Viileä, suomalainen luonnonvesi ei yleensä aiheuta tulehdusriskiä.

Uinti on hyvää liikuntaa raskausaikana ja viilentää kesällä ihanasti. Mutta mihin asti raskautta uiminen on turvallista, ja uskaltaako luonnonvesiin pulahtaa?

Pääsääntö on, että odottaja voi uida raskauden lopussakin huoletta, jos vointi on hyvä ja tuleva äiti noudattaa omia tuntemuksiaan. Tulehdusriski on olemassa vasta, kun kohdunsuuta suojaava limatulppa on irronnut tai lapsivettä on alkanut tihkua. Jos oma tilanne arveluttaa, kysy ohjeita neuvolasta.

Suomalaisilla yleisillä uimarannoilla veden laatua ja levätilannetta valvotaan. Kun uiminen on sallittu, on vesi turvallista myös odottajalle. Mökkirannallakin voi polskia, jos vesi tiedetään uimakelpoiseksi.

Epäpuhtaissa vesissä voi olla suolistoperäisiä bakteereja, joista voi saada iho-oireita, emätintulehduksen tai ripulinkin. Viileä, suomalainen luonnonvesi on kuitenkin yleensä puhdasta.

Osa naisista saa herkästi virtsatietulehduksen, mutta jos alttiutta ei ole ollut ennen raskautta, ei uimista viileässä vedessä tarvitse varoa. Rinnat tosin saattavat olla kylmälle arat jo odotusaikana. Imettävälle äidille kylmä kylpy ei sovi rintatulehdusriskin takia.

Asiantuntijana naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Anna-Paula Sariola.

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen

Jenni Dahlmanin ja Ossi Väänäsen toinen lapsi syntyy kesän lopulla. 

Jenni Dahlmanista, 36, tulee loppukesästä kahden lapsen äiti. Hänen puolisonsa, entinen jääkiekkoilija Ossi Väänänen, 37, kertoi asiasta tänä aamuna MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa

– Kyllä kiirettä kotona riittää, ei siellä kerkeä syljeskelemään kattoon. Myöhemmin kesällä, kun toinen saapuu, kiireitä on vielä enemmän. En epäile yhtään, etteikö arki muuttuisi, mutta odotan innolla, Ossi kertoi. 

Jennin ja Ossin esikoispoika syntyi maaliskuussa 2017. Perhe asuu Espoossa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.