Pelkään, että pilaan poikani koulunaloituksen hermoilullani, lukijamme kirjoittaa.

Kysymys

"Joulukuun lopussa syntynyt lapsemme on aloittamassa esikoulua ja ajatus tulevasta koulutaipaleesta on pistänyt puntit tutisemaan. Pelkään, että pilaan koulunaloituksen hermoilullani.

Loppuvuodesta syntyneitä poikia pidetään jonkinlaisena riskiryhmänä koulunaloituksen suhteen. Kaikki sanovat ”kyllähän alussa huomasi eron, sitten vähitellen tasoittui”.

Opettajatuttavani sanoo, että jos luokalla on monta loppuvuoden poikaa, työstä tulee heti raskaampaa, koska he ovat niin lapsia vielä. Jos kerran tytöt ovat kehittyneempiä, miksi koulunaloitus sallitaan tytöille ja pojille yhtä aikaa?

Kyse ei ole siitä, että haluaisin lapseni menestyvän koulussa, vaan siitä, että pelkään hänen kokevan itsensä huonoksi ja tyhmäksi. Olen itse kokenut tietämisen vahvasti turvaa antavana asiana. Mihin voi turvata, jos ei omaan osaamiseen?

Uskallanko jäädä seuraamaan, mitä lapsesta sanotaan eskarissa? Onko poikien hitaasta kehityksestä niin paljon näyttöä, että koulua kannattaa lykätä lain tarjoamien mahdollisuuksien mukaan?"

Syvästi huolestunut

Janna vastaa

"Syvästi huolestuneelle: Kuvaat osuvasti lapsen koulunaloitukseen liittyvää epävarmuutta. Mutta mikä hienointa: et soisi paniikkisi tarttuvan poikaanne.

Kerrot tietämisen tuoneen sinulle turvaa. Millä tapaa sinä ja poikasi olette tässä samanlaisia tai erilaisia? Miten poikasi suhtautuu tietoon, oppimiseen? Mistä kaikesta hän hakee turvaa elämässään?

Opettajat tuntevat varmasti samat tutkimustulokset. Minusta ­nämä tutkimukset osoittavat, ettei loppuvuoden lapsia tule pitää tyhminä. Aikuisten tulee olla reiluja ja ­huomioida ikäero vaatimustasossa ja mahdollisessa arvioinnissa. Yleensä lapset hakeutuvat välitunneilla itselleen sopiviksi ryhmiksi.

Näin kehityserot eivät haittaa. Tuskin kukaan välttyy ajoittaiselta sosiaaliselta häpeältä kaveriporukassakaan, mutta sen kestää, kun tietää olevansa elämän tärkeimmille ihmisille ihana omana itsenään.

Minusta voit katsoa eskarivuonna rauhassa poikanne kasvua. Keskustele havainnoistasi kotona ja päiväkodin aikuisten kanssa. Tarvittaessa arvioon voi osallistua erityislastentarhanopettaja tai neuvolapsykologi.

Koulukypsyydessä on kyse oppimistaitojen lisäksi sosiaalisen kehityksen tasosta ja valmiudesta oppijan rooliin. Tarpeen mukaan koulun aloitusta voi lykätä käymällä toisen eskarivuoden, mutta siihen ei kannata ryhtyä vain tutkimustulosten perusteella. Eiväthän ne kerro mitään juuri teidän pojastanne."

Lastenpsykiatri Janna Rantala vastaa lukijoiden kysymyksiin Meidän Perhe -lehden joka numerossa. Voit lähettää Jannalle oman kysymyksesi osoitteeseen meidanperhe.kysely@sanomamagazines.fi. Laita viestin otsikoksi "Janna vastaa".

Lue lisää

Poika tuntee olonsa yksinäiseksi – mikä avuksi?

Ongelmana lasten nukkumaanmeno

Voiko lapsuus olla liian tasapainoinen?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.