Kuvat
Shutterstock
Hoi tyyppi – kypärä suoraan, ja eiku menoksi!
Hoi tyyppi – kypärä suoraan, ja eiku menoksi!

Leikki on paras tapa kannustaa lapsi liikkumaan.

Haluatko kasvattaa liikunnallisen lapsen? Vanhemman esimerkillä on siinä valtava voima. Mennäänkö leikkipuistoon rattailla vai välillä kävellen? Kurvataanko kyläilemään autolla tai pyörällä? Saako sohvalla temppuilla ja pomppia?

Liikunnallisuuden ei tarvitse tarkoittaa ohjattua harrastusta, lasten liikunnallisuutta tutkinut tutkijatohtori Antero Laukkanen neuvoo Vauvan jutussa. Aktiivisuus on ennen kaikkea asenne, kertovat muut vanhemmat.

”Meidän pojilla riittää virtaa, eikä heitä vielä tarvitse erikseen innostaa liikkumaan. Liikumme omassa pihassa, puistoissa, metsissä ja etsimme kaupungista uusia leikkipaikkoja. Pysymällä itse aktiivisena uskon lastenkin pysyvän. Väitän, että tekee aikuisellekin hyvää liikkua ja varsinkin ulkoilla. Koko perhe jaksaa paremmin, kun liikutaan ja tehdään asioita nimenomaan yhdessä, mahdollisuuksien mukaan.”
Annika

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Meillä lapset saavat välillä jopa äitiä patistella, että pääsevät ulos. Kesäisin vietetään helposti koko päivä pihalla.”
Katri

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Kun lähden lenkittämään koiria, kysyn lapselta, tuleeko hän mukaan – matkalla voi käydä leikkipuistossa kiikkumassa tai kiipeilemässä. Ehdotan, että pyöräillään jätskikiskalle tai kirjastoon. Matkoilla ollaan etsitty lapsille leikkipuisto etukäteen, laivalla pääsevät kylpylään vesileikkeihin. Kesällä innostavat pallopelit tai vesisota omalla pihalla.”
Heidi


Näin tuet parhaiten lapsen liikkumista eri iässä

3-vuotias:

Tue kolmevuotiaan mielikuvitusta liikunnassa: millaisen majan voisi rakentaa sohvatyynyistä tai oksista metsässä? Voisiko kaatunut puu olla sirkustaiteilijan trapetsi? Lapsi nauttii kiireettömästä yhdessä olosta ja liikkumisesta yhdessä vanhempien ja sisarusten kanssa.

5-vuotias: 

Kannusta paljon ja kontrolloi mahdollisimman vähän. Touhua lapsen kanssa yhdessä ja rohkaise ja tue tarvittaessa. Kuuntele lasta: lapsen kanssa tehtävä hiihtolenkki on eri kuin aikuisen treenilenkki. Muista, että on parempi pallotella lapsen kanssa yhdessä kuin ehdottaa häntä potkimaan palloa yksin.

7-vuotias:

Arkiliikunta on edelleen liikkumisen perusta. Lapsen kanssa voi tutustua maltillisesti erilaisiin liikuntalajeihin: haluaisiko lapsi kokeilla esimerkiksi jotakin joukkuelajia vai onko hänen juttunsa liikkua itsekseen vapaammin? Muista kannustaa ja tukea: älä tyrkytä omia suosikkilajejasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla