Olennaisinta on syödä hyvin, siis terveellisesti ja riittävän usein.

Raskausdiabetekseksi kutsutaan raskauden aikana havaittua sokeriaineenvaihdunnan häiriötä. Siinä elimistö erittää tarpeeseen nähden liian vähän insuliinia. Jotkut ovat perineet diabetekselle altistavan geenin, ja jos odottaja on ylipainoinen, hänen ruokavalionsa epäterveellinen ja hän liikkuu vain vähän, riski sairastua raskausdiabetekseen on korkea.

Suomessa raskaana olevista naisista noin yhdeksän prosenttia sairastuu raskaudenaikaiseen diabetekseen. Vain harva heistä joutuu aloittamaan insuliinihoidon, useimmille riittää hoidoksi elämäntaparemontti. Yleensä sokeriarvot palaavat normaaleiksi synnytyksen jälkeen, mutta todennäköisyys myöhempään aikuisiän diabetekseen on suuri: jopa 70 prosenttia raskausdiabeetikoista sairastuu 2-tyypin diabetekseen kymmenen vuoden sisällä raskaudesta.

Raskausdiabetes on riski myös kohdussa olevalle vauvalle. Sikiö voi kasvaa liian isoksi ja myös vauvan oma sokerinsäätely heikkenee. Sokerivauvat ovat myöhemmin todennäköisemmin lihavia ja heidän sokerinsäätelynsä on tavallista heikompaa.

Syö hyvin!

Raskausdiabeteksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa olennaisinta on syödä hyvin, siis terveellisesti ja riittävän usein. Raskausdiabeetikon ruokavalio sopii mainiosti myös terveelle odottajalle. Kalorimääristä ei tarvitse kantaa suurta huolta, jos pääaterioilla noudattaa lautasmallia eli täyttää puolet lautasesta kasviksilla, neljänneksen esimerkiksi perunalla ja neljänneksen lihalla tai proteiinipitoisella kasvisruoalla. Ruoan laatu on tärkeämpää kuin kalorit.

”On eri asia juoda viisi pulloa olutta kuin saada saman verran kaloreita ruisleivästä”, tutkija Maritta Pöyhönen-Alho havainnollistaa.

Tiheä ateriarytmi on myös tärkeä: päivään pitää mahtua neljä ateriaa ja 1–2 välipalaa. Hiilihydraatteja saa syödä kohtuullisesti, mutta niiden laatua on hyvä tarkkailla: vaalean leivän voi korvata ruisleivällä ja tuoremehun porkkanalla. Tosin jos hiilihydraatteja on ollut tapana syödä runsaasti, osa niistä kannattaa korvata proteiinipitoisella ruoalla, esimerkiksi lasagne broilerifileellä ja täysjyväriisillä. Myös kohtuullinen liikunta on raskausdiabeteksen ehkäisyssä tärkeää. Liikunta polttaa sokereita ja parantaa elimistön kykyä hyödyntää insuliinia.

Pysyvä muutos

Pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Karjalan sairaanhoitopiirissä käynnistyi vuonna 2008 raskausdiabeteksen ennaltaehkäisyprojekti odottajille, joilla on ollut raskausdiabetes edellisessä raskaudessa tai joiden painoindeksi (BMI) on yli 30. Tavoitteena on kannustaa riskiryhmään kuuluvia ja raskautta suunnittelevia elämäntaparemonttiin. Jo parin ylimääräisen kilon pudottaminen puolittaa diabetesriskin myöhemmällä iällä, tutkijat Saila Koivusalo ja Maritta Pöyhönen-Alho kertovat. Projekti ei pääty synnytykseen, vaan äidin ja vauvan ravitsemusta seurataan ja tuetaan vielä vuosi synnytyksen jälkeen.

”Raskausaikanaan äidit ovat motivoituneita elämään terveellisesti, mutta yhdeksän kuukautta on lyhyt aika. Yritämme innostaa naisia pitämään huolta omasta ja lapsensa terveydestä jo raskautta suunniteltaessa ja varsinkin synnytyksen jälkeen”, Koivusalo sanoo.

Monen skarppaus päättyy synnytykseen; imetysaikana makea maistuu ja vauva-arjessa ruoanteon helppous ohittaa terveellisyyden.

”Synnytyksen jälkeen huomio keskittyy vauvaan. Äidin hyvinvointi unohtuu usein myös neuvoloissa”, Koivusalo harmittelee.

Ehkä motivaatiota lisää tieto, että äidin hyvä on lopulta myös lapsen hyvä. Lapsi oppii perheen ruokatavoille jo pienenä.

Vauva 2/09

Tämä jumppa vahvistaa tehokkaasti koko kehon lihaskuntoa. Voit tehdä liikkeet vaikka omassa olohuoneessasi. 

Jumppaa näin:

  • Tee jokaista liikettä 3 x 10 (tai oman jaksamisesi mukaan).
  • Pidä taukoja tarvittaessa. 
  • Muista tehdä toistot molemmille puolille.

Etukyykky kuminauhalla

Asettaudu leveään haaraan polvet ja varpaat samaan suuntaan. Laita kuminauha jalkapohjien alle. Käännä kuminauha olkapäille nostaen kyynärpäät ylös ja hae hyvä ryhti keskivartalosta.

Kyykkää painopiste kantapäillä ja säilytä keskivartalon tuki.

Askelkyykky kuminauhalla

Ota askel eteen kuminauha jalkapohjan alla. Nosta kuminauha olkapäille niin, että kyynärpäät nousevat ylös. Jännitä keskivartaloa.

Kyykkää niin, että etummainen jalka jää 90 asteen kulmaan. Pidä selkä ja lantio suorana, rintakehä ryhdikkäänä.

Tee askelkyykyt vuorojaloin.

Superman

Asetu konttausasentoon, pidä vartalo suorana ja lapatuki yläselässä. Nosta vastakkainen käsi ja jalka ylös hallitusti. Tarkista, ettei alaselkä notkistu.

Käänteinen lankku

Istu lattialle ja aseta kämmenet olkapäiden alle. Aktivoi keskivartalon lihakset ja nosta keho irti lattiasta. Pidä kroppa tiukkana pakettina ylhäällä ja hengittäen 10 kertaa sisään ja ulos. Muista pitää rintakehä auki ja hartiat rentona.

Liike voidaan tehdä myös polvet koukussa.

Lantionnosto rullan päällä

Käy selinmakuulle ja aseta rulla jalkojen alle. Nosta lantio rauhallisesti ylös ja aktivoi samalla takareidet, pakara- ja selkälihakset. Pidä ylhäällä noin kolme sekuntia ja laskeudu rauhallisesti alas.

Liikkeen voi tehdä myös ilman rullaa.

Kylkilankku kierrolla

Käy kylkimakuulle tukikäsi maassa. Nosta lantio irti lattiasta vartalo suorana. Kierrä vapaana oleva käsi ylhäältä kyljen alle ja takaisin ylös kohti kattoa avaten rintakehää. Varmista, ettei lantio pääse notkahtamaan ja keskivartalossa pysyy tuki.

Liikkeen voi myös tehdä polvi tuettuna maassa.

Ohjelman on suunnitellut liikunnan ja hyvinvoinnin ammattilainen Heidi Hallila. 

Kuvat: Mikko Hannula

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Päätitkö lapsesi nimen sen perusteella, miltä hän näytti syntyessään? Et ole yksin, sillä ihmiset todella yhdistävät jotkin kasvonpiirteet tiettyihin nimiin.

Millaiseksi kuvittelet Pepin, Liisan, Antin tai Sepon? Ihmisillä on vahva käsitys siitä, miltä tietyn nimisen ihmisen tulisi näyttää. Tämä on todistettu myös tieteellisesti yhdysvaltalaisen psykologien järjestön julkaisemassa tutkimuksessa

Tutkimuksessa koehenkilöille näytettiin tuntemattomien ihmisten kasvokuvia, ja jokaisen kuvan alla oli viisi eri nimivaihtoehtoa. Koehenkilöiden tehtävä oli arvata kuvan henkilölle sopiva nimi. Kaikista vastaajista 38 prosenttia arvasi oikein, mikä oli yli kymmenen prosenttia enemmän, kuin mitä tutkijat osasivat odottaa. Se siis tarkoittaa, että vastaajilla oli oletuksia tietynnimisten henkilöiden ulkonäöstä ja lisäksi nämä oletukset pitivät vielä hämmästyttävän usein paikkansa. 

Yksi suurimmista tekijöistä nimen ja kasvojen yhdistämiselle oli hiustyyli. Eli asia, johon ihminen voi itse vaikuttaa. Tutkijat arvelevat syyn johtuvan siitä, että ihminen saattaa alitajuisesti muokata ulkonäköään näyttääkseen enemmän siltä, miltä hänen mielestään hänen nimellään varustetun ihmisen pitäisi näyttää.

Monet koehenkilöt yhdistivät nimiä erilaisiin muotoihin.

Merkittävä rooli nimien tunnistamisessa oli myös silmien ja suun ympärillä olevilla lihaksilla. Juuri ne kasvojen alueet vastaavat erilaisten ilmeiden synnystä. 

Lisäksi havaittiin, että monet koehenkilöt yhdistivät nimiä erilaisiin muotoihin. Esimerkiksi Bob-nimiselle henkilölle miellettiin helpommin pyöreät ja pehmeät kasvonpiirteet kuin vaikka Davidille. 

Jo aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että jos nimi sopii kantajalleen, se voi vaikuttaa jopa henkilön työllistymiseen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Ja saattaapa nimi vaikuttaa myös ammattiin tai asuinpaikkaan

Nimen valinta lapselle ei siis ole mikään helppo juttu. Sen lisäksi, että nimen pitäisi sopia kantajalleen, se voi määrittää kantajansa tulevaisuutta. Jos nimen valinta tuntuu haastavalta voit kurkata tästä jutusta, millaisia eri tapoja lukijamme ovat käyttäneet lapsen nimen valinnassa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.