Jes, heittomestareille tuli tasapeli. Kuva: iStockphoto
Jes, heittomestareille tuli tasapeli. Kuva: iStockphoto

Kaikki talventörröttäjät liikkeelle – kootkaa joukkueet, sillä kilpailu alkaa än-yy-tee-nyt!

Heittomestarit

Viivalta heitto:
Lumipallo heitetään heittoviivalta mahdollisimman pitkälle. Eri-ikäisillä heittäjillä voi olla omat heittoviivat tai aikuiset voivat heittää heikommalla, lapset vahvemmalla kädellään. Kokeilkaa myös heittää jalkojen välistä etu- tai takaperin. 

Heitto ja koppi:
Tässä lajissa lumipalloa heitetään pareittain toiselta toiselle. Jokaisen onnistuneen kopin jälkeen molemmat ottavat askelen taaksepäin. Pisimmälle heiton ja kopin onnistuneesti saanut pari voittaa.

Lumipallojen tarkkuusheitot:
Lumipallo yritetään tähdätä puunrunkoon tai oksanhaaraan. Jokaisesta onnistuneesta heitosta piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Heitot maalitauluun:
Piirtäkää hankeen jättikokoinen maalitaulu. Se onnistuu vaikkapa laittamalla suihkupulloon vesivärillä tai elintarvikevärillä värjättyä vettä ja suihkuttamalla sillä maalirenkaat tai -taulu lumeen. Kannattaa merkitä myös heittopaikka. Sopikaa, monenko pisteen arvoinen kukin rengas on ja heittäkää sovittu määrä lumipalloja kohti maalitaulua. Pisteet lasketaan sitä mukaa, kun heitetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hypätään pitkän pitkä loikka

Hankihypyt:
Hyppikää sopivalta kumpareelta pituushyppyjä pehmeään hankeen.

Huom! Hyppikää vain sellaiseen paikkaan, josta tiedetään, ettei hangen alla ole mitään, mihin voi loukata itsensä.

Yhteinen loikka:
Ensimmäinen hyppääjä loikkaa aloitusviivalta niin pitkälle kuin mahdollista. Seuraava hyppääjä loikkaa siitä kohdasta, johon edellisen hyppääjän loikka loppui. Miten pitkälle pääsette yhdessä? Kumpi joukkue voittaa?

Rakennetaan lumitorni

Joukkueiden tehtävänä on rakentaa annetussa ajassa mahdollisimman korkea lumitorni. Rakentamisessa voidaan käyttää lapioita, kolaa tai ämpäreitä. Jokaisella joukkueella samanlaiset välineet. Tornin rakentamisessa saa käyttää vain lunta.

Kumpi joukkue on nopeampi?

Pulkkaviesti:
Merkitkää sovitulle alueelle reitti, joka joukkueiden pitää kiertää. Kokeilkaa hauskaa ympyräreittiä, jolla on pieniä kumpareita ja mutkaosuuksia. Myös edestakainen sprinttikisakin on kokeilun arvoinen. Pienten lasten kanssa kannattaa tehdä helppo rata tasaiseen maastoon.

Joukkueiden ensimmäiset parit asettuvat lähtöviivalle niin, että toinen on pulkassa ja toinen vetäjänä. Lähtömerkistä kaikki parit lähtevät liikkeelle, kiertävät radan ja palaavat lähtöviivalle, missä sekä vetäjä että pulkassa istuja vaihtuvat. Näin edetään, kunnes kaikki joukkueen parit ovat kiertäneet radan. Nopein joukkue voittaa. Ps. Kokeilkaa käyttää pulkkien sijasta pressua, silloin kyydissä ja vetäjänä voi olla niin monta kuin mahtuu.

Huom! Jos alue on ahdas ja joukkueita on paljon, voidaan kisa toteuttaa niin, että aina kaksi joukkuetta kerrallaan on radalla ja näiden suorituksista otetaan aika. Lopuksi kaksi nopeimman ajan saanutta joukkuetta ottavat finaalissa mittaa toisistaan.

Ratsastuskisa

Merkitkää reitti, joka on mahdollista juosta tai kävellä. Joukkueet asettuvat aikuinen–lapsi-pareina lähtöviivalle, lapset aikuisen reppuselkään. Kustakin joukkueesta yksi pari kerrallaan kulkee radan, ja seuraava pari lähtee matkaan ensimmäisen palattua lähtöviivalle. Nopein joukkue on voittaja.

Huom! Jos osallistujat ovat heittäytyvää sorttia, voi matkan varrella olla myös esteitä, joita pitää ylittää tai alittaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla