Stressi vaikuttaa hengitykseen. Tässä helppo keino, jolla löydät oikean hengitystekniikan.

Töissä on meneillään monta uutta ja hienoa projektia, joissa saan ilokseni olla mukana. Uusi innostaa, mutta sillä on myös kääntöpuolensa: kaiken uuden tiedon omaksuminen ja uusien haasteiden läpi vieminen aiheuttaa väistämättäkin stressiä.

Stressi ei ole yksinomaan työssäkäyvien etuoikeus – yhtä hyvin se voi iskeä pikkulapsiarjen väsyttämään kotiäitiin tai lopputyönsä kanssa painivaan opiskelijaan.

Stressin oireet ovat moninaiset. Minä reagoin stressiin muun muassa hengitykselläni. Olen huomannut stressin vaikuttavan tapaan ja tahtiin, jolla hengitän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Stressaantunut ihminen hengittää yleensä tiheämmin ja pinnallisemmin kuin ihminen, joka on levollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun oikein tiheästi hengittää, alkaa pian hyperventiloida. Hyperventilaation oireita ovat muun muassa käsien pistely ja huimaus.

Hyvä hengitys lähtee palleasta. Palleahengityksessä pallea laskeutuu ja vatsa pullistuu, kun hengitetään sisään. Myös keuhkojen alaosa täyttyy ilmasta. Uloshengitysvaiheessa pallea ja rintakehä rentoutuu, vatsa painuu sisään ja ilma virtaa ulos.

Näin testaat helposti, hengitätkö pallealla vai pelkästään keuhkojen yläosalla sekä löydät oikean hengitystekniikan.

Miten hengität?

  • Makaa selälläsi lattialla.
  • Pane toinen käsi rintalastan, toinen vatsan päälle.
  • Sulje silmäsi ja tarkkaile rintakehän ja vatsan liikkeitä kun hengität sisään ja ulos.
  • Jos vatsasi liikkuu ylös–alas hengityksen tahdissa, hengität palleahengitystä. Jos vain rintakehäsi liikkuu, tee seuraava harjoitus.

Hengitysharjoitus: Palleahengitys

  • Makaa vatsallasi lattialla.
  • Nosta ylävartalosi kyynärpäiden varaan.
  • Hengitä normaalisti. Tämä asento lukitsee rintakehäsi, jolloin vatsa alkaa itsestään liikkua ylös–alas.

Toisen palleahengitysharjoituksen löydät Terveyskirjaston sivuilta.

Lue lisää Hyvää päivää -palstan juttuja:

Mikä auttaa, jos uni ei tule?

Kokemuksia hampaiden narskuttelun hoidosta

Marianne Rautanen on Meidän Perhe -lehden toimitussihteeri, jolla on keittiönkaapissa seitsemän pussia pähkinöitä ja joka yrittää sinnikkäästi löytää kosmeettisen avun mustiin silmänalusiin.

Hyvää päivää -palsta päivittyy torstaisin.

 
Vierailija

No miten sitten aina neuvotaan, että jos lapsi hengittää pallealla hän ei saa riittävästi happea ja pitää lähteä välittömästi lääkäriin. Taas aivan erilaista tietoa kuin muualla

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla