Kuvat
iStock
Tohtori Hoi See Tsao kannustaa vanhempia kiinnittämään huomiota esimerkiksi erilaisten digilaitteiden käyttöön ja säännöllisiin iltarutiineihin.
Tohtori Hoi See Tsao kannustaa vanhempia kiinnittämään huomiota esimerkiksi erilaisten digilaitteiden käyttöön ja säännöllisiin iltarutiineihin.

Lapset, jotka nukkuvat tarpeeksi, suhtautuvat koulunkäyntiin positiivisemmin ja pärjäävät paremmin myös sosiaalisissa suhteissa.

Vähintään yhdeksän tuntia yössä nukkuvat lapset kukoistavat, amerikkalaistutkimus kertoo. Lapset, jotka saavat tarpeeksi unta yön aikana, pärjäävät paremmin koulussa kuin lapset, jotka nukkuvat vähemmän, sama tutkimus osoittaa.

Tutkimuksessa selvitettiin lähes 50 000:n apsen yöunen pituutta ja verrattiin sitä koulumenestykseen. Lapset olivat iältään 6–17-vuotiaita.

Vain 48 prosenttia lapsista nukkuu tutkimuksen mukaan tarpeeksi. Koulussa kukoistavilla lapsilla on kuitenkin säännöllisesti yhdeksän tuntia tai pidempään kestävät yöunet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi erilaisten digilaitteiden käyttöön ja säännöllisiin iltarutiineihin.

Kukoistamisella tarkoitetaan tutkimuksessa esimerkiksi lapsen kykyä saada hyviä arvosanoja kokeissa, saattaa annetut tehtävät loppuun, innostua uuden oppimisesta ja omaksua uusia asioita nopeasti sekä suoriutua kotiläksyistä. Lapsen mahdollisuuteen kukoistaa vaikuttaa unien lisäksi esimerkiksi vanhempien tai huoltajien koulutustaso, lapsen mediankäyttötottumukset, perheen sosiaalisekonominen asema ja lapsen mahdolliset traumaattiset kokemukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tohtori Hoi See Tsao painottaa unen määrän merkitystä lapsen elämän muihin osa-alueisiin. Hän kannustaa vanhempia kiinnittämään huomiota esimerkiksi digilaitteiden käyttöön, säännöllisiin iltarutiineihin, koulupäivän pituuteen ja koulun alkamisaikaan turvatakseen lapselle mahdollisimman pitkät yöunet. Näistä asioista huolehtiminen antaa lapselle paremmat mahdollisuudet kehittyä ja luo pohjan hyvälle aikuisuudelle.

Päiväunet lisäävät lasten onnellisuutta, parantavat itsehillintää ja vähentävät käytösongelmia.

Myös päiväunia kannattaa harkita, vaikka lapsi olisi jo esiteini-iässä. Pennsylvanian yliopiston ja Kalifornian Irvinen yliopiston tutkimus, jossa seurattiin lähes 3 000 lapsen unitottumuksia useiden vuosien ajan, kertoo, että päiväunien nukkumisesta on monenlaista hyötyä 10–12-vuotiaille: ne muun muassa lisäävät lasten onnellisuutta, parantavat itsehillintää ja vähentävät käytösongelmia.

Liian vähäinen unen määrä vaikuttaa tutkimuksen mukaan haitallisesti mielenterveyteen, keskittymiskykyyn, mielialaan ja lisää ylipainon riskiä. Esimerkiksi Pennsylvanian osavaltionyliopiston tekemän tutkimuksen mukaan lapsuuden epäsäännöllinen unirytmi vaikutti muun muassa teini-ikäisten painoindeksiin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla