Nirsosta naperosta saa kaikkiruokaisemman vähitellen totuttamalla.

Syökö lapsesi aina monipuolisesti, terveellisesti ja mielellään myös vihanneksia? No ei meilläkään.

Vaikka lapset saavat koulussa päivän aikana yhden lämpimän aterian, ruokailu kotona aiheuttaa monille vanhemmille harmaita hiuksia. Varsinkin vihannesten ujuttaminen nirson lapsen lautaselle ja sieltä edelleen mahan täytteeksi on usein työn takana.

Myös lisäaineet, sokeri ja rasvojen laatu puhuttavat. Moni vanhempi on huolissaan yksipuolisesti syövästä lapsestaan, jonka ruokavaliosta puuttuvat kasvikset ja marjat.

Vitamiineista vajetta

Ja totta se on: viimeisimmät kouluikäisten ravitsemusta käsittelevät tutkimukset osoittavat, että suositellut tasot eivät aina täyty.

– Parantamisen paikkoja on raudan sekä kasvikunnasta peräisin olevien B-ryhmän vitamiinien saannissa, sanoo erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Hänen mukaansa parhaita raudanlähteitä ovat kunnon liha tai kala. Niissä rautaa on parhaiten imeytyvässä muodossa, kun taas monelle nirsoilijalle maittavissa makkaroissa ja jauhelihassa ei.

B-vitamiinien huonontunut tilanne johtuu ruisleivän syömisen vähentymisestä ja kasvisten käytön vähäisyydestä, selventää Ovaskainen.

Viisi kourallista päivässä

Marjoja, hedelmiä ja kasviksia pitäisi suosituksen mukaan nauttia viisi kourallista päivässä. Se tuntuu paljolta, mutta onnistuu, kun varaa syötävää eri muodoissaan. Saatavuus ja kätevyys ratkaisevat, mitä lapset ja nuoret jääkaapista suuhunsa nappaavat.

Lapselle voi pilkkoa valmiiksi tuoreita vihanneksia ja annostella marjoja sopiviksi annoksiksi.

– Aamujogurtin tai -puuron kanssa voi nauttia marjoja, lounaalla raastetta. Välipalaksi sopii esimerkiksi omena. Hedelmiä kannattaa syödä sellaisenaan mieluummin kuin mehuna, joka sisältää usein liikaa energiaa, Ovaskainen sanoo.

Hän antaa vanhemmille ainakin kausittain käytettyinä synninpäästön eineksistä – kunhan lautasella on aina myös tuoreita kasviksia.

Totuta uusiin makuihin vähitellen

* Jos lapsen ruokavaliosta ovat puuttuneet marjat ja kasvikset, kannattaa niitä esitellä ja tarjota vähitellen. Marjasmoothiet ja -rahkat ovat terveellisiä ja maistuvia välipaloja aloittelijoillekin.

* Ruokailutavat ja -tottumukset opitaan kotona. Sillä, mitä yhteiseen pöytään katetaan, on paljon merkitystä. Varmista, että ruokapöydässä on aina raikasta salaattia.

* Jos lapsi on kovin nirso, aloita makeilla marjoilla kuten mansikoilla. Smoothiessa ne maistuvat yhdessä luonnonjogurtin kanssa.

* Järjestä välipalaksi keksin ja mehun sijasta marjoja ja leipää.

* Tarjoa marjoja ja vihanneksia aina ruoan, myös einesten, lisukkeena.

* Näytä lapselle, mistä ruoka lautaselle tulee ja kuinka marjat päätyvät pakastimeen. Myös marjanpoimintataito periytyy!

Lue lisää

Näin ujutat kasviksia lapselle – 10 vinkkiä

Terveellinen välipala koululaiselle