Välitunnilla voi kysyä vaikka välituntivalvojalta, kenen kanssa leikkiä, koululaiset kertovat. Kuva: iStockphoto
Välitunnilla voi kysyä vaikka välituntivalvojalta, kenen kanssa leikkiä, koululaiset kertovat. Kuva: iStockphoto

Koulupsykologi ja kaksi alakoululaista kertovat, mitä tehdä jos ei löydä oikeaa luokkaa tai jos kaveria kiusataan.

Mitä koulussa pitää osata ensimmäisenä päivänä?

Koulupsykologi Sari Niemi: Ensimmäisenä koulupäivänä ei ole pakko osata yhtään mitään, vaan jokainen koululainen aloittaa koulutaipaleensa erilaisilla taidoilla.

Yksi osaa jo vähän lukea, toista taas ei kiinnosta kirjainten opettelu juurikaan. Ensimmäisenä päivänä olisi tärkeää, että lapsi osaisi itse rauhoittua ja kuunnella opettajan ohjeita. Opettaja kyllä opastaa rauhoittumisessakin, jos sitä ei vielä hallitse. Jos lapsi ei osaa jotain asiaa ja osaamattomuus jännittää, siitä kannattaa rohkeasti kertoa opettajalle.

Kuitenkin kaikista tärkeintä on, että kouluun tulee iloisella mielellä ja innokkaana.

Alma, 8 v.: Ei haittaa, jos ei osaa mitään kun menee kouluun. Yhteenlaskuja voi vähän opetella.

Mitä jos myöhästyn koulusta tai en osaa mennä oikeaan luokkaan?

Koulupsykologi Sari Niemi: Sillä pärjää jo pitkälle, että kuuntelee ensimmäisenä päivänä ohjeet ja noudattaa niitä. Opettajatkin tietävät, että ekaluokkalaiset ovat koulussa ensimmäisiä päiviä, ja koulunsa aloittaneista pidetään ensimmäisinä viikkoina erityisesti huolta. Opettajat huolehtivat muun muassa siitä, että ekaluokkalaiset löytävät oikean luokan.

Jos joskus myöhemmin menee vahingossa väärään luokkaan, voi reippaasti kertoa, millä luokalla on tai kuka oma opettaja on. Aikuiset osaavat neuvoa oikean luokan. 

Myöhästymisiä sattuu välillä ihan jokaiselle, eikä niitä kannata jännittää. 

Iris, 8 v.: Jos menee vahingossa väärään luokkaan, voi pyytää anteeksi ja sanoa, että tuli vahingossa tähän luokkaan. Voi myös kertoa, että on uusi eikä löydä omaa luokkaansa.

Mitä jos koulussa sairastuu kesken päivän tai vaikka kaatuu pihalla?

Koulupsykologi Sari Niemi: Koulun pihalla on aina välituntivalvoja. Jos välitunnilla sattuu jotain, valvojalle voi mennä sanomaan. Jos ei itse pysty, voi pyytää kaveria kertomaan valvojalle. Jokaisessa koulussa on myös terveydenhoitaja, joka osaa hoitaa erilaisia haavereita. 

Jos lapsi sairastuu kesken koulupäivän, asiasta kannattaa kertoa ensin opettajalle tai jollekin muulle aikuiselle. Yhdessä mietitään, pystyykö lapsi jatkamaan koulupäivää vai soitetaanko jompi kumpi vanhemmista hakemaan lapsi kotiin. Lapsi voi myös käydä terveydenhoitajalla, joka osaa antaa lapselle esimerkiksi särkylääkettä. 

Alma: Jos tulee kipeäksi koulussa, niin opettajat saattaa sanoa, että pitää mennä terkkarille. Sitä ei kannata jännittää, koska terkkari on aina tosi mukava.

Mitä jos en tykkää koulun ruuasta? Pitääkö se silti syödä?

Koulupsykologi Sari Niemi: Periaate koulussa on, että kaikkea pitää maistaa. Kuitenkin oppilaat ottavat itse ruokansa, joten lapsi voi itse päättää millaisen annoksen ruokaa haluaa. Jos ei tiedä tykkääkö ruuasta, sitä kannattaa ottaa aluksi vaikka vähän vähemmän, ja hakea tarvittaessa lisää. 

Koulussa opetellaan sitä, että ruokaa otetaan sen verran, kun jaksetaan syödä. Ketään ei pakoteta syömään lautasta tyhjäksi. 

Ekaluokkalaisen ei tarvitse syödä nopeasti, vaan ruokaa voi ottaa lisää jos ensimmäisen annoksen jälkeen jää nälkä. 

Jos lapsella on ruoka-aineallergioita, vanhempien kannattaa kertoa asiasta opettajille. Lapsen voi olla itse vaikea hahmottaa onko kouluruuassa hänelle reaktion aiheuttavia ruoka-aineita.

Alma: Ruoka olisi hyvä syödä loppuun. Jos ei jaksa niin voi sanoa opettajalle, että ei jaksa syödä ruokaa ja kysyä, voiko lautasen viedä pois.

Entä jos en löydä kavereita? 

Koulupsykologi Sari Niemi: Varsinkin ensimmäisellä luokalla käytetään paljon aikaa siihen, että tutustutaan uusiin luokkakavereihin. Asioita tehdään paljon ryhmissä, ja ryhmän kokoonpanoja vaihdellaan. Näin kaikki tulevat tutuksi. 

Välitunnilla opettajat ohjaavat lapsia leikkimään toistensa kanssa, jotta kukaan ei jäisi yksin. 

Jos lapsesta tuntuu, että kavereiden löytyminen on vaikeaa, niin asiasta kannattaa puhua kotona vanhempien kanssa. Opettajillekin voi puhua. 

Kiusaamistilanteisiin pitää aina puuttua. Jos lapsi näkee, että toista lasta kiusataan siitä pitää aina kertoa aikuiselle. Sama juttu silloin, jos lasta itseään kiusataan. Mitä pikemmin kiusaaminen tulee ilmi, sitä nopeammin se yleensä saadaan loppumaan.

Iris: Kavereita löytää parhaiten kysymällä. Jos näkee, että joku on koulun pihalla yksin, voi käydä kysymässä haluaisiko se olla sun kaveri.

Alma: Jos ei uskalla mennä juttelemaan kenellekään välitunnilla, voi mennä aikuisen luo ja kertoa, että ei ole ketään kaveria. Aikuiselta voi kysyä, ketä kannattaisi kysyä leikkimään.

Iris: Jos näkee, että jotain lasta kiusataan, voisi yrittää ystävystyä sen kiusatun kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kasvava hammas on herkimmillään, sillä sen pinta ei ole vielä täysin kovettunut. Näillä kuudella vinkillä puhkeavat hampaat pysyvät kunnossa.

Rautahampaat alkavat puhjeta, kun lapsi on alle kouluikäinen, ja niillä tulisi pureskella jopa seuraavat sata vuotta. Juuri tämä päiväkodin lopulta yläkoulun alkuun saakka kestävä vaihduntavaihe on hampaiden reikiintymisen kannalta kriittisintä aikaa.

Kun yli puolella kahdesti päivässä harjaavista aikuisistakin on suussa näkyvää plakkia, on lapselle lähes mahdoton tehtävä saada epätasainen hammasrivistönsä puhdistettua itse. Siksi aikuisen apu on tarpeen.

1. Kasvava hammas on herkimmillään

Puhkeavat pysyvät hampaat ovat erityisen alttiita reikiintymiselle niin kauan, kunnes ne ovat täysin puhjenneet. Alttius reikiintymiselle johtuu siitä, että hampaan pinta ei ole puhjetessaan vielä täysin kovettunut. Puhdistaminen taas on vaikeampaa siksi, että puhkeava hammas on eri korkeudella kuin viereiset hampaat.

Hammas voi reikiintyä, jos sen pinnalle muodostuvaa plakkia saa kerääntyä häiritsemättä, eli jos hampaita ei harjata säännöllisesti tai harja ei ulotu kaikkialle. Napostelu ja tiheästi toistuva sokerin käyttö lisäävät riskiä hampaiden reikiintymiseen.

2. Tarkkana takahampaiden kanssa

Varsinkin viimeisten maitohampaiden taakse puhkeavat poskihampaat reikiintyvät puhjetessaan helposti, sillä niihin kerääntyy herkästi plakkia ja niiden puhdistaminen on haastavaa. Jos ikenet ovat arat, voi se johtaa siihen, että lapsi alkaa vältellä hampaiden huolellista harjausta. 

3. Reikiintymisen voi pysäyttää

Hampaan reikiintyminen voidaan alkuvaiheessa pysäyttää, jos hammas saadaan puhdistettua huolellisesti kahdesti päivässä ja ruokailutottumukset paranevat. Reikiintymisen edetessä hammas täytyy paikata. Se on kuitenkin oireiden hoitoa, eikä poista reikiintymisen syitä. Lisäksi paikka-aineet eivät kestä ikuisesti, joten kerran paikattu hammas voi tarvita vaativampia uusintahoitoja. Siksi reikiintymisen ehkäisy onkin paras tapa pitää hampaat terveinä.

4. Harjaa kahdesti päivässä

Hampaiden huolellinen harjaus fluorihamastahnalla kahdesti päivässä on tehokkain ja edullisin tapa ennaltaehkäistä suusairauksia, mutta tämä toteutuu vain noin puolella lapsista. Sähköhammasharjalla hampaat puhdistuvat tehokkaammin ja helpommin kuin tavallisella harjalla. Hammasvälit on hyvä puhdistaa viimeistään yläkouluiästä lähtien joka päivä.  Putsaus käy hammaslangalla, -lankaimella tai pehmeällä silikonitikulla.

5. Ateriarytmi säännölliseksi

Hampaat kestävät 5–6 happohyökkäystä päivittäin. Säännölliset ruoka-ajat, monipuolinen ruokavalio ja vesi janojuomana suojaavat hampaita reikiintymiseltä. Ksylitolin säännöllinen käyttö ruokailujen jälkeen vähentää reikiintymistä erityisesti ennen pysyvien hampaiden puhkeamista ja puhkeamisen aikaan. Sen sijaan tiheä sokerin käyttö, kuten päivittäinen karkin ja sokeroitujen juomien nauttiminen, altistaa hampaat reikiintymiselle

6. Muista tarkistusharjaus

Hampaiden huolellinen puhdistus vaatii tarkkoja motorisia taitoja, minkä vuoksi lapsi tarvitsee harjauksessa aikuisen apua. Koululaisen hampaiden puhdistusta tulee valvoa aina yläkouluikään saakka. Usein lapsi tarvitsee muistutuksen harjauksesta, kurkkauksen suuhun sekä tarkistusharjauksen. Lasten hampaidenharjaustottumuksiin vaikuttaa erityisesti vanhempien esimerkki.

Muista nämä

  • Puhkeavat hampaat reikiintyvät herkästi – yhden hampaan puhkeaminen voi kestää yli vuoden.
  • Hampaiden harjaus kahdesti päivässä fluorihammastahnalla estää tehokkaimmin reikiintymistä. Yli 6-vuotiaille oikea fluorin määrä tahnassa on 1450 ppm.
  • Säännölliset ruoka-ajat, napostelun välttäminen ja ksylitolin säännöllinen käyttö suojaavat reikiintymiseltä (ksylitolia vähintään 5 g päivässä.)
  • Lapsi tarvitsee vanhemman apua ja valvontaa hampaiden hoidon onnistumisessa. Samalla vanhemman on hyvä varmistaa, että omatkin hampaat harjataan suositusten mukaisesti.
  • Lasten hampaiden reikiintyminen on Suomessa yleinen ongelma. Vuonna 2003 5-vuotiailla oli keskimäärin 0,9 reikiintynyttä hammasta, 17-vuotiailla jo neljä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Moni lapsi aloittaa koulun niin, ettei vielä ensimmäisinä viikkoina tiedä omaa luokkaansa tai opettajaansa. Selvitimme, mitä avoin alku käytännössä tarkoittaa.

Haagan peruskoulussa Helsingissä on tänä syksynä kolme ensimmäistä luokkaa – mutta ei ihan vielä. Ekat kouluviikot lapset viettävät värikoodatuissa viiden oppilaan pienryhmissä ja niiden erilaisissa yhdistelmissä, ja varsinainen luokkajako tehdään vasta näiden kokemusten jälkeen.

Sama käytäntö on nykyään monissa muissakin kouluissa eri kunnissa. Vanhempia se voi hämmentää: Mistä kummasta on kyse? Miten lasta voi valmistaa koulun alkuun, jos ei edes tiedä opettajaa tai luokkatovereita?

Haagassa niin sanottu avoin alku on käytössä neljättä kertaa, ja rehtori Matti Koivusalon mukaan käytännöstä on ollut vain hyviä kokemuksia.

– Tämä on ollut hyvä systeemi, yksiselitteisesti. Kenenkään mieleen ei ole tullut näinä vuosina edes ehdottaa, että palaisimme takaisin entiseen.

Tätä avoin alku tarkoittaa

Avoimen alun aikana kaikki ekaluokkalaiset ovat koulussa kello 9–12. Heitä opettaa kolme luokanopettajaa ja kolme erityisopettajaa, ja oppilasryhmistä kokeillaan erilaisia yhdistelmiä niin, että jokainen pienryhmä käy opetuksessa jokaisen opettajan luona. Iltapäivisin opettajat kokoontuvat keskustelemaan päivän kulusta ja tekemistään havainnoista. Näin menee kaksi ja puoli viikkoa.

Tavoitteena on löytää ryhmiä, joissa lasten sosiaaliset suhteet toimivat mahdollisimman hyvin.

– Pikkuhiljaa alkaa näkyä esimerkiksi sellaista, että vaikka Jani-Petterin ja Ilpon ei kannata olla samalla luokalla. Siinä huomataan myös se, ketkä oppilaat selvästi hyötyvät siitä, että kaveri on samassa ryhmässä ja ketkä mahdollisesti tarvitsevat erityistä tukea.

Ensimmäisten viikkojen aikana saatu näkemys kertoo lapsesta koululaisena paljon enemmän kuin se arvio, mikä esiopetuksessa hänestä on annettu, Koivusalo sanoo.

Tavoitteena on mahdollisimman tasapuoliset ja tasapainoiset luokat.

Erotellaanko tässä sitten oppilaat toisistaan osaamisen mukaan? No ei. Luokkajaossa katsotaan lasten taitoja ja kaverisuhteita niin, että luokista tulee mahdollisimman tasapuoliset, tasapainoiset ja ryhminä toimivat. Myös tiettyä kaveria saa edelleen toivoa samalle luokalle, ja toiveet otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon.

– Ei ole kenenkään etu, että lapsia jaettaisiin osaamisen mukaan. Se olisi ryhmän toiminnan ja opettajan jaksamisen kannalta ihan älytön idea. Enemmän tukea tarvitsevat jaetaan eri luokille, jotta he saavat tarvitsemansa avun, Koivusalo sanoo.

Lasten vanhempia ajatus avoimesta alusta saattaa hämmentää, mutta lapset ovat sopeutuneet siihen hyvin, Koivusalo kertoo.

”Lapset oppivat tuntemaan koko vuosiluokkansa hyvin.” 

– Tästä on sekin hyöty, että lapset oppivat tuntemaan koko vuosiluokkansa hyvin, heistä tulee yksi iso porukka. Samalla jokainen tutustuu kaikkiin niihin aikuisiin, jotka heidän kanssaan kouluvuoden aikana toimivat. 

Lopulta myös palaute vanhemmilta on ollut enimmäkseen positiivista.

– Joillekin huoltajille on ollut hankala paikka, ettei heti alkuun tiedä lapsen lukujärjestystä. Vanhemmat ovat usein etukäteen jopa kohtuuttoman huolissaan asioista, jotka kyllä järjestyvät.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.