Naurakaa vaan, mutta kausivalot auttavat! Mitä aiemmin, sitä parempi. Kuva: iStockphoto.
Naurakaa vaan, mutta kausivalot auttavat! Mitä aiemmin, sitä parempi. Kuva: iStockphoto.

Vauvan ja Meidän Perheen toimitus sekä bloggaajat kokosivat keinoja, joilla luotsata itsensä ja perhe läpi pimeimmän vuodenajan.

Pimeää, kun aamulla heräät. Pimeää, kun illalla menet nukkumaan. Ja siinä välissä vähän harmaan sävyjä. Kokeile näitä, saatat selvitä!

  1. Ruokanettikauppa on ehdoton! Säästyy valtavasti aikaa, kun ei haahuile kaupassa, vaan ruoka tulee suoraan kotiin.
  2. Kiireviikkoina voi kävellä lelujen yli – nyt jos koskaan voi tinkiä siivousrutiineista. Ja jos vain mahdollista, kannattaa käyttää siivoojaa.
  3. Laske rimaa, ihan kaikessa. Jos kaikki saavat syödäkseen, muistetaan peseytyä ja pukeutua, ja pakolliset hommat hoituvat edes jotenkuten, voi olla tyytyväinen.
  4. Jääkaapissa on koko ajan käyttövalmista kaupan piparitaikinaa. Kouluikäiset lapset viihdyttävät itseään kaikki illat leipomalla ja koristelemalla pipareita. Vähän sotkua, mutta ihana tuoksu ja tyytyväiset lapset.
  5. Ripusta koristevaloja! Enemmän on enemmän.
  6. Uppoudu iltaisin lempi-tv-sarjasi maailmaan (mahdollisesti puolison kainalossa). 
  7. Lähde ulos kävelylle tai juoksemaan joka ilta. Jos lähteminen keskelle pimeyttä vähän kirpaisee, sytytä otsalamppu. Muista heijastin! Väsymys tuntuu siedettävämmältä raikkaan ilmakylvyn jälkeen. Lähtemisessä auttaa, kun omistaa koiran, vuh!
  8. Hanki säädettäviä lamppuja talon jokaiseen valaisimeen: aamulla kaikkiin päälle kirkkain kirkasvalo, illalla tunnelmallinen himmeä. 
  9. Työmatkapyöräily piristää!
  10. Laita illalla valmiiksi vaatteet ja lasten tavarat, niin aamuhorroksessa on helpompi sujahtaa niihin. Jos kuljetaan autolla, ulkovaatteista voi lähtiessä pukea vain välttämättömät.
  11. Ajattele joululomaa: silloin saa nukkua pitkään, lorvia ilman aikatauluja, ulkoilla valoisan aikaan ja syödä paljon suklaata.
  12. Istu sohvalle ja ota lapsi syliin. Ole hiljaa ja hali. Pieni pysähdys muistuttaa, että ei tässä mitään hätää ole, valoa kohti. 
  13. Järjestä saunatreffit ystävän kanssa. Lämpöä ja maailma paikoilleen.
  14. Varasta työpäivän jälkeen aikaa pienille päiväunille. Ja jos olet todella väsynyt, malta mennä ajoissa nukkumaan somessa roikkumisen sijaan.
  15. Kuuntele musiikkia! Ottakaa arkiaamuun Abbat: Dancing queen soimaan, heti tulee parempi mieli. On pakko tulla!
  16. Eniten helpotusta tuovat muut ihmiset: Sisko, joka laittaa videon taaperon ensiaskelista. Työkaveri, joka kysyy, mitä kuuluu. Kahvilan myyjä, joka muistaa ulkoa, mitä tilaat (hah). Vieras tyyppi bussissa, joka manaa yhdessä kylmää säätä. Kummipoika, joka vastaa salamannopeudella someviesteihin. Ystävä joka kommunikoi kiireen keskellä kirjainyhdistelmillä, jotka vain sinä tiedät.
  17. Ajattele, että kiire on vain tunne: Nauti iltaglögi. Lämmitä sauna keskellä viikkoa. Polta kynttilöitä.
  18. Muista D-vitamiini.
  19. Sovi reissuja tai vaikka illanistujaiset! Ihmisellä on hyvä olla jotain, mitä odottaa, ja mahdollisuus viettää aikaa ihmisten kanssa. Siksihän ihmiset varmaan kesällä ovat niin iloisia!
  20. Kun pimeys oikein ahdistaa, anna ajatusten lipua jo ensi kesään. Alatko pikkuhiljaa haaveilla puutarhahommista tai kesäreissusta?
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.