Poimi ohjeet 7 minuutin treeniin tai lataa ilmainen sovellus kännykkään.

Myönnän heti alkuun: olen laiska liikkuja.

Oman lajin löytäminen on tällaiselle sohvaperunalle ollut poikkeuksellisen vaikeaa.

Ensinnäkin, ryhmäliikunta ei ole minua varten. Monimutkaiset askelsarjat saavat solmuun sekä aivoni että jalkani, ja masennun, kun näen, miten helpolta venytykset ja punnerrukset vieressä liikkujan tekeminä näyttävät.

Toiseksi, elastisuudeltani olen rautakangen luokkaa, ja kolmanneksi, kestävyysurheilu ei sovi sen paremmin kropalleni kuin mielellenikään. Yhteen aikaan kävin salilla, mutta työpäivän jälkeen sinne raahautuminen tuntuu nykyään ylivoimaiselta.

Mutta nyt, tämän valitusvirren jälkeen, paljastan, että olen löytänyt lajini. Se sopii meille kaikille, joiden kärsivällisyys on hamsterin luokkaa ja mieli muuten kuin murmelilla. Kyse on täysillä tehoilla painettavasta seitsemän minuutin intervallitreenistä.

Kuukausi sitten latasin kännykkääni sovelluksen nimeltä "7 minute workout", ja tajusin heti, että olen löytänyt Sen Oikean.

Liikkeet ovat yksinkertaisia ja tuttuja: haaraperushyppyjä, etunojapunnerruksia, istumaan nousuja, steppejä. Kaikkien tekeminen onnistuu kotona, tarvitset vain tuolin, pari neliömetriä tilaa ja seitsemän minuuttia aikaa.

Joskus kun oikein innostun, vedän kaksi treeniä peräjälkeen mutta yksikin riittää, kun vain tekee liikkeet huolella ja täysillä.

Olennaista on, että treeni vedetään lähes poikkeuksetta joka päivä.

Asiasta paremmin tietävät väittävät, että 7 minuutin tiukkatahtinen treeni vastaa normaalia juoksulenkkiä tai kuntosaliharjoittelua.

Treenin teho perustuu siihen, että kovatehoinen liikunta pitää sykkeen korkealla ja polttaa energiaa vielä pitkään harjoituksen jälkeenkin.

Kätevintä on ladata jokin treenisovellus kännykkään, mutta ilmankin pärjää. Tässä liikkeet, joita kaikkia tehdään liki täysillä 30 sekuntia ja liikkeiden välissä pidetään 10 sekunnin siirtymätauko. Tekee kipeää ja hyvää!

  1. Haara-perushyppyjä
  2. Seinää vasten istuminen
  3. Etunojapunnerruksia (puolipunnerruksia, jos olet nainen)
  4. Istumaannousuja (vatsalihasliike)
  5. Tuolille nousu (steppi)
  6. Kyykyt
  7. Penkkidipit (tehoaa käsivarsien alleihin)
  8. Lankkupito
  9. Polvennostojuoksu paikallaan
  10. Askelkyykyt
  11. Punnerrus vartaloa kiertäen
  12. Sivulankku

Kuvalliset ohjeet löytyvät esimerkiksi täältä. Kännykkäsovelluksia kannattaa etsiä hakusanalla "7 minute workout".

Lue lisää Hyvää päivää -palstan juttuja:

Kannattaako syödä aamupala, jos laihduttaa?

Onko ryhti hukassa? Näin se löytyy

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Näyttelijä John Stamos ja hänen kihlattunsa Caitlin McHugh, 31 eivät ole vielä paljastaneet tulevan lapsen sukupuolta. 

Muun muassa Teho-osasto ja Full House -sarjoista tuttu näyttelijä kertoo People-lehden haastattelussa, että hän oli ehtinyt menettää toivonsa isäksi tulon suhteen. Avioero pitkäaikaisesta kumppanista Rebecca Romijnista vuonna 2005 sekä Stamoksen oman äidin kuolema vuonna 2014 pahensivat Stamoksen päihdeongelmaa, jonka tähti selätti vasta viime vuonna vieroituksen avulla. 

– Olen odottanut isäksi tuloa kauan. Mutta ensin minun piti selvittää asioita itseni kanssa, Stamos kertoi.

Nyt kuitenkin Stamoksen elämässä kääntyy uusi sivu, kun kauan odotettu esikoinen syntyy ensi vuonna. Onnelliset vanhemmat eivät halua vielä paljastaa vauvan sukupuolta, mutta Stamos uskoo tietävänsä, millainen isä hänestä tulee:

– Aion olla hauska isä! Olenhan harjoitellut jo kauan, Stamos kertoo haastattelussa viitaten roolihahmoonsa Full House -sarjassa, jossa näyttelijä auttaa leskeksi jäänyttä päähenkilöä tämän lasten hoidossa. 

 

 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Nordean tutkimuksen mukaan keskimääräinen säästösumma lapselle on 30 euroa kuukaudessa.

Jo kolme neljästä suomalaisvanhemmasta laittaa rahaa säästöön lapsiaan varten, selviää Nordean teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Sosiologian professori ja kulutustutkija Terhi-Anna Wilska on huomannut, että lapsille säästämisestä on tullut viime vuosina eräänlainen uusi välttämättömyys.

– 30 vuotta sitten oli epätavallista, että vanhemmat avustivat kotoa muuttanutta lastaan vuokranmaksussa. Nykyään ajatellaan, että on sopimatonta heittää lapsi omilleen, Wilska sanoo Meidän Perheen haastattelussa.

Samoilla linjoilla tuntuvat olevan suomalaisvanhemmat Nordean kyselyssä. Suurin osa säästää lapsen tulevaisuutta varten. Yleisin syy olla säästämättä lapselle on se, ettei rahaa saa säästettyä, vaikka haluaisi. Heistä, jotka eivät vielä säästäneet lapsilleen, moni aikoi aloittaa säästämisen myöhemmin. Vain hyvin harva ilmoitti, ettei pidä säästämistä tarpeellisena.

Keskimääräinen säästösumma on 30 euroa kuukaudessa, ja tyypillisimmin se laitetaan säästötilille. Rahastoihin säästää joka viides, ja osakkeisiin vain neljä prosenttia vastaajista.

 

Kysely

Onko lasten tulevaisuutta varten säästäminen mielestäsi tarpeellista?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.