En muista, milloin olisin viimeksi ollut sängynpohjalla. Uskon, että siihen on kolme pääsyytä.

Siitä on kauan, kun olen ollut viimeksi flunssassa, oksennustaudissa tai muussa tarttuvassa taudissa.

Toivottavasti en vaikuta pahasti omahyväiseltä ja ylimieliseltä, kun otan osan kunniasta itselleni. Tiedän toki, että ihmisen terveys on korkeammas käres eikä sairastaminen ole kenenkään omaa syytä, mutta siitä olen varma, että tartuntatauteja pystyy ehkäisemään omalla toiminnalla.

Ennen nimittäin sairastelin paljon enemmän. Sitten tein kolme elämäntapamuutosta, joiden uskon vaikuttaneen siihen, että nykyään perheessämme sairastellaan harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1. D-vitamiini

Muutamia vuosia sitten alettiin kohista d-vitamiinin merkityksestä terveydelle. Siitä lähtien olen ottanut muutaman kymmenen mikrogrammaa d-vitamiinivalmistetta lähes joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kesälomalla kun d-vitamiinia saa auringosta, otan vitamiinilisää harvoin, mutta aloitan taas, kun työt alkavat.

Olen kirjoittanut aiemmin käynnistäni d-vitamiinitasotestissä.

Uskon – ja on siitä ihan tieteellistä näyttöäkin – että d-vitamiini ehkäisee muun muassa hengitystietulehduksia.

2. Ilmankostutus

Flunssat lisääntyvät, kun keskuslämmityskausi alkaa. Lämmitys kuivattaa huoneilmaa ja samalla nenän limakalvoja. Kuivat limakalvot eivät pidä pöpöjä loitolla yhtä hyvin kuin kosteat. Lisäksi tutkimusten mukaan virusten määrä huoneilmassa laskee sitä mukaa kuin ilmankosteus nousee.

Työpaikan huoneilmaan en pysty vaikuttamaan, mutta kotona meillä jyllää ilmankostutin talvella yöt päivät läpeensä. Laite tuuttaa huoneilmaan 5 litraa vettä vuorokaudessa.

Meillä on muutenkin suhteellisen kostea huoneilma, mikä johtuu siitä, että huoneiden lämpötila pidetään melko viileänä.

3. Käsienpesu

Muistatte varmasti muutama vuosi sitten vallinneen sikainfluenssapaniikin. Muistatte varmaan senkin, miten ruokaloiden oville ja julkisten tilojen auloihin ilmestyivät desinfiointipönikät ja naiset nakkasivat käsilaukkuihinsa pienet käsidesipullot.

Minäkin aloin sikaflunssan pelossa lutrata käsidesillä ja pestä käsiäni tuhkatiuhaan. Sairasteluni väheni aika tarkkaan samaan aikaan, kun aloin kiinnittää käsihygieniaan entistä enemmän huomiota.

Uskon että juuri tämä on kaikkein paras keino välttää flunssia ja vatsapöpöjä: pese kädet huolellisesti saippualla aina käytyäsi julkisissa vessoissa, aina ennen ruokailua ja myös ruokailun jälkeen sekä ensimmäisenä kotiin tultuasi. Pelkkä vesihanan alla hutaisu ei riitä.

Opeta tapa myös lapsille ja miehelle ja käytä lavuaarin kautta myös kaikki kylään tulevat pikkuvieraat (ja aikuisetkin, jos kehtaat).

Takaan että tepsii.

Lue lisää Hyvää päivää- palstan juttuja:

D-vitamiinitaso testissä

Voiko masennusta ja ylipainoa hoitaa probiooteilla?

Marianne Rautanen on Vauva-lehden tuottaja, jolla on keittiönkaapissa seitsemän pussia pähkinöitä ja joka yrittää sinnikkäästi löytää kosmeettisen avun mustiin silmänalusiin.

Vierailija

Lapseni  flunssat loppuivat kun aloitti puhallininstrumentin soiton. Aiemmin oli noin viikon kuukaudessa kovassa flunssassa. Nyt on kerran puolessa vuodessa, mikä aika normi. Ja muutos oli nopea ja dramaattinen, ei siis mikään "kasvaminen".

Pulloon letkulla puhaltaminen on kuntoutusmuoto esim. keuhkokuumeen jälken. Kymmenen puhallusta kolme kertaa päivässä.

Joku yhteys tässä puhaltelussa on.

 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla