Kuvat
iStock
Vielä kouluikäisillekin olisi hyvä lukea ääneen ainakin 15 minuuttia päivässä, sillä se kehittää lasten sanavarastoa ja keskittymiskykyä.
Vielä kouluikäisillekin olisi hyvä lukea ääneen ainakin 15 minuuttia päivässä, sillä se kehittää lasten sanavarastoa ja keskittymiskykyä.

Vanhempi voi vaikuttaa lapsen lukemaan oppimiseen, mutta voiko lapsi oppia lukemaan liian varhain?

Lapset oppivat lukemaan, kun he alkavat kiinnostua kirjoitetusta kielestä. Se ei tapahdu liian myöhään tai liian aikaisin, vaan jokaisen lapsen kohdalla yksilöllisesti – yleensä kuitenkin lapsen ollessa esikouluikäinen tai ensimmäisellä luokalla. 

– Jos lapsi kiinnostuu kirjoitetusta kielestä tavallista aiemmin, vanhemmat eivät voi oppimista estää. Eikä sitä tulekaan jarrutella, vaan tärkeää on mennä lapsen ehdoilla, kasvatustieteen professori Marja-Kristiina Lerkkanen sanoo.

Toisaalta, jos lasta ei kiinnosta lukeminen tai kielellinen kehitys ei mahdollista vielä oppimista, vanhemmalta on silloin turhaa työtä yrittää opettaa lasta lukemaan väkisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue koululaisellekin ainakin vartti

Suomalaislapset oppivat lukemaan muita nopeammin suomen kielen säännönmukaisen rakenteen takia. Vajaa kymmenen prosenttia suomalaislapsista oppii lukutaidon ennen kuusivuotissyntymäpäiväänsä. Kolmasosalle lapsista lukutaito avautuu esikoulun aikana, ja toiselle kolmasosalle esikoulun ja ensimmäisen luokan välisenä kesänä. Loput oppivat lukemaan koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lerkkanen kertoo, että 3-vuotiaille lapsille luetaan ääneen usein, jopa päivittäin, mutta mitä lähemmäs kouluikää lapsi tulee, sitä harvemmin hänelle enää luetaan ääneen kotona. Silti vielä kouluikäisillekin olisi hyvä lukea ääneen ainakin 15 minuuttia päivässä, sillä se kehittää lasten sanavarastoa ja keskittymiskykyä.

– Tämä on huolestuttava trendi. Vaikka lapsi jo lukisi itse, kannustan vanhempia lukemaan lapselle ääneen niin kauan kuin lasta kiinnostaa kuunnella. Yhteiset lukuhetket ovat lisäksi lämpimiä ja läheisiä vuorovaikutustilanteita.

Lukemisen ymmärtäminen vie aikaa

Vaikka lapsi oppisi teknisesti lukemaan hyvinkin pienenä, kestää aikansa ennen kuin luetun ymmärtäminen kehittyy – yleensä ainakin kouluiän, mutta joskus läpi elämän.

Lasta ei kannata pakottaa tai painostaa lukemaan opettelun pariin, mutta jotain voi silti tehdä herätelläkseen kiinnostusta kirjoitettuun kieleen.

– Vanhemman tehtävä on saattaa lapsi kirjojen äärelle. On lapsen kiinnostus mikä vain, jalkapallo tai dinosaurukset, vanhempi voi kiinnostuksen kohteiden kautta tukea lapsen kiinnostusta myös kirjoihin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla