Lapsen kuuluukin koetella vanhempiensa hermoja, sillä rajojen hakeminen on olennainen osa ihmiseksi kasvamista. Lue mindfulness-kouluttajan vinkit, joiden avulla aikuinen voi pysyä tyynenä vaikeissa tilanteissa.

Tyypillisiä tilanteita, joissa vanhemman pinna napsahtaa, ei ole lopulta kovin monta. Ne pystyy laskemaan melkein yhden käden sormilla, sanoo tunne- ja vuorovaikutuskouluttaja Elina Kauppila ja alkaa luetella:

– Pukeminen, syöminen, hampaidenpesu, siirtymätilanteet, nukkumaanmeno ja sisarusten väliset hankaukset.

Näissä tilanteissa empatia, ymmärrys ja lapsen puolelle asettuminen toimivat paremmin kuin vihastuminen. Elina Kauppila antaa kuusi konkreettista vinkkiä, joilla pinnan saa venymään.

1. Kiinnitä huomio oman kehosi tuntemuksiin

Opettele tunnistamaan, miltä stressi tuntuu juuri sinun kehossasi.

2. Hengitä

Hengitä tietoisesti, se rauhoittaa kehoa ja mieltä.

3. Tiedosta omat oletuksesi tilanteen kulusta 

Huomaa, mitä oletuksia sinulla on liittyen tilanteeseen kulkuun ja lapseen siinä. Ovatko nämä oletukset omasta mielestäsi realistisia ja hyväntahtoisia? Luovu sellaisesta ajatuksesta, että tilanteiden kuuluu mennä tietyllä tapaa.

4. Yritä mennä lapsen nahkoihin

Mieti, osaatko asettua lapsen asemaan ja siten ymmärtää, mikä lasta vaivaa. Katso asioita enemmän lapsen näkökulmasta.

5. Pohdi huonon käytöksen taustoja

Tiedosta, että lapsen “huono käytös” on viesti toteutumattomasta tarpeesta. Näitä voivat olla esimerkiksi läheisyyden, huomion tai itsemääräämisen tarve. 

6. Muista, että kaikki haluavat yleensä pohjimmiltaan samaa

Huomaa, että lapsi yrittää (aivan kuten sinäkin) olla onnellinen.