Kootkaa ystävät koolle ja järjestäkää talvirieha.

Talvirieha onnistuu, kun tehtävät jaetaan ryhmien kesken. Alueen on hyvä olla sellainen, että se jo itsessään innostaa johonkin tehtävään, esimerkiksi lunta lumipallojen heittelyyn, lumikasoja hyppimiseen, lumikokkareita tasapainoiluun, pehmeää lunta kierimiseen tai mäki laskemiseen. 

Jokainen joukkue voi suunnitella riehaan yhden tehtäväpisteen. Kun parit tai ryhmät ovat saaneet suunnitelmansa valmiiksi he esittelevät tehtävät muille. Tehtäväradan voi toteuttaa perhekunnittain, aikuiset vastaan lapset tai vaikka aikuinen ja lapsi -pareittan. Ruuhkan välttämiseksi perheiden, ryhmien tai parien kannattaa aloittaa tehtäväpisteiden kiertämisen eri pisteiltä. Tehtäviin on hyvä varata eri vaikeustasoja, jolla tehtävän voi suorittaa, niin että pienimmätkin osallistujat saavat onnistumisen kokemuksia.

Ehdotuksia tehtäväpisteen puuhiksi:

Pulkkaviesti

Merkitkää sovitulle alueelle reitti, joka joukkueiden pitää kiertää. Kokeilkaa hauskaa ympyräreittiä, jolla on pieniä kumpareita ja mutkaosuuksia. Myös edestakainen sprinttikisakin on kokeilun arvoinen. Pienten lasten kanssa kannattaa tehdä helppo rata tasaiseen maastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joukkueiden ensimmäiset parit asettuvat lähtöviivalle niin, että toinen on pulkassa ja toinen vetäjänä. Lähtömerkistä kaikki parit lähtevät liikkeelle, kiertävät radan ja palaavat lähtöviivalle, missä sekä vetäjä että pulkassa istuja vaihtuvat. Näin edetään, kunnes kaikki joukkueen parit ovat kiertäneet radan. Nopein joukkue voittaa. Ps. Kannattaa kokeilla myös käyttää pulkkien sijasta pressua, silloin kyydissä ja vetäjänä voi olla niin monta kuin mahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Huom! Jos alue on ahdas ja joukkueita on paljon, voidaan kisa toteuttaa niin, että aina kaksi joukkuetta kerrallaan on radalla ja näiden suorituksista otetaan aika.  Lopuksi kaksi nopeimman ajan saanutta joukkuetta ottavat finaalissa mittaa toisistaan.

Kukkulan kuningas

Yksi ryhmä, perhe tai pari asettuu kukkulan päälle vartioimaan kukkulalle asetettuja kartioita tai vaikka hiekkaleluja. Jos alueella ei ole kukkulaa, voi vartioitava alue olla pieni rajattu alue lumella. Muut ryhmät tai parit asettuvat kukkulan juurelle. Juurella olevien tehtävä on ryöstää esineet yksi kerrallaan siten, että kaikki leikkijät voivat olla yhtä aikaa liikkeellä. Kukkulan juurella olevan joukkueen tavoitteena on hakea mahdollisimman nopeasti kaikki kartiot. Kun kaikki kartiot on ryöstetty, joukkueet vaihtavat osia. 

Jos kukkulan päällä oleva saa kosketettua kartion ryöstäjää, ryöstäjä joutuu palaamaan alkuun ja tekemään sakkotehtävän, joka on sovittu yhdessä ennen leikin alkua. Sakkotehtävä voi olla vaikka lumessa kieriminen pituussunnassa kolme kertaa tai parin toisen osapuolen veto pulkassa kukkulan ympäri kerran.  Kun kiinnijäänyt on suorittanut sakkotehtävän, hän saa lähteä matkaan uudelleen.

Lumisota

Usein lumisota alkaa spontaanisti ilman sovittuja sääntöjä, mutta voidaan toteuttaa suunnitellustikin ja ohjelmanumerona.

Kahden joukkueen välisenä kisana lumisota voidaan toteuttaa esimerkiksi sovelletuin lipunryöstön säännöin: Joukkueet asettuvat omille alueilleen, jotka ohjaaja on osoittanut. Joukkueille voidaan antaa jonkin verran aikaa suunnitteluun ja lumipallojen tekemiseen. Korostetaan, että lumipalloista ei saa tehdä kovia! Jokainen leikkijä sitoo joukkueensa merkin, joka voi olla esimerkiksi kreppipaperi, kangasnauha tai huomioliivi käsivarteensa. Alueen takaosassa on joukkueen lippu tai pallo. Leikkijät yrittävät käydä ryöstämässä vastustajan lipun, jota estetään heittämällä lumipalloilla kohti ryöstäjiä.

Mikäli vastustajien pelaaja saa osuman ryöstäjään, tämän on palattava omalle kenttäpuoliskolleen ja jätettävä mahdollisesti anastamansa lippu vastustajille. Leikki päättyy, kun jompikumpi joukkueista onnistuu kuljettamaan toisen lipun omalle kenttäpuoliskolleen.

Peliä voidaan pelata myös useammalla joukkueella joiden alueet ovat esimerkiksi ristin muodossa ja kaikki kaikkia vastaan. Tässä pelissä kaikkea kannattaa soveltaa, sillä saatat löytää jonkin täysin odottamattoman haasteen tai uuden vielä hauskemman tavan pelata.

Huom! Päähän ei saa tähdätä.

Yukigassen

Lumisodan voin toteuttaa hieman isommin monen joukkueen välisenä turnauksena, ja silloin voi käyttää näitä vapaasti tulkittuja Yukigassenin sääntöjä. Yukigassen on japania ja tarkoittaa lumipalloa.

Yukigassen-lumisodassa kaksi joukkuetta pelaa toisiaan vastaan heitellen lumipalloja ja etenemällä esteiden suojista kohti toisen joukkueen alueella olevaa lippua. Kummallakin joukkueella on käytössä tietty määrä lumipalloja. Pallot sijoitetaan kentän perälle, josta osa pelaajista toimittaa niitä etulinjassa taisteleville. Pelaajan on poistuttava pelistä, jos hän saa osuman lumipallosta.

Pisteitä jaetaan siitä, kuinka monta joukkueen jäsentä on pelissä erän loputtua. Eniten pisteitä heruu toisen joukkueen lipun anastamisesta, johon erä myös päättyy. 

Jos haluatte hifistellä, kannattaa tutustua Yukigassenin oikeisiin sääntöihin.

Lähde: Suomen latu.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla