Vatsalihasten palautuminen eli tukikalvon kiristyminen entiselleen synnytyksen jälkeen on yksilöllistä. Kuva: iStock.
Vatsalihasten palautuminen eli tukikalvon kiristyminen entiselleen synnytyksen jälkeen on yksilöllistä. Kuva: iStock.

Ennen kuin aloitat suorien vatsalihasten treenaamisen synnytyksen jälkeen, on hyvä tarkistaa, että ne ovat palautuneet raskauden aiheuttamasta venytyksestä.


Ennen kuin aloitat suorien vatsalihasten treenaamisen synnytyksen jälkeen, on hyvä tarkistaa, että ne ovat palautuneet raskauden aiheuttamasta venytyksestä.

Vatsalihasten välinen lihaskalvo, linea alba, venyy raskauden aikana jopa 14 senttiä leveäksi kun se normaalisti on alle kaksi senttiä leveä. Venymiseen vaikuttavat vatsan kasvu ja hormonaaliset ja perinnölliset tekijät. Kalvoa voi venyttää myös pitkittynyt hengityksen pidätys synnytyksen ponnistusvaiheen aikana.

Jos aloitat suorien, pinnallisten vatsalihasten treenaamisen ennen kuin ne ovat palautuneet, voi rako venyä entisestään tai sen palautuminen voi hidastua.

Jos aloitat suorien, pinnallisten vatsalihasten treenaamisen ennen kuin ne ovat palautuneet, voi rako venyä entisestään tai sen palautuminen voi hidastua.

Vatsalihasten palautuminen eli tukikalvon kiristyminen entiselleen synnytyksen jälkeen on yksilöllistä. Se voi vaihdella muutamista viikoista puoleen vuoteen.

Näiden ohjeiden avulla voi testata, ovatko vatsalihaksesi palautuneet ja voitko aloittaa vatsalihastreenit.

  • Aseta yksi tai kaksi sormea suorien vatsalihasten väliin navan ylä- tai alapuolelle
  • Nosta pää ja olkapäät irti alustasta kohti polvia. Tällöin vatsalihasten tulisi tuntua sormien molemmin puolin.
  • Jos vatsalihaksia ei tunnu, aseta kolme tai neljä sormea vaakatasoon vatsalihasten väliin ja toista testi.
  • Kun vatsalihasten reunat löytyvät, arvioi niiden etäisyys toisistaan. Sopiva etäisyys on 2,5 cm eli noin kahden sormen leveys. Tällöin ei ole estettä suorien vatsalihasten dynaamiselle harjoittelulle.
  • Mikäli vatsalihasten etäisyys on yli 2,5 cm, tulisi niiden palautumista odottaa ja seurata. Tänä aikana ei suositella suorien vatsalihaksen harjoittelua, mutta syvää vatsalihasta voi harjoittaa kevyillä vatsan sisäänvedoilla ja pilates-typpisillä liikkeillä, joissa ei tehdä varsinaista vatsalihasrutistusta.
Lähde: Elina Vähäaho / Kirppanat, www.kirppanat.fi

Tutkimuksessa oli mukana yli 240 000 suomalaistyttöä. HPV-rokotteen haitoista esitetyt huolet eivät tutkimuksen valossa pidä paikkaansa.

Tällä viikolla julkistettu laaja suomalaistutkimus osoittaa, että väitteet HPV-rokotteen vaarallisuudesta eivät pidä paikkaansa.

HPV-rokote ehkäisee papilloomaviruksen aiheuttamia syöpiä, kuten kohdunkaulan syöpää. Se otettiin mukaan kansalliseen rokotusohjelmaan viisi vuotta sitten, ja se annetaan ilmaiseksi 11–12-vuotiaille tytöille.

Jotkut suomalaisvanhemmat ovat kertoneet julkisuudessa tapauksista, joissa lapsi on sairastunut hankalaan oireyhtymään rokotuksen saamisen jälkeen. Ajallinen yhteys ei kuitenkaan vielä tarkoita, että asioilla olisi syy-yhteys. 

Tutkimuksessa verrattiin rokotettujen tyttöjen sairaustilannetta rokottamattomiin. Aineisto oli erittäin laaja: mukana oli 240 605 suomalaistyttöä, joista yli puolet otti rokotteen. Tutkimuksessa etsittiin rokottamisen yhteyttä 38 erilaiseen sairauteen, esimerkiksi krooniseen väsymysoireyhtymään ja monimuotoiseen paikalliseen kipuoireyhtymään.

”Mukaan valikoitiin sairauksia, joiden kohdalla on esitetty epäilyjä, että rokottaminen saattaisi lisätä niiden esiintymistä”, kertoo yksi tutkimuksen tekijöistä, THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek Helsingin Sanomien haastattelussa.

Tulos oli, että rokotuksen saaneilla ei ollut merkitsevästi suurempaa riskiä sairastua näihin sairauksiin kuin samanikäisillä rokottamattomilla tytöillä.

Pojillekin rokotus?

Parhaillaan pohditaan, pitäisikö myös poikien HPV-rokotukset ottaa mukaan kansalliseen rokotusohjelmaan. Papilloomavirusinfektio on yhteydessä paitsi kohdunkaulan syöpään myös erilaisiin suun ja kurkun, peräaukon ja peniksen alueen syöpiin.

Tampereen yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että sekä tyttöjä että poikia rokottamalla saataisiin nopeasti aikaan laumasuoja, joka auttaisi ehkäisemään papilloomaviruksen aiheuttamia syöpiä koko väestön tasolla.

Slime, jonka voi syödä! Se on helppo tehdä vain kolmesta raaka-aineesta. 

Tarvitset:

  • 100 g vaahtokarkkeja
  • 1 dl maissitärkkelystä
  • 1 tl kookosöljyä

Tee näin: 

  1. Kaada kaikki ainekset astiaan.
  2. Kuumenna mikrossa täydellä teholla 30 sekuntia.
  3. Sekoita ensin lusikalla ja sitten käsin. 

Videolta näet, miten ainekset sekoittuvat slimeksi mikrottamisen jälkeen.

Huom! Vaahtokarkkislime on mahtavan venyvää ja erittäin, erittäin sitkeää. Pidä se siis etäällä esimerkiksi sohvasta ja hiuksista.

Jos et – jostain syystä – halua sittenkään syödä limaa, on sen paikka biojätteessä. Lima irtoaa ihosta märällä kädellä, ja jämät lähtevät hyvin vedellä ja saippualla.