Autoilijoilta vaaditaan nyt erityistä huomiota, kun liikenteessä on paljon pieniä koululaisia. Kuva: 123rf
Autoilijoilta vaaditaan nyt erityistä huomiota, kun liikenteessä on paljon pieniä koululaisia. Kuva: 123rf

Lähes 400 lasta loukkaantuu liikenteessä vuosittain.

Tieliikennelakikin sen sanoo: tietä ylittävälle tai suojatielle astuvalle on annettava esteetön kulku tien yli. Jos kyseessä on lapsi tai vanhus, autoilijalla on erityisen iso vastuu siitä, että kävelijä pääsee tien yli turvallisesti.

Liikenneturvan tekemästä kyselystä selvisi, että koululaisia pelottaa koulumatkalla piittaamattomat autoilijat, jotka ajavat liian kovaa. Lapset myös toivoivat, että kuljettajat keskittyisivät vain auton ajamiseen eivätkä esimerkiksi lukisi kännykkään tulleita viestejä. 

4. luokan aloittava 9-vuotias Rauli kertoo, että hänen koulumatkallaan Helsingissä on neljä tien ylitystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Vaikka olisi vihreä valo, niin aina pitää katsoa tuleeko autoja, Rauli muistuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaikki suojatiellä tapahtuneet onnettomuudet eivät tule poliisin tietoon.

Liikenneonnettomuudet ovat Suomessa suurin yksittäinen alle 14-vuotiaiden lasten tapaturmaisten kuolemantapausten aiheuttaja. Viimeisten kolmen vuoden aikana liikenteessä loukkaantui keskimäärin 380 lasta vuodessa. Heistä 16 prosenttia oli liikenteessä jalan.  

Neljä viidestä henkilövahingosta tapahtuu suojatietä ylittäessä. Kaikki suojatieonnettomuudet eivät edes tule poliisin tietoon, joten todellisuudessa loukkaantuneiden määrä voi olla vielä suurempi. 

Eniten jalankulkijoiden henkilövahinkoja tapahtuu Uudellamaalla. 

Liikennettä valvotaan koulujen alkaessa tehostetusti.

Poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen kertoo, että koulujen alkaessa poliisi valvoo liikennettä tehostetusti, erityisesti koulujen lähellä.  Valvontaa vaativat alueet valitaan niiden onnettomuushistorian perusteella. 

– Aina koulujen alkaessa poliisin tietoon tulee tuhansia liikennerikkeitä valvontajakson aikana, joten valvonnalle on todellinen tarve, Holopainen kertoo. 

Rikkeet liityvät useimmiten autoilijoiden ylinopeuksiin. Holopainen toivoo, että varsinkin nyt, kun liikkeellä on paljon pieniä koululaisia, autoilijat muistaisivat pitää nopeudet pieninä ja ennakoida. 

Lähde: Liikenneturva

Vierailija

Tänään väärää puolta pyöräillyt koululainen meinasi tykittää täysillä päälleni, kun päätti sitten leikata vastaantulevien kaistan kautta tiukassa ja täysin pimeässä risteyksessä (tien alitustunneli). Viime hetkellä saatiin väistettyä.

Valvotaanko koulumatkalaisia tarpeeksi?

Vierailija

Eilen pyörätiellä koululainen ajoi oikealta nurmikon puolelta suoraa päälleni.Kaaduin ja nyt on polvet turvoksissa tikkejä jalassa,valtavan kipeä mustelma reidessä. Varokaa pyörällä kulkevia koululaisia jotka eivät osaa liikennekäyttäytymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla