Kuvat
Shutterstock
Esimerkiksi Helsingin kaupungin erityiskuljetuspalvelun palvelukuvauksessa sanotaan, että kyyti ei saa kestää yli tuntia, lapsella on oikeus vakikuljettajaan ja vanhemmilla pitää olla kuljettajan yhteystiedot. Toteutuuko lupaus käytännössä?
Esimerkiksi Helsingin kaupungin erityiskuljetuspalvelun palvelukuvauksessa sanotaan, että kyyti ei saa kestää yli tuntia, lapsella on oikeus vakikuljettajaan ja vanhemmilla pitää olla kuljettajan yhteystiedot. Toteutuuko lupaus käytännössä?

Kerro jutun lopussa kokemuksesi lasten koulukyydeistä.

Helsingissä asuvan Mallan ja hänen puolisonsa lapsi kulkee koulumatkat koulutaksilla. Lapsella on synnynnäinen ja harvinainen oireyhtymä, johon kuuluu esimerkiksi vaikea aisti- ja liikuntavamma sekä aineenvaihduntahäiriö. Malla on lapsensa omaishoitaja.

Kun viime viikon torstaina kouluavustaja laittoi iltapäivällä viestiä, että taksi onkin lähtenyt 25 minuuttia sovittua aiemmin, Mallaa turhautti: taas jotain säätöä koulukyydin kanssa!

– Lähdin vauhdilla kotiin, mutta tiesin, etten ehtisi ennen taksia. Onneksi sillä kertaa kuskina oli hymyilevä ihminen, joka oli vain ajatellut lapsen parasta ja tuonut hänet ennen liikenneruuhkia odottamaan vanhempiaan turvallisesti autossa istuen omaan kotipihaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Malla on lapsineen ollut Kela- ja koulutaksien asiakkaita vuosia. Hän laskee, että viimeisen viiden vuoden aikana Helsingissä kyytejä on hoitanut neljä eri firmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kaikkien kanssa on ollut aikatauluongelmia, mutta vuosi sitten voimaan tullut uusi taksilaki sekä kiristynyt kilpailutus ovat lisänneet ongelmia. 

Vuosi sitten voimaan tullut uusi taksilaki sekä kiristynyt kilpailutus ovat lisänneet ongelmia. 

Mallan lapsi käy erityisluokkaa, koska hän tarvitsee koulunkäyntiinsä tukea, jota tavalliseen luokkaan ei voi järjestää. Kouluun on kotoa 25 kilometriä, eikä lapsella ole vammansa takia mahdollisuuksia kulkea matkaa itsenäisesti. Lapselle on myönnetty yksityinen koulukyyti, ja joka arkiaamu Malla saattaa lapsensa kerrostalon pihalle odottamaan koulutaksia.

Paikalla ulkona on oltava ajoissa, koska taksi odottaa lasta vain kolme minuuttia. Silti kyyti tulee usein myöhässä: usein Malla on odottanut lapsensa kanssa autoa tunninkin.

Malla kertoo, että taksimatkoissa on muitakin ongelmia: Välillä lapsi on otettu koulusta kyytiin, vaikka vanhemmat ovat ilmoittaneet hakevansa hänet. Joskus kyyti on jäänyt saapumatta, koska sairastuneen kuskin tilalle ei ole löydetty uutta. Kyydit ovat kestäneet sovittua kauemmin, ja on käynyt niinkin, että yhteiskyydeissä lapset ovat onnistuneet avaamaan toistensa turvavyöt kesken ajon.

– Meiltä erityisten vanhemmilta kuluu uskomaton määrä energiaa taksishown pyörittämiseen. Tätä rumbaa jatkuu läpi kouluvuosien.

Meiltä erityisten vanhemmilta kuluu uskomaton määrä energiaa taksishown pyörittämiseen.

Erityislapset matkustavat takseissa ilman avustajaa. Yksi Mallaa ihmetyttävä asia on asiakaspalveluammatissa olevien kuskien käytös: aina kuskit eivät Mallan mukaan edes katso kuljetettavaan päin, saati puhu mitään. Osa ei nouse autosta ulos.

– Kerran jouduin huomauttamaan kuskille, että hän ei voi polttaa autossa juuri ennen kuin kuljettaa lapsia.

Onneksi suurin osa kuskeista on ystävällisiä ja kohtelee lasta arvostavasti. Tervehtiminen, silmiin katsominen ja lämmin suhtautuminen lapseen ovat iso asia lapselle ja luovat luottamusta molemmin puolin, Malla kuvailee.

Helsingin sijaan lapsi joutui Nurmijärvelle

Ongelmat eivät rajaudu vain aamuun. Iltapäivällä lapsen koulupäivän päätteeksi Malla odottaa kotona puhelin kädessä, jotta hän on ottamassa lapsen vastaan, kun taksi saapuu.

Koulunkäyntiavustaja laittaa päivittäin Mallalle viestin, kun lapsi on lähtenyt koululta. Myös kuljettajan tehtävä on ilmoittaa huoltajalle, että on tuomassa lasta. Silti kyydin sujumista ja tuloaikaa kotiin on välillä vaikea ennustaa.

– Kerran tuolloin vielä päivähoitoikäinen lapseni hävisi puoleksitoista tunniksi kuljettajan kanssa jonnekin päin Helsinkiä. Kun lasta ei kuulunut, huolestuin ja soitin päivähoitoon: lapsi oli laitettu jo tuntia aiemmin taksiin, ja hänen olisi pitänyt olla jo kotona.

Kuljettajan puhelin oli pois päältä, ja hän oli unohtanut laittaa päälle järjestelmän, josta näkyi auton reitti. Myöhemmin selvisi, että kuljettaja oli eksynyt.

– Onneksi mukana oli lapsen viittomakielen tulkki, joten tiesin, ettei lapsi ole kahdestaan kuljettajan kanssa. Nykyään lapseni joutuu matkustamaan yksin.

Perillä lapsi oli sanonut varovasti takapenkiltä, että tämä ei ole minun kotini.

Pari viikkoa sitten Malla sai taksikeskuksesta soiton, että kuljettaja oli vahingossa vienyt lapsen Nurmijärvelle. Ammattikuljettaja oli ajanut Helsingin sijaan Keski-Uudellemaalle erityislapsi kyydissään. Perillä lapsi oli sanonut varovasti takapenkiltä, että tämä ei ole minun kotini. Onneksi, sillä vielä pari vuotta aiemmin lapsi kommunikoi pelkästään viittomilla.

– Kun taksi tuli meidän pihaan, kuski ei pahoitellut. Sanoi vain, että navigaattori kaatui kesken matkan. 

Malla soitti taksifirmaan ja pyysi kirjallisen selvityksen tapahtuneesta. He odottivat vastausta reilun viikon. Lopulta selvitys tuli: inhimillinen virhe.

– Tällaista voi sitten varmaan käydä. Kysymys kuuluukin: mitä taksifirma tekee, ettei tällaista tapahtuisi uudelleen?

Malla pyysi, ettei kyseinen kuljettaja kuljettaisi heidän lastaan enää koskaan. Silti muutamaa päivää myöhemmin sama kuski toi lapsen kotiin, tällä kertaa suoraan.

Miksi ketään ei kiinnosta?

Mallaa hermostuttaa eniten se, että taksifirmojen ei hänen mielestään tarvitse muuttaa käytäntöjään, vaikka he saavat jatkuvasti reklamointeja vanhemmilta.

– Miten nämä taksikyytien ongelmat voivat pysyä samanlaisina vuodesta toiseen, kun lähes joka vuosi joku vanhemmista tai järjestöistä nostaa kuljetuksiin liittyvät epäkohdat ja riskitekijät esille. Miksei ketään kiinnosta tehdä asialle mitään?

Helsingin kaupungin sivuilta löytyvässä peruskoulun ja varhaiskasvatuksen erityiskuljetuspalvelun palvelukuvauksessa määritellään muun muassa näin: Kyyti ei saa kestää yli tuntia, lapsella on oikeus vakikuljettajaan ja vanhemmilla pitää olla kuljettajan yhteystiedot. Lisäksi kuljettajan tulee huolehtia, että lapset ovat turvavöissä ja -istuimissa ennen auton lähtöä, ja kuljettajan on oltava perillä reiteistä ja kuljetettavista lapsista.

Käytännössä nämä eivät Mallan mielestä toteudu, vaikka esimerkiksi vakikuski ja kuskin yhteystiedot helpottaisivat elämää. Avustajiakin tarvittaisiin lisää, ja aikataulut eivät saisi olla lasten kanssa toimiessa liian tiukkoja.

Käytännössä lasta kuljettaa useampi kymmen kuskia kiireessä.

– Käytännössä lasta kuljettaa useampi kymmen kuskia kiireessä. He eivät tunne lasta, eivät tiedä mitään hänen erityisyydestään tai edes muista, missä lapsi asuu. Me emme saa kuskien yhteystietoja, vaan välitämme viestimme taksikeskuksen kautta.

Vakikuskin ei edes tarvitsisi tarkoittaa yhtä ihmistä, vaan muutamaa kuskia, jotka hoitaisivat lapsen matkat, Malla sanoo.

– Kun asiat voisi hoitaa sellaisen ihmisen kanssa, joka tuntee ja tietää kuljetettavan lapsen, lapsen tai minun ei tarvitsisi stressata matkojen onnistumisista. 

Asiaan on puututtava, ennen kuin sattuu korjaamattomia vahinkoja.

Kehitysvammaisten Tukiliitto, Leijonaemot, Vammaisfoorumi ja Lastensuojelun Keskusliitto kirjoittivat koulukyytejä koskevassa kannanotossaan syksyllä 2018:

Saapumaton tai väärä koulukyyti uhkaa lasten terveyttä ja turvallisuutta: etenkin erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla eksyminen, arvaamaton käytös ja kyvyttömyys kommunikoida puheella johtaa todellisiin vaaratilanteisiin.

Kyse on pahimmissa tapauksissa käytännössä lasten heitteillejätöstä. Perheet ovat kohtuuttoman tilanteen edessä. Asiaan on puututtava, ennen kuin sattuu korjaamattomia vahinkoja.

Kerro oma kokemuksesi koulukyydeistä alle!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Vierailija

Haukutte väärää puuta.
Niin kauan kun kyydit opetusviraston tai muun vastaavan niistä huolehtivan virallisen tahon toimesta kilpailutetaan lyhyin väliajoin ja halvin hinta on se mikä ratkaisee, on turha syyttää takseja. Halvalla ei saa hyvää ja ne yritykset jotka nämä halvimmat tarjoukset tekee eivät tietenkään voi vastata toiminnaltaan laadukasta yritystä. Laadukas yritys maksaa vähän enemmän mutta nämä laatuyritykset eivät enää voita tarjouskilpailuja koska halvempiakin on. Lopulta ne paremmat yritykset kuolevat kokonaan töiden puutteessa jos oikein huonosti käy ja nämä huonot yritykset jäävät jäljelle.

Reklamoikaa kilpailutuksia hallinnoiville tahoille. Nämä kilpailuttavat kyydit aina uudelleen ja uudelleen niin että kun juuri olette saaneet yhden kuljetusyrityksen oppimaan kyydit tuleekin tilalle uusi kilpailun voittaja joka aloittaa taas saman sekoilun alusta ennen kuin oppii reitit ja oppilaat.
Reklamoikaa hallituksiin ja päättäjille, kunnille ja viranomaisille, nämä ovat valinneet ne käytännöt joiden vuoksi teidän koulukyytinne kusevat.

Uusi taksilaki on tuonut mukanaan ainoastaan sen että nämä uudet villit yrittäjät tarjoavat koukukyytejä yhä halvemmalla koska he luulevat että heillä on siihen varaa. Nämä halvennetut kulut ovat sitten pois heidän kalustonsa laadusta, koulutuksesta, veroista ja muista pakollisista maksuista, turvallisuudesta ja ammattitaidosta. Halvalla kun vaan ei saa hyvää.

Tukekaa niitä yrittäjiä joilta olette aiemmin saaneet hyvää palvelua. Vaatikaa että kilpailutuksissa huomioidaan halvimman hinnan sijasta hyvä laatu. Hyvässä yrityksessä on hyvät kuljettajat, ja sehän tarkoittaa silloin sitä että lapsistakin pidetään niissä parempaa huolta.

Peter

Kunpa ymmärrettäisiin että reilu vuosi sitten voimaan astunut taksilaki (mikä lie liikennekaari -nimisenä oli jonkun ajan) ei suoraan liity tähän toimintaan mitenkään. Milloin oikeita takseja käytetään (harvemmin ovat oikeita takseja vaan pieniä linja-autoja -- kyllä, on Vissi ero!) niin harvemmin niitä tilataan taksitolpalta kuten voisi kuvitella!

Kyydit on Pakko kilpailluttaa, eteenkin jos maksumies on yhteiskunta (valtio, kunta, kaupunki, tms.) ja kipailluttaminen on yleensä hoidettu muualla kuin linja-autoaseman taksiaseman juurella.

Käsitteet haltuun, jutunkirjoittajat.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että taksialan piti vapautua. Ei ole enää tätä yhteiskuntaa että on säännösteltyä yhtään mitään. Mutta sitten sattuu ja tapahtuu kaikenlaista kun jengi ei ymmärrä että maailma on muuttunut, itse kun matkustan niin tilaan (helsinkiläisenä) omat kyytini joko Taksi Helsingistä tai Lähitaksista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla