Lapsen voi vallan mainiosti laittaa matkaan yksin, kunhan matkaa on etukäteen harjoiteltu.

On vaikea sanoa tarkkaa ikää, milloin on oikea hetki aloittaa julkisten kulkuvälineiden käyttö. Tähän vaikuttavat lapsen luonne ja matkan monimutkaisuus eli lähinnä se, pitääkö matkan aikana vaihtaa kulkuneuvosta toiseen. Useimmilta seitsenvuotiaalta bussin käytön pitäisi silti jo onnistua.

- Lapsimatkustajat ovat varsin teräviä ja osaavat enemmän kuin aikuiset usein luulevat. Kun lapsen kanssa käydään reitti yhdessä läpi ja keskustellaan matkan varrella vastaan tulevista tilanteista, menee kaikki hyvin, sanoo YTV:n viestintävastaava Birgitta Yli-Rahko. YTV vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä.

Matkaa kannattaa harjoitella konkreettisesti yhdessä lapsen kanssa. On hyvä tutustua pysäkkiin ja matkaan, harjoitella maksamista ja käytössääntöjä.

Pääkaupunkiseudulla matkustamisessa on omat niksinsä, sillä paikallisjuniin, raitiovaunuihin ja metroon noustaan eri tavoin kuin bussiin.

Raitiovaunussa saa tarvittaessa apua kuljettajalta ja junassa konduktööriltä, mutta jos pulmatilanne tulee vastaan metrossa, on neuvoa kysyttävä muilta matkustajilta. Lisäksi vieressä ei ole ketään valvomassa automaattirahastusta.

Lapsen kanssa kannattaa käydä läpi mahdolliset poikkeustilanteet. Kannattaa pohtia yhdessä, mitä tehdä, jos unohtaa nousta kyydistä, bussi ei tule tai lapsi myöhästyy siitä. Ensimmäiselle matkalle kannattaa antaa mukaan bussikortin lisäksi vähän rahaa.

- Jos matkakortti ei jostain syystä toimi tai katoaa matkalla, tulee lapselle hädän paikka. Vararaha tuo turvallisemman olon, neuvoo Yli-Rahko.

Apua saa pyytää

Tunnollisille ekaluokkalaisille koulusta myöhästyminen voi olla kova pala. Myöhästyminen tuntuu kuitenkin suurimmalta katastrofilta niille, joilla siihen on vähiten syytä.

Siksi kannattaa tehdä selväksi, että maailma ei yhteen koulusta myöhästymiseen kaadu, opettajat ovat ymmärtäväisiä ja ensi kerralla voi olla hieman huolellisempi.

Kannattaa painottaa etenkin, että liikennesääntöjä ei saa rikkoa bussiin ehtimisen vuoksi. Koulusta myöhästyminen on pieni hinta verrattuna siihen, mitä punaisia päin juoksemisesta voi seurata.

Busseissa saattaa tulla vastaan myös laitapuolen kulkijoita, jotka istuvat lapsen viereen tai yrittävät ottaa kontaktia. Yli-Rahkon neuvo tilanteeseen on selvä.

- Silloin lapsen kannattaa vaihtaa paikkaa. Ei kannata jäädä kiusalliseen tilanteeseen. Näissä tilanteissa auttaa, jos lapsi istuu lähellä kuljettajaa ja voi tarvittaessa pyytää apua.

Neuvojen pyytäminen on tehty Suomessa turhan hankalaksi, sillä lapset oppivat aikuisia matkimalla ja roolimallit istuvat bussissa tuppisuina. Silti kannattaa rohkaista lasta kysymään neuvoja aikuiselta, jos syytä on.

Harvemmin syytä kuitenkaan tulee, sillä joukkoliikenne toimii yleensä varsin mallikelpoisesti. Yli-Rahko kannustaa lopuksi vanhempia, joita mietityttää lasten pärjääminen joukkoliikenteessä:

- Sinne vaan liikenteeseen. Kyllä he siellä pärjäävät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

YTV voisi panostaa HSL:n kuljettajien käyttäytymiseen juuri lapsimatkustajia kohtaan!
Lapsenlapseni asuu Espoossa ja opettelimme viime syksynä, että hän tulee yhtenä päivänä viikossa itse bussilla 112 Haukilahdesta Kamppiin, jossa olen häntä vastassa. Ensimmäinen kerta oli todellinen katastrofi, pojan matkakortti ei tahtonut toimia vaikka siihen oli laduttu rahaa useammalla kympillä, kuljettaja aikansa katsoi ja oli sitten tokaissut: mikä ulkomaalainen sinäkin olet, kun et osaa tuota laitetta käyttää ym.....
Poika tuli Kamppiin, mutta ei halunnut enää yksin tulla bussilla, muutaman kerran ajoin vastaan Haukilahteen ja tulimme samalla bussilla, mutta emme "tunteneet" toisiamme , nyt homma sujuu ihan hyvin.
Tämä ei ole ainoa tapaus, näitä kuljettajien käyttäytymisiä näkee ja kuulee jatkuvasti! Joten siellä päättävässä päässä pankaa kuljettajat käytöskursseille - lapsista kasvaa aikuisia ja siinä vaiheessa käy siirtyminen aika nopeasti omaan autoon ja joukkoliikenne jää historiaan!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla