Otetaan selfie! Filttereillä on hauska leikkiä, kunhan lapsen ja vanhemman yhteiseen aikaan mahtuu muutakin. Kuva: iStockphoto
Otetaan selfie! Filttereillä on hauska leikkiä, kunhan lapsen ja vanhemman yhteiseen aikaan mahtuu muutakin. Kuva: iStockphoto

Kysyimme Vauva.fi:ssä, miten vanhemmat valvovat lastensa älypuhelinten käyttöä. Suurin osa kertoi tarkistavansa lapsensa puhelimen, ainakin joskus. 

Parhaana valvonnan keinona vanhemmat pitävät päivittäisiä aikarajoituksia puhelimen käyttöön. Tähän on tarjolla myös sovelluksia, ja yksittäisistä sovelluksista vastaajat Screen Timen.

Moni vanhempi kertoo luottavansa siihen, että lapsi itse tietää, millaista sisältöä saa verkosta katsella. 

Erityisen ongelmallisena pidetään kuitenkin videopalvelu YouTubea. Palveluun ei tarvitse kirjautua, ja videoita voi katsoa kuka vain. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Erään kerran lapsi tuli kertomaan että videossa olikin yhtäkkiä huutava pelottava pelle, vaikka oli katsonut sallittua lastenohjelmaa, kertoo yksi vastaajista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toinen vastaaja taas kertoo, että on kieltänyt lapseltaan kokonaan YouTuben käytön, sillä lapsi oli katsonut palvelusta sota-aiheisia videoita ja nähnyt videoista pitkään painajaisia.

Pelottavaa sisältöä kaverin puhelimessa 

Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä enemmän kielletty sisältö saattaa houkuttaa.

Ikärajoituksia on osittain ainakin helppo kiertää keksityillä syntymäajoilla. Lapset hoksaavat tämän pian ja silloin ikäräjoilla ei ole mitään merkitystä. Kaikki lähtee vanhempien valvonnasta, kommentoi eräs kyselyyn vastannut. 

On myös muistettava, että vaikka omassa perheessä älypuhelimen käytölle olisikin tiukat säännöt, näin ei välttämättä kaverin perheessä ole. Välillä pelottavaa sisältöä voi nähdä esimerkiksi luokkakaverin puhelimesta, eikä lapsi ehkä halua tai uskalla kertoa näkemästään vanhemmilleen. 

Eräs vastaaja kertoi, että sai tietää lapsen nähneen pelottavaa sisältöä vasta sitten, kun lapsi oli herännyt yöllä painajaiseen. 

Jos lapsen käytös muuttuu radikaalisti, voi olla aika jututtaa lasta ja kysyä, onko hän nähnyt netissä jotain joka mietityttää. Esimerkiksi koulun tapahtumat heijastuvat usein lasten kännykkäkeskusteluihin, ja joskus lapsen mielessä voi pyöriä jokin keskusteluryhmässä sanottu asia. 

Toisaalta, älypuhelimella vietetty aika ei aina välttämättä ole huono asia. Viestittely uusien luokkakavereiden kanssa auttaa lasta luomaan sosiaalisia suhteita. Koulupäivää tai vaikeaa läksyä voi olla myös kiva purkaa kaverin kanssa. Vanhempien on silti hyvä olla kartalla siitä, millaisista asioista lapset viestittelevät.

Pelien kohdalla ruutuaikaa enemmän pitäisi tarkastella sitä, millaisen sisällön parissa lapsen aika vierähtää. Asiantuntijan mukaan monet pelit myös kehittävät pitkäjänteisyyttä ja keskittymiskykyä. 

Millaisia keinoja vanhemmat sitten käyttävät valvoakseen lapsensa puhelimen käyttöä?

Sänkyyn ei oteta puhelinta, peliaikaa on päivässä 30 minuuttia ja puhelimella ei muutenkaan olla "koko aikaa".
1. ja 2. luokkalaisen vanhempi

Ladattavat pelit täytyy hyväksyttää vanhemmalla. WhatsApissa ei häiriköidä eikä lähetellä kakkajuttuja tai nimitellä. Sääntörikkomuksista puhelin lähtee jäähylle. 
Alle kouluikäisen lapsen vanhempi

Kännykkää saa käyttää vain yhteisissä tiloissa, ei omassa huoneessa.
1. ja 2. luokkalaisen vanhempi

Tarkistan lapsen puhelimen aika ajoin: WhatsAppissa käydyt keskustelut ja Googlen hakuhistorian. Puhelimeen hän ei voi ladata mitään ilman aikuisen hyväksyntää. Youtuben on sovittu olevan tauolla, koska sieltä tuntui löytyvän enemmän ikävää kuin kivaa.
1. ja 2. luokkalaisen vanhempi

Yöksi puhelin tuodaan pois ja äiti saa tarkistaa lapsen kanssa yhdessä mm. ettei Musicallyssa ole jaettu sopimattomia ja että tili pysyy yksityisenä, eikö ole otettu tuntemattomia seuraajiksi.
3. ja 4. luokkalaisen vanhempi

Illalla klo 19 jälkeen ei enää pelata eikä tehdä muutakaan kännykällä.
1. ja 2. luokkalaisen vanhempi

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla