Kuva: iStockphoto
Kuva: iStockphoto

Viikset eivät ole miesten yksinoikeus, valitettavasti. Saako viiksihaivenia nyppiä vai ei?

Muistatko taiteilija Frida Kahlon omakuvat? Taiteilija ei maalauksissaan peitellyt lainkaan sitä, että hänellä oli varsin tuuheat kulmakarvat ja ylähuulessaan tummia haivenia. Päinvastoin, kuvissa Kahlo poseeraa ylväänä ja kauniina, kulmakarvat ja viiksihaivenet korostetun tummina ja tuuheina.

Harvalla nykynaisella on samanlaista itsetuntoa. Vai kuinka moni voi käsi sydämellä väittää rakastavansa ylähuulen ylle tunkevaa karvoitusta?

Minulle sopisi mainiosti, että yleinen mielipide hyväksyisi myös naisen naamakarvat. Uskaltaisinkohan ennustaa, että vielä joskus naisen kasvokarvoituksesta tulee trendi?

Jos rohkeus ei riitä uusien muotivirtausten luomiseen, viikset ja muut epätoivotut karvat voi huoletta ajella pois. Nykytietämyksen mukaan kasvokarvoituksen hävittäminen ei nimittäin kiihdytä karvankasvua, eikä siitä ole muutakaan haittaa.

Jopa Duodecimin tuoreessa Liikakarvoitus-artikkelissa todetaan, että karvojen nyppiminen tai poisto koneella tai karvanpoistoaineella on suositeltavaa, eivätkä nämä menetelmät kiihdytä karvankasvua.

Muitakin keinoja on: ylipaino lisää karvankasvua, joten laihduttaminen auttaa.

Joillakin naisilla karvoitus lisääntyy myös raskausaikana ja nimenomaan kasvojen alueella myös vaihdevuosien jälkeen.

Jos liikakarvoituksen eli hirsutismin lisäksi häiriöitä on myös kuukautiskierrossa, kyse voi olla mieshormonien liikaerityksestä. Tavallisin taustalla piilevä syy on munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS) johon liittyy usein myös lapsettomuusongelmia. Monirakkulatautia epäilevän kannattaa käydä gynekologin pakeilla.

Vierailija

Naisen viikset – nyppiä vai ei?

Vaaleat ohuet karvat eivät ole viikset. Jokaisella on luonnostaan kasvoissa ihokarvoja ja jossain vaiheessa elämää naiselle voi tulla/tai hän huomaa, että on huulen yläpuolella karvoja kun tarpeeksi läheltä tarkastelee. On ainakin vielä yksi tapa poistattaa karvat= lanka, itämaiset naiset poistavat sillä ;-) @blogimami
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Sade ei haittaa, kun varusteet ovat kunnossa! Kuva: valmistajat

Poimimme 8 sadepäivän varustetta, jotka pitävät kuivana – ja saavat hymyn huulille.

1. Kantotakki

Vuoriton kantotakki on valmistettu säänkestävästä materiaalista, ja siinä on irrotettava huppu. Lisäpaneelin avulla lasta voi kantaa takin alla sekä edessä että takana. All-Weather Jacket, koot S–XL, 129,95 e, MaMidea.

2. Aikuisten sateenvarjo

Tuiskuissa taipumaton sateenvarjo suojaa sateelta sekä aikuista että kantovälineessä kulkevaa pienokaista. Coronna-sateenvarjo, 38,95 e, Finlayson.

3. Sadehattu

Metsäneläimet seikkailevat hauskassa sadehatussa, jossa on fleecevuoratut korvaläpät ja leuan alle solmittavat nauhat. Vesipilariarvo 8 000 mm. Hjuvik-sadehattu, koot 50 ja 52, 16 e, Lindberg.

4. Vaunujen sadesuoja

Graafisilla kuvioilla koristeltu sadesuoja sopii valmistajan lupauksen mukaan useimpiin markkinoilla oleviin vaunumalleihin. Suojan voi pestä pesukoneessa, ja sen mukana tulee säilytyspussi. Grapic Devotion -sadesuoja, 39,90 e, Ellodie Details.

5. Saappaat

Nokian klassikkosaappaat sujahtavat myös perheen pienimpien jalkoihin, sillä koot alkavat 21:stä. Jämäkkä saapas pitää askeleen vakaana lätäköissä, vaikka kävely olisikin tuore taito. Hai Kids -saappaat, koot 21–35, 39,50 e, Nokian Jalkineet.

6. Kurahousut 

Kurahousujen liiviyläosa pitää pöksyt varmasti paikoillaan villeimmissäkin vesileikeissä. Fleecevuori lämmittää viileänä päivänä. Vesipilariarvo vähintään 8 000 mm. Loiske-kurahousut, koot 86–128, 49,95 e, Reima.

7. Sadetakki 

Vuoriton sadetakki on valmistettu tuulen- ja vedenpitävästä teknisestä materiaalista. Irrotettava huppu, hitsatut saumat ja vedenpitävä vetoketju. Sadetakki, koot 80–98, 24,99 e, H&M.

8. Kurarukkaset

Vuorittomissa saderukkasissa seikkailee veikeä valas. Rukkasten saumat on hitsattu vedenpitäviksi. Saderukkaset, koot iän mukaan 1-vuotiaalle, 2-vuotiaalle, 4-vuotiaalle ja 6-vuotiaalle, 8,95 e, Jonathan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Facebookin kirppisryhmät tekevät vauvakaman kierrätyksestä tosi helppoa. Ainakin periaatteessa. Vauvan lukijat paljastavat älyttömimmät FB-kirppis-oharinsa.

Facebook-kirppikset ovat mahtava keino vauvakaman metsästykseen. Shoppailla voi silloin, kun vauva nukkuu päikkäreitä, ja mikä parasta, ryhmiin voi jättää omia Halutaan ostaa -ilmoituksia. Vauvatavara vaihtaa omistaa pikkurahalla ja parhassa tapauksessa nouto tapahtuu naapurista.

Aina kaikki ei kuitenkaan mene ihan putkeen, selvisi Vauvan FB-kirppiskyselystä.  Vauvan lukijoita rassasi järjetön hinnoittelu, epärehelliset myyjät, hupivaraajat ja turhat kyselyt. Yksi ärsytys oli kuitenkin ylitse muiden – oharit. Niitä oli kokenut melkein jokainen kirppisveteraani.

Rahat saapuvat, noutaja ei

”Parhaat oharit oli, kun ostaja maksoi kiltisti, mutta ei koskaan noutanut pakettiaan. Eikä oikein meinannut antaa tilinumeroakaan rahojen palauttamiseksi, kun totesin neljän kuukauden säädön jälkeen, että laitan tuotteen uudelleen myyntiin.”

Aikakäsitys on joustava

”Joskus odotin työpäivän jälkeen työpaikallani 40 minuuttia hakijaa, joka ei koskaan saapunut. Sitten oli lähdettävä, koska toisen tavaran hakijan kanssa olin sopinut treffit meille kotiin, enkä halunnut myöhästyä. Odotuttaja oli närkästynyt, kun en voinut odottaa kauempaa. Kyseessä oli muutaman euron arvoinen tuote.”

”Eräs ostaja ilmoitti tulostaan, että 'tulen lauantaina iltapäivällä'. Tivasin tarkempaa aikaa useaan otteeseen. Kun aika koitti, ostajaa ei näkynyt. Annoin vielä toisen mahdollisuuden muutaman päivän päähän – ja hän teki uudet oharit. Siihen loppui kaupanteko. On tympeää vahdata kotona ja odottaa ostajaa, joka ei tulekaan.”

Lopulta kymmenen ”perun varauksen” -kommentin jälkeen vaikuttaa siltä kuin myytävässä tuotteessa olisi jotain vikaa.

”Kerran lähdin kuljettamaan paitaa 30 km päähän kotoani. Odotin ja odotin, laitoin myyjälle viestiä, mutta hän ei koskaan saapunut paikalle.”

Jono, joka katosi

”Myydessä tuotetta saattaa olla jonottamassa 10 ihmistä, mutta jokainen tekee oharit. Lopulta kymmenen 'perun varauksen' -kommentin jälkeen vaikuttaa siltä kuin myytävässä tuotteessa olisi jotain vikaa.”

Onnistuisiko viides yritys?

" Toisinaan noutoa on sovittu viidestikkin uudelleen, kun joka kerta oli ostajalla jokin syy, ettei pääsekkään.”

neveragain

FB-kirppis koettelee: ”Odotuttaja oli närkästynyt, kun en voinut odottaa kauempaa”

Vedin tuotteeni myynnistä, kun sen ensimmäisenä varannut ostaja oli kolme kertaa tehnyt oharit sen hakemisesta. Ketutti viettää iltoja kodin vankina, josko ostaja ilmaantuisi kuitenkin paikalle. Noin kuukauden päästä kehtasi vielä laittaa kyselyä, että onko laukku myyty. Tulisi hakemaan. Kas kummaa, en vastannut viestiin mitään. Annan kyllä ennen vaikka hyväntekeväisyyteen kuin kyttään turhaan tuntitolkulla noutajia.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.