Nirsosta naperosta saa kaikkiruokaisemman vähitellen totuttamalla.

Syökö lapsesi aina monipuolisesti, terveellisesti ja mielellään myös vihanneksia? No ei meilläkään.

Vaikka lapset saavat koulussa päivän aikana yhden lämpimän aterian, ruokailu kotona aiheuttaa monille vanhemmille harmaita hiuksia. Varsinkin vihannesten ujuttaminen nirson lapsen lautaselle ja sieltä edelleen mahan täytteeksi on usein työn takana.

Myös lisäaineet, sokeri ja rasvojen laatu puhuttavat. Moni vanhempi on huolissaan yksipuolisesti syövästä lapsestaan, jonka ruokavaliosta puuttuvat kasvikset ja marjat.

Vitamiineista vajetta

Ja totta se on: viimeisimmät kouluikäisten ravitsemusta käsittelevät tutkimukset osoittavat, että suositellut tasot eivät aina täyty.

– Parantamisen paikkoja on raudan sekä kasvikunnasta peräisin olevien B-ryhmän vitamiinien saannissa, sanoo erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Hänen mukaansa parhaita raudanlähteitä ovat kunnon liha tai kala. Niissä rautaa on parhaiten imeytyvässä muodossa, kun taas monelle nirsoilijalle maittavissa makkaroissa ja jauhelihassa ei.

B-vitamiinien huonontunut tilanne johtuu ruisleivän syömisen vähentymisestä ja kasvisten käytön vähäisyydestä, selventää Ovaskainen.

Viisi kourallista päivässä

Marjoja, hedelmiä ja kasviksia pitäisi suosituksen mukaan nauttia viisi kourallista päivässä. Se tuntuu paljolta, mutta onnistuu, kun varaa syötävää eri muodoissaan. Saatavuus ja kätevyys ratkaisevat, mitä lapset ja nuoret jääkaapista suuhunsa nappaavat.

Lapselle voi pilkkoa valmiiksi tuoreita vihanneksia ja annostella marjoja sopiviksi annoksiksi.

– Aamujogurtin tai -puuron kanssa voi nauttia marjoja, lounaalla raastetta. Välipalaksi sopii esimerkiksi omena. Hedelmiä kannattaa syödä sellaisenaan mieluummin kuin mehuna, joka sisältää usein liikaa energiaa, Ovaskainen sanoo.

Hän antaa vanhemmille ainakin kausittain käytettyinä synninpäästön eineksistä – kunhan lautasella on aina myös tuoreita kasviksia.

Totuta uusiin makuihin vähitellen

* Jos lapsen ruokavaliosta ovat puuttuneet marjat ja kasvikset, kannattaa niitä esitellä ja tarjota vähitellen. Marjasmoothiet ja -rahkat ovat terveellisiä ja maistuvia välipaloja aloittelijoillekin.

* Ruokailutavat ja -tottumukset opitaan kotona. Sillä, mitä yhteiseen pöytään katetaan, on paljon merkitystä. Varmista, että ruokapöydässä on aina raikasta salaattia.

* Jos lapsi on kovin nirso, aloita makeilla marjoilla kuten mansikoilla. Smoothiessa ne maistuvat yhdessä luonnonjogurtin kanssa.

* Järjestä välipalaksi keksin ja mehun sijasta marjoja ja leipää.

* Tarjoa marjoja ja vihanneksia aina ruoan, myös einesten, lisukkeena.

* Näytä lapselle, mistä ruoka lautaselle tulee ja kuinka marjat päätyvät pakastimeen. Myös marjanpoimintataito periytyy!

Lue lisää

Näin ujutat kasviksia lapselle – 10 vinkkiä

Terveellinen välipala koululaiselle

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Näyttelijä John Stamos ja hänen kihlattunsa Caitlin McHugh, 31 eivät ole vielä paljastaneet tulevan lapsen sukupuolta. 

Muun muassa Teho-osasto ja Full House -sarjoista tuttu näyttelijä kertoo People-lehden haastattelussa, että hän oli ehtinyt menettää toivonsa isäksi tulon suhteen. Avioero pitkäaikaisesta kumppanista Rebecca Romijnista vuonna 2005 sekä Stamoksen oman äidin kuolema vuonna 2014 pahensivat Stamoksen päihdeongelmaa, jonka tähti selätti vasta viime vuonna vieroituksen avulla. 

– Olen odottanut isäksi tuloa kauan. Mutta ensin minun piti selvittää asioita itseni kanssa, Stamos kertoi.

Nyt kuitenkin Stamoksen elämässä kääntyy uusi sivu, kun kauan odotettu esikoinen syntyy ensi vuonna. Onnelliset vanhemmat eivät halua vielä paljastaa vauvan sukupuolta, mutta Stamos uskoo tietävänsä, millainen isä hänestä tulee:

– Aion olla hauska isä! Olenhan harjoitellut jo kauan, Stamos kertoo haastattelussa viitaten roolihahmoonsa Full House -sarjassa, jossa näyttelijä auttaa leskeksi jäänyttä päähenkilöä tämän lasten hoidossa. 

 

 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Nordean tutkimuksen mukaan keskimääräinen säästösumma lapselle on 30 euroa kuukaudessa.

Jo kolme neljästä suomalaisvanhemmasta laittaa rahaa säästöön lapsiaan varten, selviää Nordean teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Sosiologian professori ja kulutustutkija Terhi-Anna Wilska on huomannut, että lapsille säästämisestä on tullut viime vuosina eräänlainen uusi välttämättömyys.

– 30 vuotta sitten oli epätavallista, että vanhemmat avustivat kotoa muuttanutta lastaan vuokranmaksussa. Nykyään ajatellaan, että on sopimatonta heittää lapsi omilleen, Wilska sanoo Meidän Perheen haastattelussa.

Samoilla linjoilla tuntuvat olevan suomalaisvanhemmat Nordean kyselyssä. Suurin osa säästää lapsen tulevaisuutta varten. Yleisin syy olla säästämättä lapselle on se, ettei rahaa saa säästettyä, vaikka haluaisi. Heistä, jotka eivät vielä säästäneet lapsilleen, moni aikoi aloittaa säästämisen myöhemmin. Vain hyvin harva ilmoitti, ettei pidä säästämistä tarpeellisena.

Keskimääräinen säästösumma on 30 euroa kuukaudessa, ja tyypillisimmin se laitetaan säästötilille. Rahastoihin säästää joka viides, ja osakkeisiin vain neljä prosenttia vastaajista.

 

Kysely

Onko lasten tulevaisuutta varten säästäminen mielestäsi tarpeellista?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.