Vanhemman huoli lapsesta voi olla välillä jopa musertava. Lopeta liiallinen murehtiminen.

Rattijuopot, netin väkivaltavideot, koulukiusaaminen... Lapsistaan huolehtivalla vanhemmalla on monta pelon aihetta. Joskus huolesta voi tulla ylivoimainen tunne, ja se on parempi saada kuriin. Kun pelko puristaa, näin rauhoitut:

  1. Opi päästämään irti ajatuksista. Meditaatiotekniikoista voi olla apua. Kuvittele itsesi joen rannalle katselemaan kelluvia lehtiä. Jätä huolesi sinne kellumaan ja katso, miten ne ajelehtivat. Voit myös kuvitella murheen ilmapalloksi ja katsoa, miten se kohoaa kauas pois.
  2. Sano itsellesi vahvistavia lauseita: Nämä tunteet kuuluvat elämään. Voin päästää irti peloista. Ne eivät ole totuuksia vaan mielen tuotteita.
  3. Keskity kehoon: miltä tuntuu patja allasi ja eri kehonosat sitä vasten. Hengitä rauhallisesti: anna ilman virrata sisään kuin aalto, varpaisiin asti, ja taas ulos läpi koko kehon.
  4. Kokeile kirjoittamista. Kirjoita ensin ylös, mitä pelkäät tapahtuvan. Seuraavaksi kirjoita, miten vaikkapa pelätty lentomatka sujuukin hyvin: lähdet aamulla levollisin mielin työreissuun, joka onnistuu mainiosti, ja palaat onnellisesti takaisin kotiin.
  5. Muista hoitaa itseäsi. Käy vaikka hieronnassa. Stressaantunut mieli ja tukkoinen keho ovat usein yhteydessä toisiinsa. Kun rentoudut, mieleenkin tulee väljyyttä ja huoliin saa etäisyyttä.

Asiantuntijana psykologi, kognitiivinen psykoterapeutti Kati Raikamo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla