sport
Mitä isommaksi lapset kasvavat, sitä helpompi heidän kanssaan on harrastaa yhdessä. Kuva: iStockphoto
Mitä isommaksi lapset kasvavat, sitä helpompi heidän kanssaan on harrastaa yhdessä. Kuva: iStockphoto

Kuskaat lapsia liikkumaan, mutta omat liikuntaharrastukset ovat hautautuneet jonnekin perheenpyörityksen jalkoihin? Näin saat niistä uuden otteen!

1. ”Vapaa-aikani menee lasteni kuskaamiseen harrastuksesta toiseen ja jalkapallokentän laidalla odottelemiseen.”

Tämä aika kannattaa ehdottomasti hyödyntää! Lähde kävelylle tai juoksemaan lapsen treenatessa. Jos liikkeelle lähtö yksin tuntuu haastavalta, sovi yhteislenkistä muiden vanhempien kanssa.

Kannattaa myös selvittää, onko lähellä esimerkiksi kuntosali tai uimahalli, jonne ehtisit. Urheilukenttien ympäristössä on usein myös kaikkien käyttöön tarkoitettuja kuntoilulaitteita, joissa ehdit tehdä oman treenin.

2. ”Puolisoni on usein poissa kotoa, enkä pääse lähtemään kotoa yksin.”

Voisitko ottaa lapset mukaan liikkumaan? Lähtekää yhdessä pyöräilemään tai hölkkää itse lasten pyöräillessä. Jos ulkoilet lasten kanssa muutenkin, hyödynnä piha tai puisto omaan liikuntahetkeen. Kuntopiiriin et tarvitse edes välineitä: kyykkää, punnerra tai hypi vaikka narua. 

Jos tuttavilla tai naapurustossa on lapsiperheitä, vuorotelkaa lasten hoitamisessa, jotta kotivastuilta vapautuu aikaa liikkumiselle.

Voisitko ottaa lapset mukaan liikkumaan? 

Varttikin on hyvä alku: ota esimerkiksi Pikku Kakkosen tai lasten iltapalan aikaan 15-minuuttinen, jonka aikana vaikka venyttelet tai teet keppijumpan kotona.

3. ”Olen jo pitkään suunnitellut aloittavani lenkkeilyn tai salitreenin, mutta en vain ole saanut aikaiseksi...”

Polkaise liikuntaharrastus käyntiin ystävän tai työporukan kanssa. Kun olet sopinut treenipäivät jonkun toisen kanssa, lähtemisen kynnys madaltuu.

Jos aloitat salitreenin, kannattaa hankkia personal trainerin laatima saliohjelma. Opit heti oikean tekniikan, ja treenaamisesta tulee turvallista ja mukavaa. Motivaatiota voi kasvattaa sekin, että maksat saamastasi valmennuksesta.

Kun olet sopinut treenipäivät jonkun toisen kanssa, lähtemisen kynnys madaltuu.

Myös pienet välitavoitteet motivoivat: aseta itsellesi esimerkiksi puolen vuoden päähän tavoite osallistua juoksutapahtumaan tai keventää tietty kilomäärä. 

Kun omat liikuntaharrastukset merkkaa kalenteriin, niistä on myös helpompi pitää kiinni. Tärkeintä on, että aloitat tänään etkä huomenna!

4. ”Työmatkoihin menee kaksi tuntia joka päivä.”

Pyöräile kaukaisemmalle bussipysäkille ja jätä pyörä sinne. Näin yhdistät työmatkaasi kevyen hyötyliikunnan. Voit myös jäädä pois aiemmalla pysäkillä ja kävellä loppumatkan. Kaikki liikunta on plussaa.

5. ”Aikaa olisi vain aamuvarhain, mutta en ole aamuihminen.”

Kokeile muuttaa rytmiäsi nyt keväällä, kun aamut ovat valoisia. Päätä jo illalla, että menet ajoissa nukkumaan ja heräät tavallista aikaisemmin. Valitse esimerkiksi pari aamua, joina nouset tavallista aikaisemmin. Laita treenivaatteet valmiiksi illalla, jotta niiden etsiminen ei hidasta aamulla.

Väsyneenä liikunnan hyvää tekevä vaikutus nollaantuu, joten yöunen määrä ei kuitenkaan saisi kärsiä aamuliikunnasta. Koeta nukkua noin kahdeksan tunnin yöunet.

Valitse pari aamua, joina nouset tavallista aikaisemmin.

Jatka aikaisempia herätyksiä sitkeästi noin kuukauden ajan, jotta niistä tulee tapa. Jos jaksat uutta rytmiä kolme kuukautta, huomaat aamuliikunnan hyödyt. Toisaalta, ole itsellesi armollinen. Ihmiset ovat luontaisesti aamu- tai illanvirkkuja, joten oman rytmin muuttaminen voi olla haasteellista.

6. ”Töiden jälkeen jaksan ainoastaan kaatua sohvalle loppuillaksi.”

Kokeile treenata heti aamusta ennen töitä tai lounasaikaan, jos mahdollista. Jos päiväsi eivät veny liian pitkiksi, mene salille suoraan töistä, jotta vältät nuupahduksen

Pienikin ponnistaminen ylös sohvan pohjalta tekee hyvää. Päätä lähteä vaikka vain 10–15 minuutin happihyppelylle illalla. Usein lenkki venähtääkin pidemmäksi, koska vaikeinta on itse lähteminen.

Jo vartin happihyppely on parempi kuin ei mitään ja virkistää paremmin kuin samanmittaiset torkut.

Vinkit antoi voimavaravalmentaja Iina Lempinen. Juttu on ilmestynyt Sport-lehdessä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Lasten kannattaisi harjoitella useampaa kuin vain yhtä urheilulajia. Yksipuolinen treeni lisää vammoja, sanoo urheilulääkäri Katja Mjøsund.

”Lasten rasitusvammat ovat lisääntyneet, ja niitä tulee entistä nuoremmille, jopa kahdeksanvuotiaille. Yksipuolinen ja äkillisesti kasvava rasitus lisäävät vammoja. Enää lapset eivät juoksentele päivittäin pihapeleissä, vaan treenaavat ohjatusti, tavoitteellisesti ja kovaa muutaman kerran viikossa.

Rapatessa roiskuu, eli kaikkia rasitusvammoja on mahdoton välttää. Niiden määrää voidaan kuitenkin vähentää, ja vakavimmat vammat pitäisi estää kokonaan.

Lajiharjoittelun pitäisi olla nykyistä monipuolisempaa. Monipuolinen treeni kehittää lahjakkuutta yksipuolista harjoittelua paremmin. Jalkapallojunnujen viikoittaisista treeneistä yhdet voisivat olla vaikka telinejumppatreenit. Tanssijat voisivat kokeilla parkouria.

Vaikka tavoite olisi huippu-urheilussa, on hyvä muistaa, että tutkimusten mukaan myöhäinen lajiin erikoistuminen tuo parempia tuloksia aikuisena. Hyvän urheiluseuran yksi tunnusmerkki on se, että se rohkaisee lapsia monipuoliseen liikuntaan ja unohtaa lajimustasukkaisuuden.

Vanhempien kannattaa vaatia lapsilleen koulutettuja, osaamistaan päivittäviä valmentajia.

Monessa lajissa on tapana, että pienempiä, aloittelevia lapsia ohjaavat usein kokemattomimmat valmentajat. Lasten terveyden kannalta tässä piilee vaara.

Rasitusvammojen ehkäisy edellyttää ohjaajilta ymmärrystä lapsen kasvuvaiheista, ja sen tajuamista, ettei lapsi ole miniaikuinen. Lapsella on esimerkiksi luissa kasvutumakkeita, jotka tietyissä kasvun vaiheissa kestävät varsinaista luuta huonommin rasitusta ja ovat alttiimpia vammautumaan.

Esimerkiksi kantapää on arassa vaiheessa kahdeksan–kymmenvuotiaana ja polven alapuolinen sääriluu 12–14-vuotiaana. Valmentajien pitäisi osata suunnitella harjoitukset siten, että esimerkiksi kahdeksan–kymmenvuotiaiden treeneissä ei olisi liikaa kantapäätä kuormittavia hyppyjä kovalla alustalla.

Vanhempien kannattaa vaatia lapsilleen koulutettuja, omaa osaamistaan päivittäviä valmentajia. Lajiliittojen puolestaan pitäisi huolehtia myös aloittelevien valmentajien riittävästä koulutuksesta.

Lievimmät rasitusvammat ovat kasvutumakkeiden ärsytyksiä, jotka rauhoittuvat viikossa, vakavimmat rasitusmurtumia. Yleensä lapsi paranee vammoista hyvin, mutta luutumatta jäänyt rasitusmurtuma voi vaivata aikuisenakin.

Kipu ei kuuluu liikkumiseen.

Vanhemman tehtävä on ohjata lasta kuuntelemaan kehoaan. Kipu ei kuuluu liikkumiseen. Jos liike tekee kipeää, tekniikka vaatii hiomista tai keho lepoa.

Vammojen pelossa ei kuitenkaan pidä kieltää liikuntaa tai urheilua. Lapsen normaali, terve kehitys ja kasvu vaativat päivittäistä liikuntaa. Liikkumattomuus on lapselle huomattavasti isompi haitta kuin rasitusvamma."

Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Katja Mjøsund on monen huippu-urheilijan omalääkäri sekä suosittu lasten ja nuorten urheilulääkäri.

Meidän Perhe 5/2018

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uudessa lastensairaalassa ei nähdä patjoja lattialla, sillä vanhemmilla on tilaa viettää aikaa lastensa luona ja jäädä yöksikin.

Vastikään valmistuneet uuden lastensairaalan tilat Helsingin Meilahdessa luovutettiin tänään Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille. Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan uuteen sairaalaan. Tässä kiinnostavimmat yksityiskohdat!

1. Vihdoin tilaa vanhemmille

Tässä sairaalassa ei nähdä patjoja lattialla, sillä vanhempien yöpymiselle lastensa luona on varattu tarkoituksella tilaa. Vuodeosaston huoneisiin tulee vuodesohva ja teho-osastonkin huoneisiin lepotuoli, jossa vanhempi voi halutessaan viettää yön. Teho-osastolla on myös vanhemmille tarkoitettu olohuone. 

Kolmannes uuden lastensairaalan potilaista tulee HUS:n sairaanhoitopiirin ulkopuolelta. Esimerkiksi elinsiirtopotilaat ja heidän vanhempansa viettävät sairaalassa pitkiäkin aikoja. Siksi vanhemmille on osastolla jopa pyykinpesumahdollisuus.

Vuodeosaston huoneisiin odotetaan vielä sänkyjä. Vanhempaa varten huoneisiin tulee vuodesohva. Yöpöytänä toimii pieni jääkaappi, jossa voi säilyttää omia eväitä. Kaikissa vuodeosaston huoneissa on ikkuna.
Vuodeosaston huoneisiin odotetaan vielä sänkyjä. Vanhempaa varten huoneisiin tulee vuodesohva. Yöpöytänä toimii pieni jääkaappi, jossa voi säilyttää omia eväitä. Kaikissa vuodeosaston huoneissa on ikkuna.

Uudessa lastensairaalassa toimii Suomen suurin lasten päivystys, jossa käy noin 40 000 potilasta vuodessa. Päivystysosastolla on 12 seurantahuonetta, joissa vanhempi voi niin ikään olla lapsen kanssa yön yli.

Päivystyksen seurantahuoneissa annetaan esimerkiksi nesteytyshoitoa vatsataudin sitä vaatiessa. Myös tänne vanhempi voi jäädä lapsensa kanssa.
Päivystyksen seurantahuoneissa annetaan esimerkiksi nesteytyshoitoa vatsataudin sitä vaatiessa. Myös tänne vanhempi voi jäädä lapsensa kanssa.

2. Ajatukset pois sairastamisesta

Kun sairaalaan tuleva lapsi odottaa vuoroaan, hän saa valita kuudesta Avatar-elokuvan eläinhahmosta mieleisensä, ja saa hahmon mukaisen rannekkeen. Hahmo kutsuu lasta odotustilan näytöllä, kun on hänen vuoronsa. 

Pienet, lapsenomaiset asiat hälventävät epäilemättä jännitystä ja saavat ajatukset sairaalan tulon syystä hetkeksi muualle.

Pääaulan multimediaseinälle voi skannata lasten piirustuksia.
Pääaulan multimediaseinälle voi skannata lasten piirustuksia.

Jokaisessa sairaalan kerroksessa on lapsille leikkihuone ja laboratorion odotustilassa lisäksi sisarushuone, jossa testeihin tulleen sisarukset voivat odotellessaan leikkiä tai katsella meriakvaarion kaloja.

Lastensairaala on saanut lahjoituksina runsaasti leluja ja kirjoja sekä taidetta.

Laboratorion odotustiloissa on meriakvaario, jonka toisella puolella on sisarushuone testeihin tulevan lapsen perheenjäsenille.
Laboratorion odotustiloissa on meriakvaario, jonka toisella puolella on sisarushuone testeihin tulevan lapsen perheenjäsenille.

Sairaalamaisuutta hälventävät muun muassa erilaiset grafiikat käytävillä, seinillä ja hisseissä.
Sairaalamaisuutta hälventävät muun muassa erilaiset grafiikat käytävillä, seinillä ja hisseissä.

3. Muumien viisaudet

"Kaksi karamellia lasketaan kai yhdeksi, jos ne ovat tarttuneet toisiinsa." Tämä Pikku Myyn ajatelma korostaa uuden lastensairaalan kahvilan seinää. 

Vastaavia Muumi-kirjoista tuttuja viisauksia voi lukea seiniltä suomen lisäksi ruotsiksi ja englanniksi. 

Itse Muumeja lastensairaalan seinillä ei nähdä, muita hahmoja kylläkin. Sairaalan sisustuksesta ja ilmeestä ei haluttu tehdä liian lapsekasta, sillä osa potilaista on teini-ikäisiä.
Itse Muumeja lastensairaalan seinillä ei nähdä, muita hahmoja kylläkin. Sairaalan sisustuksesta ja ilmeestä ei haluttu tehdä liian lapsekasta, sillä osa potilaista on teini-ikäisiä.

Uusi lastensairaala sai käyttöoikeuden Muumi-kuvituksiin ja -kertomuksiin lahjoituksena Moomin Charactersilta. Yrityksen taiteellinen johtaja Sophia Jansson totesi lastensairaalan luovutustilaisuudessa, että toivoo kuvien ja tekstien ruokkivan lasten mielikuvitusta ja muistuttavan leikistä sekä sairaalan ulkopuolisesta elämästä. 

Sairaalan kahvila odottaa vielä "Muumimamman pannareita" hyllyilleen.
Sairaalan kahvila odottaa vielä "Muumimamman pannareita" hyllyilleen.

Muumi-kirjoista tuttu maisema ottaa vastaan päivystyksessä. Tälle seinälle tulevat ilmoittautumisautomaatit.
Muumi-kirjoista tuttu maisema ottaa vastaan päivystyksessä. Tälle seinälle tulevat ilmoittautumisautomaatit.

4. Voimaa väreistä

Uuden lastensairaalan tilat ovat hillityn värikkäitä, valoisia ja selkeitä. Auloista ja odotustiloista tulee mieleen ennemmin tyylikäs lääkäriasema kuin perinteinen sairaala.

Sisustuksen teemat ovat meri ja saaristo. Jokaisella kerroksella on oma nimensä, ja kunkin kerroksen aulalla ja hoitaja-asemalla on oma tunnusvärinsä.

Uuden lastensairaalan kerrokset ovat Meri, Ranta, Viidakko, Metsä, Laakso, Taika, Vuori, Avaruus ja Tähti.
Uuden lastensairaalan kerrokset ovat Meri, Ranta, Viidakko, Metsä, Laakso, Taika, Vuori, Avaruus ja Tähti.

Uuden lastensairaalan suunnitelleet arkkitehdit halusivat jo julkisivun kertovan, että kyseessä on lastensairaala. Siksi julkisivussa on käytetty paljon värejä. Kaarevan julkisivun värilliset lasilevyt näyttäytyvät aina hieman erilaisia vuodenajasta ja katsomispaikasta riippuen.
Uuden lastensairaalan suunnitelleet arkkitehdit halusivat jo julkisivun kertovan, että kyseessä on lastensairaala. Siksi julkisivussa on käytetty paljon värejä. Kaarevan julkisivun värilliset lasilevyt näyttäytyvät aina hieman erilaisia vuodenajasta ja katsomispaikasta riippuen.

Uusi lastensairaala otetaan käyttöön syyskuussa. Sen rakennuskustannukset olivat 168 miljoonaa euroa, joista reilut 38 miljoonaa katettiin lahjoituksin. 

Kuuden jalkapallokentän kokoinen sairaala

  • Lastensairaalassa on 8 maanpäällistä kerrosta, 1 kellarikerros ja konehuonekerros.
  • Sairaalassa on yhteensä 2 069 huonetilaa, joista 12 on leikkaussaleja ja 16 tehohoitoyksikköjä. Potilashuoneita on 118 ja vastaanotto- tai kuntoutustiloja 220.
  • Kokonaispinta-ala on on 48 000 neliötä, mikä vastaa kuutta jalkapallokenttää. Tilavuus on 230 000 kuutiota, eli sairaala on yli kahden Eduskuntatalon kokoinen.
  • Lastensairaalan päivystyksessä käy vuosittain arviolta 40 000 potilasta, ja vuodeosastolla yöpyy joka yö vähintään sata lasta.
  • Sairaalan budjetti oli 160 miljoonaa euroa, jonka päälle tuli 15 miljoonaa euroa Husin toivomia lisätöitä. Budjetista noin 38 miljoonaa euroa tuli lahjoituksina.
  • Rakentaminen alkoi elokuussa 2014, ja sairaala luovutettiin Husille huhtikuussa 2018. Pääurakoitsijana toimi rakennusyhtiö SRV. 
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.