Välitunnilla voi kysyä vaikka välituntivalvojalta, kenen kanssa leikkiä, koululaiset kertovat. Kuva: iStockphoto
Välitunnilla voi kysyä vaikka välituntivalvojalta, kenen kanssa leikkiä, koululaiset kertovat. Kuva: iStockphoto

Koulupsykologi ja kaksi alakoululaista kertovat, mitä tehdä jos ei löydä oikeaa luokkaa tai jos kaveria kiusataan.

Mitä koulussa pitää osata ensimmäisenä päivänä?

Koulupsykologi Sari Niemi: Ensimmäisenä koulupäivänä ei ole pakko osata yhtään mitään, vaan jokainen koululainen aloittaa koulutaipaleensa erilaisilla taidoilla.

Yksi osaa jo vähän lukea, toista taas ei kiinnosta kirjainten opettelu juurikaan. Ensimmäisenä päivänä olisi tärkeää, että lapsi osaisi itse rauhoittua ja kuunnella opettajan ohjeita. Opettaja kyllä opastaa rauhoittumisessakin, jos sitä ei vielä hallitse. Jos lapsi ei osaa jotain asiaa ja osaamattomuus jännittää, siitä kannattaa rohkeasti kertoa opettajalle.

Kuitenkin kaikista tärkeintä on, että kouluun tulee iloisella mielellä ja innokkaana.

Alma, 8 v.: Ei haittaa, jos ei osaa mitään kun menee kouluun. Yhteenlaskuja voi vähän opetella.

Mitä jos myöhästyn koulusta tai en osaa mennä oikeaan luokkaan?

Koulupsykologi Sari Niemi: Sillä pärjää jo pitkälle, että kuuntelee ensimmäisenä päivänä ohjeet ja noudattaa niitä. Opettajatkin tietävät, että ekaluokkalaiset ovat koulussa ensimmäisiä päiviä, ja koulunsa aloittaneista pidetään ensimmäisinä viikkoina erityisesti huolta. Opettajat huolehtivat muun muassa siitä, että ekaluokkalaiset löytävät oikean luokan.

Jos joskus myöhemmin menee vahingossa väärään luokkaan, voi reippaasti kertoa, millä luokalla on tai kuka oma opettaja on. Aikuiset osaavat neuvoa oikean luokan. 

Myöhästymisiä sattuu välillä ihan jokaiselle, eikä niitä kannata jännittää. 

Iris, 8 v.: Jos menee vahingossa väärään luokkaan, voi pyytää anteeksi ja sanoa, että tuli vahingossa tähän luokkaan. Voi myös kertoa, että on uusi eikä löydä omaa luokkaansa.

Mitä jos koulussa sairastuu kesken päivän tai vaikka kaatuu pihalla?

Koulupsykologi Sari Niemi: Koulun pihalla on aina välituntivalvoja. Jos välitunnilla sattuu jotain, valvojalle voi mennä sanomaan. Jos ei itse pysty, voi pyytää kaveria kertomaan valvojalle. Jokaisessa koulussa on myös terveydenhoitaja, joka osaa hoitaa erilaisia haavereita. 

Jos lapsi sairastuu kesken koulupäivän, asiasta kannattaa kertoa ensin opettajalle tai jollekin muulle aikuiselle. Yhdessä mietitään, pystyykö lapsi jatkamaan koulupäivää vai soitetaanko jompi kumpi vanhemmista hakemaan lapsi kotiin. Lapsi voi myös käydä terveydenhoitajalla, joka osaa antaa lapselle esimerkiksi särkylääkettä. 

Alma: Jos tulee kipeäksi koulussa, niin opettajat saattaa sanoa, että pitää mennä terkkarille. Sitä ei kannata jännittää, koska terkkari on aina tosi mukava.

Mitä jos en tykkää koulun ruuasta? Pitääkö se silti syödä?

Koulupsykologi Sari Niemi: Periaate koulussa on, että kaikkea pitää maistaa. Kuitenkin oppilaat ottavat itse ruokansa, joten lapsi voi itse päättää millaisen annoksen ruokaa haluaa. Jos ei tiedä tykkääkö ruuasta, sitä kannattaa ottaa aluksi vaikka vähän vähemmän, ja hakea tarvittaessa lisää. 

Koulussa opetellaan sitä, että ruokaa otetaan sen verran, kun jaksetaan syödä. Ketään ei pakoteta syömään lautasta tyhjäksi. 

Ekaluokkalaisen ei tarvitse syödä nopeasti, vaan ruokaa voi ottaa lisää jos ensimmäisen annoksen jälkeen jää nälkä. 

Jos lapsella on ruoka-aineallergioita, vanhempien kannattaa kertoa asiasta opettajille. Lapsen voi olla itse vaikea hahmottaa onko kouluruuassa hänelle reaktion aiheuttavia ruoka-aineita.

Alma: Ruoka olisi hyvä syödä loppuun. Jos ei jaksa niin voi sanoa opettajalle, että ei jaksa syödä ruokaa ja kysyä, voiko lautasen viedä pois.

Entä jos en löydä kavereita? 

Koulupsykologi Sari Niemi: Varsinkin ensimmäisellä luokalla käytetään paljon aikaa siihen, että tutustutaan uusiin luokkakavereihin. Asioita tehdään paljon ryhmissä, ja ryhmän kokoonpanoja vaihdellaan. Näin kaikki tulevat tutuksi. 

Välitunnilla opettajat ohjaavat lapsia leikkimään toistensa kanssa, jotta kukaan ei jäisi yksin. 

Jos lapsesta tuntuu, että kavereiden löytyminen on vaikeaa, niin asiasta kannattaa puhua kotona vanhempien kanssa. Opettajillekin voi puhua. 

Kiusaamistilanteisiin pitää aina puuttua. Jos lapsi näkee, että toista lasta kiusataan siitä pitää aina kertoa aikuiselle. Sama juttu silloin, jos lasta itseään kiusataan. Mitä pikemmin kiusaaminen tulee ilmi, sitä nopeammin se yleensä saadaan loppumaan.

Iris: Kavereita löytää parhaiten kysymällä. Jos näkee, että joku on koulun pihalla yksin, voi käydä kysymässä haluaisiko se olla sun kaveri.

Alma: Jos ei uskalla mennä juttelemaan kenellekään välitunnilla, voi mennä aikuisen luo ja kertoa, että ei ole ketään kaveria. Aikuiselta voi kysyä, ketä kannattaisi kysyä leikkimään.

Iris: Jos näkee, että jotain lasta kiusataan, voisi yrittää ystävystyä sen kiusatun kanssa.