Entä jos ehdottaisit lapsesi hoitopaikalle tunnekerhoa tai seikkailupedagogiikkaa?

Lapsi kertoo, että päiväkotiryhmässä on tunnekerho. Siellä kuulemma keskustellaan, millaisia tunteita kukin on viime aikoina tuntenut, mietitään miten erilaisissa hermostuttavissa tilanteissa kannattaisi toimia ja harjoitellaan tapoja rauhoittua.

Päiväkodin aikuisilta selviää, että kyse on Askeleittain-nimisestä ohjelmasta, jonka tarkoitus on opettaa lapsille empatiataitoja, itsehillintää ja ongelmanratkaisua. Näin lapset viihtyvät ryhmässä paremmin ja kiusaaminen vähenee. Joissakin päiväkodeissa sama ohjelma kulkee nimellä kaverikerho.

Kuulostaa erittäin hyvältä. Herää vain kysymys, miksei kaikissa päiväkodeissa opeteta vastaavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Varhaiskasvatuksen suuret linjat on määritelty valtakunnallisesti ja kuntien tasolla, mutta päiväkodit itse ratkaisevat, miten linjaukset vaikkapa lasten osallisuudesta tai omatoimisuudesta toteutuvat heidän toiminnassaan, kertoo Helsingin varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö Hannele Lakkavaara.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Moni käytäntö on saattanut saada alkunsa siitä, että joku henkilökunnasta on osallistunut täydennyskoulutukseen ja innostunut, että tämä voisi toimia meidän ryhmässä.

Jos siis satut tietämään hyviä käytäntöjä, joita toivoisit oman lapsesi päiväkotiin, siitä kannattaa rohkeasti vinkata päiväkodin johtajalle tai ottaa asia puheeksi vaikka vanhempainillassa.

Toimiviksi havaituista käytännöistä kannattaa kertoa myös muille vanhemmille, jotta parhaat ideat saadaan leviämään.

– Vanhempien näkökulmat ovat erittäin tervetulleita. Tarkoitus on, että ollaan yhdessä kiinnostuneita kasvatuksesta, Hannele Lakkavaara rohkaisee.

Monissa kunnissa palautetta, kiitoksia ja kehitysideoita voi kertoa myös sähköisen palautelomakkeen kautta.

5 hyvää käytäntöä

Kysyimme Meidän Perheen Facebook-sivuilla, millaisiin asioihin vanhemmat ovat erityisen tyytyväisiä lastensa päiväkodeissa. Näitä mainittiin:

  • Askeleittain-ohjelma tai kaverikerho
  • Tiedekerhot
  • Eskarilaisten ja pienten koululaisten yhteiset työpajat
  • Yhteisöpedagogiikka, jossa lapset voivat itse vaikuttaa hoitopäivien sisältöön
  • Seikkailupedagogiikka, jossa lapset oppivat paljon tekemisen ja ulkoilun kautta
Vierailija

Olen päiväkodissa töissä. Mielestäni  hoidossa on jo kyllin rutiiineja, jotka rytmittävät päivää. Vapauttakin pitää olla: rentoa yhdessä olemista ja oman mielikuvituksen tuottamaa leikkiä. Lapset kaipaavat myös paljon syliä ja jutustelua.  Onni syntyy lämpöisestä  läsnäolosta.  Minä ajattelen, ettemme tarvitse kaikenmaailman kerhoja, kun vain ollaan ja nautitaan hetkestä, opitaan tehdessä. Kyllä sitä aikatauluja ja kursseja ja oppitunteja tulee elämässä olemaan riittämiin. Varhaislapsuus on niin lyhyt aika.

Vierailija

Olen lukion englanninope ja mun mielestä ei todellakaan voi yleistää että suomalaisilla on HÄVETTÄVÄN huono englannin taito... Päinvastoin, tooooosi monet suomalaiset puhuu hyvää englantia... 

Juu, muistit kyllä omia lapsia kehua ja muita haukkua.... HOHHOIJAA..

Sisältö jatkuu mainoksen alla