Kuva:Shutterstock
Kuva:Shutterstock

Mitä luonnonkosmetiikka on ja mitä se ei ole? Mitä hyötyä on käyttää luonnonkosmetiikkaa?

1. Mitä on luonnonkosmetiikka?

Synteettisten eli ihmisen valmistamien ainesosien sijaan luonnonkosmetiikassa käytetään vain luonnosta peräisin olevia raaka-aineita. Luonnonkosmetiikassa ei siis ole käytetty esimerkiksi synteettisiä hajusteita, väriaineita tai säilöntäaineita eikä maaöljyperäisiä raaka-aineita. Myös parabeenit ja silikonit ovat kiellettyjä. 

2. Onko luonnonkosmetiikalla ja luomukosmetiikalla jotain eroa?

Luomu- ja luonnonkosmetiikka ovat eri asioita.

Luomukosmetiikassa raakaa-aineet on tuotettu luonnomukaisin menetelmin. Luomukosmetiikka onkin parhaimmillaan pidemmälle viety versio luonnonkosmetiikasta. Mutta vain siinä tapauksessa, että luomukosmetiikassa ei ole käytetty aineita, jotka ovat luonnonkosmetiikassakin kiellettyjä. Joissakin luomutuotteissa saattaa nimittäin olla esimerkiksi tavanomaisia synteettisiä säilöntäaineita.

Jos haluaa varmistua siitä, että tuotteessa ei ole sen paremmin synteettisiä aineita kuin ei-luomuaineitakaan, on paras valita tuote, joka on sekä luonnonkosmetiikkaa että luomua.

3. Mistä tiedän, että tuote kaupan hyllyllä on varmasti luonnonkosmetiikkaa?

Luonnonkosmetiikalle on olemassa erilaisia standardeja, jotka poikkeavat toisistaan jonkin verran. Kuluttajan kannalta se on hämmentää. Kansainvälinen standardointijärjestö ISO on parhaillaan kehittämässä alalle yhtenäistä määritelmää.

Pelkkä bio- tai eco-sana putelin kyljessä ei takaa, että tuote on aitoa luonnonkosmetiikkaa, eikä myöskään kasviuutteiden lisääminen synteettiseen tuotteeseen tee siitä luonnonkosmetiikkaa. Varminta on, kun pakkauksen kyljessä on jokin Euroopassa hyväksytyistä sertifioinneista.

Toisaalta myös sertifioimattomien tuotteiden joukossa on luonnonkosmetiikan standardit täyttäviä tuotteita. Sertifioinnin hankkiminen on kallista, eikä esimerkiksi pienillä kotimaisilla tuottajilla ole resursseja hankkia kansainvälistä ekosertifikaattia.

4. Mitä hyötyä on käyttää luonnonkosmetiikkaa?

Pro Luonnonkosmetiikka ry:n mukaan luonnonkosmetiikkaa käyttävän kemikaalialtistus vähenee. Tuotteiden kylmäpuristetut kasviöljyt ovat iholle turvallisia. Luonnonkosmetiikan raaka-aineiden tuotannossa, hankinnassa ja  tuotteiden valmistamisessa minimoidaan ympäristöön kohdistuvat haitat.

Toisaalta myös niin sanottua tavallista kosmetiikkaa sitoo EU:n turvallisuuslainsäädäntö. Kaikkien kosmeettisten tuotteiden tulee EU:n mukaan  täyttää myös tietyt ympäristövaatimukset. Luonnomukaiset tuotteet eivät myöskään ole esimerkiksi vähemmän allergisoivia kuin tavalliset kosmetiikkatuotteetkaan.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden valmistajia ja maahantuojia edustava Teknokemian yhdistys mainitsee sivuillaan, että jos kaikki kosmetiikan valmistukseen käytetyt synteettiset aineet korvattaisiin luonnon raaka-aineilla, niitä kuluisi niin paljon, että se ei olisi enää luonnon kannalta kestävää.

Kuluttaja itse päättää, käyttääkö tavallista kosmetiikkaa vai luonnonkosmetiikkaa – tai vaihdellen kumpaakin.

5. Miksi luonnonkosmetiikka on yleensä kalliimpaa?

Luonnon raaka-aineiden kerääminen on hidasta ja niiden käsittely kallista. Myös tuotteiden sertifointi maksaa.

Kuten tavallisenkin kosmetiikan, myös luonnonkosmetiikan hintahaitari on laaja.

Luonnonkosmetiikkatuotteita löytyy myös edullisesta hintaluokasta, ja niitä on saatavilla myös marketeissa.

Lisätietoa:

Pro luonnonkosmetiikka ry

Teknokemian yhdistys: Miten luonnonkosmetiikka eroaa "tavallisesta" kosmetiikasta?

Lue lisää Hyvää päivää -palstan juttuja:

Suolaa, suolaa, vähemmän suolaa

Kolme uutta tapaa hoitaa unettomuutta

Lapsen ulkonäköä on lupa kehua

Marianne Rautanen on Meidän Perhe -lehden toimitussihteeri, jolla on keittiönkaapissa seitsemän pussia pähkinöitä ja joka yrittää sinnikkäästi löytää kosmeettisen avun mustiin silmänalusiin.

Hyvää päivää -palsta päivittyy torstaisin.

Sade ei haittaa, kun varusteet ovat kunnossa! Kuva: valmistajat

Poimimme 8 sadepäivän varustetta, jotka pitävät kuivana – ja saavat hymyn huulille.

1. Kantotakki

Vuoriton kantotakki on valmistettu säänkestävästä materiaalista, ja siinä on irrotettava huppu. Lisäpaneelin avulla lasta voi kantaa takin alla sekä edessä että takana. All-Weather Jacket, koot S–XL, 129,95 e, MaMidea.

2. Aikuisten sateenvarjo

Tuiskuissa taipumaton sateenvarjo suojaa sateelta sekä aikuista että kantovälineessä kulkevaa pienokaista. Coronna-sateenvarjo, 38,95 e, Finlayson.

3. Sadehattu

Metsäneläimet seikkailevat hauskassa sadehatussa, jossa on fleecevuoratut korvaläpät ja leuan alle solmittavat nauhat. Vesipilariarvo 8 000 mm. Hjuvik-sadehattu, koot 50 ja 52, 16 e, Lindberg.

4. Vaunujen sadesuoja

Graafisilla kuvioilla koristeltu sadesuoja sopii valmistajan lupauksen mukaan useimpiin markkinoilla oleviin vaunumalleihin. Suojan voi pestä pesukoneessa, ja sen mukana tulee säilytyspussi. Grapic Devotion -sadesuoja, 39,90 e, Ellodie Details.

5. Saappaat

Nokian klassikkosaappaat sujahtavat myös perheen pienimpien jalkoihin, sillä koot alkavat 21:stä. Jämäkkä saapas pitää askeleen vakaana lätäköissä, vaikka kävely olisikin tuore taito. Hai Kids -saappaat, koot 21–35, 39,50 e, Nokian Jalkineet.

6. Kurahousut 

Kurahousujen liiviyläosa pitää pöksyt varmasti paikoillaan villeimmissäkin vesileikeissä. Fleecevuori lämmittää viileänä päivänä. Vesipilariarvo vähintään 8 000 mm. Loiske-kurahousut, koot 86–128, 49,95 e, Reima.

7. Sadetakki 

Vuoriton sadetakki on valmistettu tuulen- ja vedenpitävästä teknisestä materiaalista. Irrotettava huppu, hitsatut saumat ja vedenpitävä vetoketju. Sadetakki, koot 80–98, 24,99 e, H&M.

8. Kurarukkaset

Vuorittomissa saderukkasissa seikkailee veikeä valas. Rukkasten saumat on hitsattu vedenpitäviksi. Saderukkaset, koot iän mukaan 1-vuotiaalle, 2-vuotiaalle, 4-vuotiaalle ja 6-vuotiaalle, 8,95 e, Jonathan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Facebookin kirppisryhmät tekevät vauvakaman kierrätyksestä tosi helppoa. Ainakin periaatteessa. Vauvan lukijat paljastavat älyttömimmät FB-kirppis-oharinsa.

Facebook-kirppikset ovat mahtava keino vauvakaman metsästykseen. Shoppailla voi silloin, kun vauva nukkuu päikkäreitä, ja mikä parasta, ryhmiin voi jättää omia Halutaan ostaa -ilmoituksia. Vauvatavara vaihtaa omistaa pikkurahalla ja parhassa tapauksessa nouto tapahtuu naapurista.

Aina kaikki ei kuitenkaan mene ihan putkeen, selvisi Vauvan FB-kirppiskyselystä.  Vauvan lukijoita rassasi järjetön hinnoittelu, epärehelliset myyjät, hupivaraajat ja turhat kyselyt. Yksi ärsytys oli kuitenkin ylitse muiden – oharit. Niitä oli kokenut melkein jokainen kirppisveteraani.

Rahat saapuvat, noutaja ei

”Parhaat oharit oli, kun ostaja maksoi kiltisti, mutta ei koskaan noutanut pakettiaan. Eikä oikein meinannut antaa tilinumeroakaan rahojen palauttamiseksi, kun totesin neljän kuukauden säädön jälkeen, että laitan tuotteen uudelleen myyntiin.”

Aikakäsitys on joustava

”Joskus odotin työpäivän jälkeen työpaikallani 40 minuuttia hakijaa, joka ei koskaan saapunut. Sitten oli lähdettävä, koska toisen tavaran hakijan kanssa olin sopinut treffit meille kotiin, enkä halunnut myöhästyä. Odotuttaja oli närkästynyt, kun en voinut odottaa kauempaa. Kyseessä oli muutaman euron arvoinen tuote.”

”Eräs ostaja ilmoitti tulostaan, että 'tulen lauantaina iltapäivällä'. Tivasin tarkempaa aikaa useaan otteeseen. Kun aika koitti, ostajaa ei näkynyt. Annoin vielä toisen mahdollisuuden muutaman päivän päähän – ja hän teki uudet oharit. Siihen loppui kaupanteko. On tympeää vahdata kotona ja odottaa ostajaa, joka ei tulekaan.”

Lopulta kymmenen ”perun varauksen” -kommentin jälkeen vaikuttaa siltä kuin myytävässä tuotteessa olisi jotain vikaa.

”Kerran lähdin kuljettamaan paitaa 30 km päähän kotoani. Odotin ja odotin, laitoin myyjälle viestiä, mutta hän ei koskaan saapunut paikalle.”

Jono, joka katosi

”Myydessä tuotetta saattaa olla jonottamassa 10 ihmistä, mutta jokainen tekee oharit. Lopulta kymmenen 'perun varauksen' -kommentin jälkeen vaikuttaa siltä kuin myytävässä tuotteessa olisi jotain vikaa.”

Onnistuisiko viides yritys?

" Toisinaan noutoa on sovittu viidestikkin uudelleen, kun joka kerta oli ostajalla jokin syy, ettei pääsekkään.”

neveragain

FB-kirppis koettelee: ”Odotuttaja oli närkästynyt, kun en voinut odottaa kauempaa”

Vedin tuotteeni myynnistä, kun sen ensimmäisenä varannut ostaja oli kolme kertaa tehnyt oharit sen hakemisesta. Ketutti viettää iltoja kodin vankina, josko ostaja ilmaantuisi kuitenkin paikalle. Noin kuukauden päästä kehtasi vielä laittaa kyselyä, että onko laukku myyty. Tulisi hakemaan. Kas kummaa, en vastannut viestiin mitään. Annan kyllä ennen vaikka hyväntekeväisyyteen kuin kyttään turhaan tuntitolkulla noutajia.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.