Kolme tutkimusta unesta.

Tätä kirjoittaessani on maanantai, kello on 14.33 ja olen ihan töttöröö. Syy on täysin omani: viikonlopun jäljiltä en malttanut mennä tarpeeksi ajoissa petiin, ja nettisurffailin sängyssä lähes puoleen yöhön. Sain unen vasta sen jälkeen, kun olin lukenut muutaman sivun kirjaa.

Aamulla kännykkä hälytti aivan liian aikaisin.

Tästä on muodostunut pysyvä ongelma. Ennen vanhaan, kun luin sängyssä pelkästään kirjaa, nukahdin lähes tunnin aikaisemmin kuin nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tätä on tutkittukin: Tiede-lehdessä kerrotaan tutkimuksesta, jonka mukaan tabletit ja muut valaisevat lukulaitteet virkistävät ja lykkäävät nukahtamista. Laitteiden käyttö vähentää myös unihormoniksi kutsutun melatoniinin tuotantoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ETM Peppi Haarion Helsingin yliopistoon tekemä tuore väitöstutkimus puolestaan kertoo, että naisilla liian lyhyet yöunet nostivat 5–7 vuoden seuranta-aikana painoa vähintään 5 kiloa. Miehillä vastaavaa painonnousua ei esiintynyt (epäreilua!).

Entäs tämä tutkimus: Science Daily kertoo, että ihmiset, jotka menevät keskimääräistä myöhemmin nukkumaan ja joiden yöuni jää lyhyeksi, kärsivät enemmän ahdistuneisuudesta. Tutkijat suosittelevatkin negatiivisten ajatusten verkkoon kiinni jääneitä aikaistamaan nukkumaanmenoaan.

Olisikohan syytä totella tutkijoita?

Lue lisää Hyvää päivää -palstan juttuja:

Testissä unen laatua mittaava kännykkäsovellus

3+1 parasta keinoa meikata väsymys piiloon

Marianne Rautanen on Meidän Perhe -lehden toimitussihteeri, jolla on keittiönkaapissa seitsemän pussia pähkinöitä ja joka yrittää sinnikkäästi löytää kosmeettisen avun mustiin silmänalusiin.

Hyvää päivää -palsta päivittyy torstaisin.

Vierailija

KUULEMMA vähentää melatoniinin tuotantoa. Olisi vähintään fiksua aiheesta kirjoitettuaan kertoa perustelut eikä vain väittämää ja vielä todeta, että tulisikohan totella...

Kännykät ja tabletit sekä muut vastaavat laitteet todellakin vaikuttavat melatoniinin tuotantoon ja perustelu on hyvin yksinkertainen: laitteesta tuleva valo menee silmistä aivoihin kertoen viestin, että on vielä valoisaa eli ei nukuta--> ei erity melatoniinia.

 

Tämän jälkeen selitys uppoo nuorisoonkin sillä se ei roiku minkään perustelemattoman varassa ja ole vain jonkun keksintö tai tutkimuksen tulos ilman selityksiä. Vaan järkeenkäypä ja yksinkertainen syy-seuraus-suhde. 

Vierailija

Jos ei saa nukutuksi, ni sit ei saa. Olen monet yöt viettänyt ilman ja vähillä unilla. Pakko pärjätä, kun uni ei vaan tuu.

- Mirette

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla