Lapsi näkee mainoksia joka päivä. Mitä niistä voi oppia?

Lapsi näkee mainoksia joka päivä. Niitä on televisio-ohjelmien välissä, lehtien sivuilla, netissä, bussipysäkeillä ja bussien kyljissä sekä tuotemerkkeinä vaikkapa t-paidoissa ja lippiksissä.

Koska lasta on hankala eristääkään markkinointiviestien maailmalta, niitä kannattaa opetella lukemaan kyseenalaistaen.

Alaikäisille suunnattu markkinointi

Alaikäisille suunnattua markkinointia säädellään kuluttajansuojalaissa muuta mainontaa tiukemmin.

Mainos ei saa hyödyntää lapsen epävarmuutta esittämällä, että tavaran omistaminen tekee lapsesta muita paremman tai sen puuttuminen jättää kaveripiirin ulkopuolelle.

Mainos ei myöskään saa vedota siihen, että vanhempi voi onnistua kasvattajana vain hankkimalla tietyn tuotteen.

Myös muut kuin suoraan alaikäisille suunnatut mainokset tavoittavat lapset, ja säädöksistä huolimatta mainoksissa on paljon askarruttavaa.

Lapsen kanssa on hyvä keskustella siitä, mitä mainoksissa tapahtuu ja mitä niillä tavoitellaan. Mainosten tarkkailusta voi tehdä leikin.

  • Bongaa julkkis. Näkyykö mainoksissa tuttuja kasvoja? Mistä he ovat tuttuja? Miettikää yhdessä, miksi juuri tämä henkilö haluaa kehua kyseistä tuotetta. Maksetaanko hänelle? Pitääköhän hän oikeasti tuotteesta? Käyttääkö hän sitä?
  • Bongaa tuotemerkki. Kun katsotte elokuvia tai tv-sarjoja, huikatkaa aina, kun huomaatte vaikkapa kännykän tai tietokoneen, joka on selvästi tunnistettavissa. Miettikää, miksi merkki näkyy ja mitä tuotteen myyjä siitä hyötyy.
  • Bongaa ikätoveri. Jutelkaa siitä, millaisena mainoksessa esiintyvän lapsen elämä esitetään. Onko hän iloinen tai onnellinen? Mikä hänet tekee iloiseksi ja onnelliseksi? Hymyilevä äiti vai aamiaismurot, vai uusi lelu? Ovatko mainoksen ihmiset oikeasti samaa perhettä?
  • Bongaa tuttu tavara. Onko lapsi nähnyt mainostettavan jotain sellaista, joka hänellä on? Miten tavaran omistaminen on vaikuttanut hänen elämäänsä? Vastaavatko mainoksen lupaukset hänen kokemuksiaan?

Miettikää yhdessä myös

  • Mitä tuotetta mainos myy? Aina se ei ole ihan selvää.
  • Mikä yritys tuotetta mainostaa?
  • Kenelle mainos on suunnattu?
  • Millaisia tunteita mainos herättää? Mitä sillä tavoitellaan?
  • Onko joku mainos ollut lapsesta pelottava tai outo? Miksi?
  • Onko mainoksessa ollut jotain, mitä lapsi ei ymmärrä?

Apuna käytetty Kuluttajaliiton ja Kuluttajaviraston mediakasvatusmateriaaleja.

Lue myös artikkeli: Vahvistasta leikki-ikäisen itsetuntoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla