Mene sänkyyn vain väsyneenä. Kuva: iStockphoto
Mene sänkyyn vain väsyneenä. Kuva: iStockphoto

Älyllistä äitiyttä -bloggaaja ja psykologi vinkkaa neljä askelta parempiin uniin.

1. Ajoissa nukkumaan

Aikuisten oma aika alkaa, kun muksut painuvat pehkuihin. Ikävä kyllä Netflixin tuijottaminen tai pyykkien ripustaminen ei käy levosta. Yritä nukuttaa lapset ajoissa ja tee illalla omia juttujasi puoli kymmenestä puoli yhteentoista. Sitten sänkyyn – ilman älylaitteita.

2. Rytmitä päiväsi

Pysyttele päivällä virkeänä, jotta yöllä nukuttaa. Herää ja syö ateriat aina suunnilleen samaan aikaan. Pidä työssäsi palauttavia taukoja ja nosta säännöllisesti peppu irti penkistä. Harrasta myös reipasta liikuntaa.

3. Opettele yhteys

Joskus uni on ollut hukassa niin pitkään etteivät aivot enää muista, mitä sängyssä tehdään. Opeta se niille uudestaan. Mene sänkyyn vain väsyneenä. Nouse sängystä, jos uni ei tule. Älä torkuta aamulla.

4. Oma peti kullan kallis

Monet vanhemmat raahautuvat töihin selkä mutkalla ja ohimot kivistäen, kun lapset mönkivät aamuyöllä viereen. Me ryhdyimme palauttamaan lapset peteihinsä. Parissa viikossa huomasimme, että nukuimme kaikki paremmin.

Lue lisää aikuisten unikoulusta blogin kirjoituksista.

Vauva.fin Älyllistä äitiyttä -bloggari on ammatiltaan psykologi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.