Oma rooli porukassa voi muuttua: päiväkodissa­ vielä suositut leikit eivät enää kelpaakaan,  rinnakkaisluokkaa käy maalikuningas. Kyllä siinä voi äitiä ikävä tulla! Kuva: iStockphoto
Oma rooli porukassa voi muuttua: päiväkodissa­ vielä suositut leikit eivät enää kelpaakaan, rinnakkaisluokkaa käy maalikuningas. Kyllä siinä voi äitiä ikävä tulla! Kuva: iStockphoto

Poika on toivonut, että olisin mukana koulussa. Hän ikävöi minua paljon.

Kaipaan kovasti neuvoja toista luokkaa aloittelevan poikani pulmiin. Viime keväänä koulusta tuli palautetta, että poika liioittelee ja suorastaan valehtelee asioita. Kertoo esimerkiksi isänsä olevan ulkomaalainen, mikä ei ole totta.

Asiasta on yritetty puhua ja kertoa, ettei saa valehdella, sillä kaverit lakkaavat uskomasta hänen puheisiinsa.

Eka luokka sujui hyvin, mutta välitunneilla poika tunsi välillä olonsa yksinäiseksi. Oman luokan pojat leikkivät leikkejä, jotka eivät poikaa kiinnostaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hän suree, ettei ole kavereita. Hän saa kutsuja synttäreille, ja koulun jälkeen kavereita riittää. Koulussa repun taskuun on sujautettu kuva, jotta äiti olisi koulupäivinä mukana. Miten voisin auttaa poikaani?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Turhaan huolestunut?

Janna Rantala vastaa:

"Turhaan huolestunut: huolesi on aivan aiheellinen. Huolesta aukeaa reitti lapsen maailman oleellisimpiin asioihin: ihmissuhteisiin, tulevaisuuden toiveisiin ja kasvutarpeisiin.

Poika tuntee olonsa välillä koulussa yksinäiseksi, puhuu omiaan, ikävöi sinua koulupäivän aikana. Mahtavatko nämä kolme huolta liittyä jollain tapaa yhteen sinun, pojan toisen vanhemman tai poikasi mielessä? 

Koulumaailma on kovin erilainen verrattuna päiväkotiin. Lapsi joutuu tulemaan enemmän toimeen yksin tai kaveriporukan kanssa. Oma rooli porukassa voi muuttua: päiväkodissa­ vielä suositut leikit eivät enää kelpaakaan, eskariryhmänsä pisin onkin luokallaan kolmanneksi pisin, rinnakkaisluokkaa käy maalikuningas. Kyllä siinä voi äitiä ikävä tulla!

Valehtelemme useimmiten asiat siten, että näyttäydymme itsemme tai muiden silmissä hyvässä valossa. Torumisen sijaan kannattaa kiinnostua valheiden sisällöstä: mitä ne kertovat pojan toiveista itseä tai ihmissuhteita kohtaan?

Torumisen sijaan kannattaa kiinnostua valheiden sisällöstä: mitä ne kertovat pojan toiveista itseä tai ihmissuhteita kohtaan?

Lapsen surua, yksinäisyyttä ja ikävääkin voi kuunnella nopean lohduttamisen sijaan. Miten iso suru on, miten sen kanssa pärjää, mistä huomaa­, kun se alkaa helpottaa? Ikävöivätkö vanhemmatkin? Miten se helpottaa? Pohtimisen apuna voivat olla koulun aikuiset, vaikkapa koulukuraattori tai -psykologi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla