Lähde lasten kanssa liikkeelle heti aamulla! Jos jäät lojumaan kotiin, niin tunnit tuntuvat tosi pitkiltä. Kuva: iStockphoto.
Lähde lasten kanssa liikkeelle heti aamulla! Jos jäät lojumaan kotiin, niin tunnit tuntuvat tosi pitkiltä. Kuva: iStockphoto.

Vanhemmuus ei ole helppo duuni! 23 vinkkiä, joilla voit selättää kuormittavan arjen tuoman uupumuksen.

Vanhemman uupumus on monien asioiden summa. Se ei johdu vain univajeesta vaan myös yksinäisyydestä, vastuusta ja esimerkiksi taloudellisista vaikeuksista. Äitiysloma, äitiysvapaa tai vanhempainvapaa ovat psykologi ja psykoterapeutti Maiju Tokolan mukaan täysin harhaanjohtavia käsitteitä. 

– Ei se ole lomaa, kun jonglöörinä hoitaa kahdentoista tunnin työpäiviä ja yövuorot päälle vain lapset seuranaan, päivä toisensa jälkeen, ilman kahvitaukoa tai viikonloppua.

Monet uuvuttavat itsensä laittamalla lapsen tarpeet jatkuvasti edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Vietetään lapsen kanssa laatuaikaa, ja siivotaan keittiötä sitten yöllä. Vanhempien pitäisi olla itsekkäämpiä, jos se vain on mahdollista, Tokola haastaa vanhempien ajattelutapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapset ja oma aika tärkeitä keinoja!

Kysyimme äideiltä uupumuksesta ja saimme satoja vinkkejä siitä, mikä arjessa auttaa jaksamaan. Useimmiten neuvona toistui tämä: omat lapset auttavat jaksamaan arkea kotona. Ne samat lapset, jotka vievät energiaa, ovat myös hyvän mielen lähde. Tämä on ihana asia!

”Uskon, että kaikesta selviää. Lapset ovat kuitenkin pieniä vain hetken: vaikka elämä nyt tuntuu rankalta, niin uskon vakaasti siihen, että kyllä se vielä helpottaa.”
(Kyselyyn vastannut äiti)

Tärkeä asia uupumuksen selättämiseksi on lukijoidemme mukaan oma aika.

Toinen tärkeä asia uupumuksen selättämiseksi on lukijoidemme mukaan oma aika. Oli se sitten liikuntaa, hetki sohvalla, tapaaminen äitikavereiden kesken tai pyykkien lajittelu yksin kylpyhuoneessa. Sanoma oli selkeä: me tarvitsemme omaa aikaa jaksaaksemme olla läsnä lapsillemme.

”Jos syöttötuolin kahvaan on liimaantunut maissinaksu ja pyykkikorin sisältö pursuaa lattialle, voi silti keittää kupin kahvia ja pyytää äitikaverin kylään.”

” Vanhemmatkin ovat vain ihmisiä vikoineen kaikkineen ❤  Muista olla itselleen armollinen ja oikeasti nauttia vapaa hetkistä.”

Muita usein toistuvia voiman lähteitä olivat avun pyytäminen, yhteinen aika perheen kanssa, ystävät, mielekäs työ, lepo, rentoutusharjoitukset, jooga, meditointi, avantouinti, kosketus, lasten viestit, puutarhanhoito ja käsityöt.

Kun uupumus tuntuu ylivoimaiselta, kokeile näitä lukijoiden neuvoja

1. Äidin lepohetki antaa koko perheelle voimia.

2. Musiikkia voi kuunnella, vaikka kädet olisi upotettu pyykkivuoreen ja taapero raivoaisi lattialla, kun banaani meni katki.

3. Usein omasta väsymyksestä saa kaupan päälle vielä syyllisyyden: miksi en selviä tästä? Uskalla puhua ääneen, kun on huono päivä tai jos tuntuu, ettet jaksa. Huomaat, että muilla on tismalleen samoja fiiliksiä.

4. Äidin tarvitsee saada olla muutakin kuin äiti. Opettele olemaan tuntematta siitä syyllisyyttä.

5. Ottakaa yhteistä aikaa pariskuntana ilman vauvaa tai lapsia, ilman puhelimia ja telkkaria ja tabletteja – vain te kaksi.

6. Huumorilla eteenpäin! Pyri huomaamaan arjen koominen puoli. Niitäkin hetkiä lasten kanssa riittää.

7. Jos joskus syötte neljänä päivänä viikosta makaronimössöä, koska tiedät sen olevan lasten lempiruokaa, niin syökää: se ei tee huonoa vanhempaa.

8. Lähde lasten kanssa liikkeelle heti aamulla! Jos jäät lojumaan kotiin, niin tunnit tuntuvat tosi pitkiltä.

9. Ilman seksiä useat meistä ovat kuin perseeseen ammuttuja nallekarkkeja, joten kun uuvuttaa, harrasta seksiä.

10. Älä ajattele, että lapset ovat rasite. He ovat osa sinun elämääsi ja haluavat olla sinulle läsnä. Miten hauskaa seuraa juuri sinun lapsesi ovatkaan!

11. Kahvia ja suklaata. Teetä ja skonsseja. Vihermehua ja pähkinöitä. Valitse itsellesi mieluisin helpotuskombo.

12. Poista elämästäsi negatiiviset ihmiset.

13. Valitse taistelusi: mihin käytät energiasi? 

14. Vauvan kanssa yksin valvoessa tieto siitä, että moni muukin vanhempi on samaan aikaan oman vauvansa kanssa hereillä, helpottaa. Katso ulos ikkunasta, näkyykö muita koteja, joissa valo tuikkii ikkunasta? Et valvo yksin.

15. Ota pikapäikkärit bussissa tai sohvalla.

16. Seuraa jotain mielenkiintoista sarjaa televisiosta.

17. Omien lasten ihastelu auttaa aina jaksamaan. Varsinkin nukkuvia lapsia katsellessa sydämeen tulvii rakkautta. Sitten taas jaksaa!

18. Hyvä ja terveellinen ruoka.

19. Mene niin aikaisin nukkumaan kuin suinkin kehtaat. Jos lapset ovat yhdenkin yön hoidossa, nuku niin pitkään kuin mahdollista. Vaikka uni ei tulisi, makaa sängyn pohjalla pitkään ja nauti hiljaisuudesta.

20. Soita tai viestittele ystävien kanssa.

21. Suunnittele tulevaisuuteen pieniä matkoja tai remontteja. Pieni muutos kotona virkistää, sehän on sinun työpaikkasi. Tai konmarita tavaraa pois! Kodin siisteystaso on joillakin suoraan verrannollinen mielialaan.

22. Hemmottele itseäsi! Valitse kampaamo, kosmetologi tai hierojalla käynti. Tai lakkaa varpaankynnet yksin lukitussa vessassa. Ota hetki omaa aikaa saunassa.

23. Anna itsellesi armoa, vaikka pyykkivuori kasvaisi tai pölykoirat juoksisivat. Elät elämäsi parasta aikaa.

Vierailija

Koululaisvaihe on kamala. Alaluokilla jatkuva miettiminen miten ehtii iltikseen (joka menee kiinni kello 16 tai 16.30) ja sitten pitkät kesät. Kolmosella koulu loppuu kello 12, eikä iltistä enää ole.

Illalla harrastukset ja kokeisiin lukeminen.

Yläkouluun pyrkiminen ja lukioiden keskiarvojen kanssa pingottaminen.

Miksei tästä koskaan kirjoiteta?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla