoakaan. Ikää on nyt hitusen vajaat 6 vuotta."

"Meidän tytär oli aiemmin sellainen, että ei toivoakaan ilman kellukkeita edes rannalla. Jäätelöä syödessä kesken uimisen hän piti kellukkeita. Kerran jätin kellukkeet tahallaan kotiin – noh eipä mennyt lapsi veteen. Laitoin uimakouluun 6-vuotiaana. Opettaja oli tosi tiukka, vaativa ja näin ollen hyvä! Meidän mussukka oppi uimaan, opettaja huusi vieressä "jaksaa jaksaa, vielä vielä, juuri noin, hyvä hyvä" eli opettaja laittoi käskyillään lapsen uimaan. Ei antanut aikaa pelätä vettä tai muutenkaan touhuta. Mulla tuli itku, kun viimeisenä päivänä saivat vanhemmat mennä katsomaan, mitä olivat oppineet. Allas uitiin päästä päähän, hyppivät syvään veteen, sukelsivat tosi pitkälle, ja väitän, että uimataidon oppimisen syy oli se, kun luottivat opettajaan."

"Poika ei oppinut millään, vaikka yritettiin. Ostin pojalle räpylät, ei muuta tarvinnut. Oppi heti! Räpylöistä sai potkua, että pysyi pinnalla, ja niin poikaa ei saanut altaasta mihinkään."

"Mökkimme ranta on syvä, joten siinä ei uimaan opettelu onnistu. Hommasimme kylpytynnyrin. Siellä lapsemme oppi uimaan."

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Ennen lempilelu oli kultaakin kalliimpi aarre. Nykyään parhaallekin lelulle löytyy useita korvaajia. 

Leluja on nyt lasten saatavilla enemmän kuin koskaan aiemmin. Ennen oli toisin.

– Vuosien varrella leikkimisen kulttuuri on muuttunut aika paljon, kertoo Lelumuseo Hevosenkengän johtaja Johanna Rassi.

Museon kokoelmissa on leluja 1800-luvulta nykypäivään. Vitriinejä tutkailemalla huomaa parhaiten, kuinka leikkimisen kulttuurin lisäksi myös lelut ovat muuttuneet.

Karkkipaperit muuttuivat aarteeksi, kun osasi käyttää tarpeeksi mielikuvitusta.

Monet nykylasten isovanhemmat ovat syntyneet 40-luvun pula-aikana, jolloin lasten leikkeihin kuuluivat paperinuket ja kiiltokuvat. Kävyistä tehtiin käpylehmiä, kivilläkin oli leikeissä oma tehtävänsä. Karkkipaperit muuttuivat merkittäväksi aarteeksi, kun niiden kanssa osasi käyttää tarpeeksi mielikuvitusta. Leluja tehtiin myös paljon itse.

Muovi aloitti massatuotannon

Muovi yleistyi lelujen raaka-aineena vasta 70-luvulla, Rassi kertoo. Uniikit puulelut saivat väistyä massatuotannon tieltä, kun leluja oli mahdollista tuottaa aiempaa enemmän ja halvemmalla.

Lego on aloittanut alun perin toimintansa puuleluilla jo vuonna 1930.

Esimerkiksi tanskalainen Lego on aloittanut alun perin toimintansa puuleluilla jo vuonna 1930. Muovinen Lego-palikka patentoitiin 1958, ja vasta seuraavien vuosikymmenten aikana Lego löysi paikkansa suomalaisista kodeista.

80-luvulle tultaessa massatuotetut lelut olivat jo melko itsestään selvä osa lapsuutta, ainakin keskiluokkaisissa perheissä. Tuolloin leluja saatettiin Rassin mukaan pitää myös statussymbolina: mitä enemmän lapsella oli leluja, sitä paremmissa kantimissa perheen talous oli.

Nyt entisiä luksusleluja löytyy jokaisesta kodista.

Rassi kertoo, että suomalaisessa lelumaailmassa on pitkään ihailtu amerikkalaisuutta.

50-luvulla Pauligin kahvipaketeista kerättiin amerikkalaisten autojen kuvia, tai leikittiin amerikkalaisia elokuvatähtiä esittävillä paperinukeilla. Yhdsyvaltalainen lelufirma Mattel toi vuonna 1959 markkinoille Barbie-nuken, mutta se oli korkean hintansa vuoksi vain harvojen ja valittujen saatavilla.

Hittilelu voi löytyä myös lenkkipolun varrelta

Nyt entisiä luksusleluja löytyy jokaisesta kodista, ja autokuvien sijaan kerätään Pokemoneja älypuhelimella. 

Nykylasten voi olla vaikea ymmärtää, että aina lelut eivät ole olleet itsestäänselvyys. Leikkiminen on älylaitteiden myötä muuttunut huimasti. On myös tutkittu, että lapset eivät jaksa enää leikkiä pitkäkestoisia leikkejä, vaan leikeissä halutaan edetä nopeasti seuraavaan. 

Kuitenkin lasten mielikuvitus on edelleen rikas, ja leluksi kelpaavat mitä ihmeellisimmät asiat. 

Vai eikö teillä muka koskaan ole kannettu kotiin kiviä ja käpyjä? 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Mikä teineissä on parasta? Lukijamme kertovat. Kerro oma ihana hetkesi kommenteissa!

Ne pienet, yhteiset jutut

Teinillä on jo oma maailmansa kavereineen ja menoineen. Mutta ne hetket, kun yhteys vanhemman ja teinin välillä löytyy, ne ovat arvokkaita.

Kun lapsi nojaa illalla sohvalla minuun ja kertoo omia kuulumisiaan, kun kaksi nuorempaa on jo nukkumassa. Illat ovat niitä arvokkaita lähentymisen hetkiä, jolloin isotkin asiat jaetaan vielä äidin kanssa.

Kun teinin saa lähtemään mukaansa vaikka kauppaan tai kävelylenkille, jutusta ei ole tulla loppua. Hän ehtii tunnin aikana avata maailmastaan enemmän kuin osaisi ikinä odottaa. Ja kuinka fiksuja ja pohdittuja ne jutut ovat.

Kun se ihana teini kuitenkin soittaa sinulle ensimmäisenä, oli iloinen tai surullinen asia. Meidän 15-vuotias tyttö edelleen ensimmäisenä joko soittaa tai tulee koulusta suoraan kotiin kertomaan päivän tapahtumat. Kun se teini pyytää juuri sinua mukaansa elokuviin, eikä sitä kaveria.

Parasta on arki

Kun teini-ikäinen omatoimisesti tyhjentää tiskikoneen, se saa jokaisen vanhemman pakahtumaan. 

Vilpitön kiitos tai jaettu joulutorttu. Karkkipäivänä äidille ostettu suklaalevy tai yllätyksenä siivottu olohuone. Parhaita hetkiä ovat myös yhdessä sohvalla katsottu leffa tai yhdessä pelattu videopeli, tai ne saunassa jaetut salaisuudet. Parhaita hetkiä ovat yksinkertaisesti ne, joista syntyy molemmille mukava muisto.

Kun lapsi omatoimisesti siivoaa tai laittaa ruokaa, tai auttelee ohimennen kotitöissä. Ajattelen, että olen osannut opettaa hänelle muiden huomioimista ja sitä, että kotihommat on kaikkien kotona asuvien tehtäviä.

Teini osaa yllättää

Teini-ikäisen lapsen vanhempana elämä on varmasti yllätyksiä täynnä. 

Kun teini sulkeutuu taas kerran huoneeseensa ja vähän myöhemmin selviää, että hän on hankkinut vähillä rahoillaan koko suvulle joululahjat ja väkertänyt niihin ihanat paketit ja itse tehdyt kortit. Se siitä itsekkyydestä.

Kun se sama teini, joka jatkuvasti ottaa yhteen pikkusisaruksen kanssa tosipaikan tullen huolehtii, ilahduttaa ja hoivaa mitä suurimmalla rakkaudella sitä samaa "ärsyttävää" pikkuveljeä.

Ei enää pieni lapsi, vaan itsenäinen, oma persoona

Kun teini kiinnostuu jostain asiasta, kotiväkikin oppii samalla uutta.

Kun lapsi innostuu jostain, kuten nyt vaikka syksyllä Tshernobylistä. Hän kaivaa tietoa siitä hullun lailla viikkoja putkeen ja pitää kotona esitelmiä aiheesta. On huimaa huomata, että lapsi on jo niin iso, että muodostaa omaa maailmankuvaa tietoa etsien ja hahmottamalla syy-seuraussuhteita itsenäisesti. Ja samalla oppii itsekin uusia asioita!

Kuinka ihana hän onkaan

Teinissä näkee parhaiten oman työnsä tuloksen. Ja sitä on lupa ihailla, täysillä.

Meidän 13-vuotias sanoi minulle eräänä päivänä: ”Minä äiti meinaan kasvattaa lapseni sitten samalla tavalla kun sä.”

Kun huomaa että on saanut kasvatettua nuoren miehen, jolla on hyvät tavat ja empatiakykyä. Joka huolehtii pikkusisaruksestaan ja menestyy koulussa.

Se, kun poika sanoi minulle, että olen maailman paras äitipuoli.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.