Kun lähden kiipeämään, mietin, että haluan kiivetä ylös asti. Ja seinällä mietin, että koska olen jo täällä asti, kiipeän koko reitin. En halua alkaa hosua, vaan keskityn siihen, mitä teen. 

Aloin kiipeillä isin kanssa puolitoista vuotta sitten. Nykyään käyn myös kerran viikossa junnutreeneissä, joissa on kivat ohjaajat ja ilmapiiri. Olen saanut treeneistä paljon uusia kavereita. 

Kiipeilen köysillä ja boulderoin ilman köysiä. Kiipeillä voi salilla ja ulkona: itse tykkään ollaan ulkoilmassa ja luonnossa. Ulkona on paljon kallionlohkareita, joilla voi boulderoida. Kiipeilykenkien lisäksi tarvitaan pädi eli paksu patja kiipeilyseinän alle ja aikuinen varmistamaan, että jos satun putoamaan, putoan oikeaan suuntaan.

"Jos en heti pääse jotain reittiä, yritän uudestaan."

Jos en saa kalliosta kunnolla kiinni, voi olla vaikea luottaa itseensä ja uskaltaa. 

Tulen iloiseksi, kun pääsen jonkin reitin. Viime tingassa lopettaminen harmittaa. Tässä pitää olla kärsivällinen: jos ei heti pääse jotain reittiä, voi yrittää uudelleen.

Tykkään boulderoinnista tosi paljon. En missään nimessä halua lopettaa tätä harrastusta.

Lumi, 9

Käsien hikoamista voi vähentää magnesiumilla.
Käsien hikoamista voi vähentää magnesiumilla.

 

Boulderointiseinät ovat harvoin yli 5-metrisiä.
Boulderointiseinät ovat harvoin yli 5-metrisiä.

Keskittymistä tarvitaan.
Keskittymistä tarvitaan.

Ylös asti pääseminen saa Lumin aina iloiseksi.
Ylös asti pääseminen saa Lumin aina iloiseksi.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Teksti
Kuvat
Milka Alanen