Kuva: Anna Huovinen
Kuva: Anna Huovinen

Lyhyessä ajassa tapahtuvat muutokset saavat tuoreen äidin olon tuntumaan epävarmalta. Miltä minun pitäisi näyttää? Kelpaanko?

Tutut kasvot, vieras vartalo. Siltä raskauden ja synnytyksen jälkeen tuntuu, mutta harva osaa sen sanoa. Tai sen, että on kateellinen kaverilleen, jonka rinnat eivät litistyneet ja jonka maha ei pömpötä enää.

Pitääkö ajatella: vain vauva on tärkeä, ei se, miltä äiti näyttää? Vai saako ajatella, että vauva on tärkeä mutta myös se on tärkeää, miltä äidistä kehossaan tuntuu?

Raskauden aikana ja lapsen syntymän jälkeen neuvolassa ei paljon puhuta naisen kropan muutoksista ja kehonkuvasta. Huomio keskittyy vastasyntyneeseen lapseen ja perhe-elämän pyörittämiseen. Nainen voi pelätä, että jos hän kiinnittää huomiota vartaloonsa, hänet leimataan turhamaiseksi ja itsekkääksi.

– Äidiksi tuleminen on kuitenkin iso kriisi monelle naiselle. Se on herkkää aikaa, joka muokkaa kehonkuvaa erityisen paljon, Väestöliiton psykologi Suvi Laru sanoo.

Onko keho yksin vauvan tarpeita varten vai saako äiti haluta sen raskauden jälkeen itselleen?

– Äiti joutuu myös miettimään, mitä tarkoitusta varten hänen kehonsa on. Onko se yksin vauvan tarpeita varten vai saako äiti haluta vartalonsa raskauden jälkeen taas itselleen? Entä missä määrin keho on puolisoa ja seksuaalisuudesta nauttimista varten?

Laru vertaa äidiksi tulemista murrosikään, sillä lyhyessä ajassa tapahtuneet muutokset voivat aiheuttaa samalla tavalla epävarmuutta ja herättää paljon kysymyksiä.

– Kannattaa ottaa oma olo todesta. Jos peilikuva masentaa päivästä toiseen, sitä ei tarvitse ohittaa ajattelemalla, että minähän olen nyt äiti, ei sillä ole väliä.

Äitinä oleminen on merkittävä osa elämää, mutta se ei voi olla koko minuus. On tärkeää keskittyä myös siihen, mitkä asiat tuovat iloa ihmisenä, naisena ja puolisona, Laru sanoo.

Fitness-yrittäjä Maria Kangin postaamasta Facebook-kuvasta nousi pari vuotta sitten kohu Yhdysvalloissa. Kuvassa Maria poseeraa niukoissa urheiluvaatteissa kolmen pienen lapsensa kanssa. Huomio kiinnittyy ennen kaikkea mallin supertimmiin sixpackiin.

Kuvan päälle Maria on kirjoittanut: Mikä on sinun tekosyysi?

Jälkeenpäin fitness-tähti puolustautui sanomalla, että oli halunnut tsempata äitejä liikkumaan. Tuhannet äidit eivät olleet ”tsemppauksesta” hyvillään. He eivät mielestään tarvinneet mitään tekosyytä sille, ettei heidän vartalonsa ollut yhtä timmissä kunnossa kuin Marian. Kuvaan tuli yli 17 000 kommenttia.

Toivottavasti ymmärrät, miksi jotkut ihmiset eivät ole ainoastaan loukkaantuneet vaan tämä on todella satuttanut heitä, kirjoitti yksi postauksen kommentoijista.

Hyvinvointivalmentajan ja personal trainerin töitä tekevä Emmi Sköld ymmärtää, miksi fitness-äidin kuva iski kipeästi.

– Moni äiti varmaan jollain tasolla haluaisi takaisin vanhan vartalonsa, jossa synnytyksen jäljet eivät näy. Äiti saattaa olla pettynyt, kun oma kroppa ei palautunutkaan, ja tuntea syyllisyyttä, koska Marian kuva aika suoraan vihjaa, että vähemmän timmi äiti on vain laiska.

Kehon palautumiseen vaikuttavat kuitenkin monet seikat: millainen raskaus on takana, millainen synnytys oli, ja miten äiti liikkui ennen raskautta ja odotusaikana. Lisäksi siihen vaikuttavat hormonit, geenit ja stressitaso.

– Ehkä tärkein syy kuvasta nousseelle tunnemyrskylle on kuitenkin se, että monen elämässä lapsi laittaa arvojärjestyksen uusiksi. Tuore äiti ei halua käyttää jokaista liikenevää hetkeä treenaamiseen vaan vauvan kanssa olemiseen. Fitness-tähden kuva antaa ymmärtää, että naisen ensisijainen tavoite on pyrkiä täyttämään jonkun toisen luomat kauneusihanteet, Sköld sanoo.

Sköld kehottaa äitejä tutustumaan uuteen kehoonsa ja tekemään asioita, joista tulee hyvä olo. Silloin peilikuvakin alkaa näyttää kauniilta.

Vartaloa voi arvostaa sen vuoksi, mitä se on saanut aikaan: ihanan vauvan.

Äidiksi tuleminen voi tarjota myös tilaisuuden rakentaa kehonkuva uudelle terveemmälle pohjalle, sanoo Kelan ylilääkäri Riitta Luoto.

– Jos hyvin käy, suhde ulkonäköön siirtyy ykkössijalta toiselle, kun lapsi tuo uuden näkökulman elämään. Vartaloa voikin arvostaa sen vuoksi, mitä se on saanut aikaan: ihanan vauvan.

Raskauden on huomattu tekevän hyvää naisten itsetunnolle.

Tutkimusten mukaan naiset ovat tyytyväisimmillään kehoonsa raskauden alkuvaiheessa, kun vatsa alkaa pikkuhiljaa näkyä. Raskaus antaa hengähdystauon kulttuurista, jossa ihaillaan laihuutta.

31-vuotias äiti kuvaa sitä näin:

Kasvava vauvamasu oli ihana! Ennen raskautta vatsamakkarat välillä ahdistivat, mutta nyt pystyi pitämään kireitä paitoja, kun oli selvää, että vatsa pömpöttää raskauden takia.

Keskimäärin odottaja kerryttää raskausaikana painoa 8–15 kiloa. Ajatukset kiertävät aluksi niin tiukasti vauvan muotoista kehää, että painonnousu tuntuu toisarvoiselta. Pyöristyvä vatsahan on upea!

Synnytyksen lähestyessä mieleen saattavat hiipiä uudet, synkemmät ajatukset. Äidit pelkäävät raskauskilojen jämähtämistä, rintojen lässähtämistä ja raskausarpia. Eräs äiti kertoo googlettaneensa kauhunsekaisin tuntein karttapallovatsoja, joissa raskausarvet risteilivät.

Vartalon muutokset vaikuttivat itsetuntoon. Mietin, saanko enää koskaan vanhaa vartaloani takaisin.

Amerikassa yleistyy kohuttu ilmiö, jota kutsutaan mommyreksiaksi. Sillä tarkoitetaan laihaksi hinnalla millä hyvänsä pyrkiviä odottajia.

Suosittu äitiysvaatesuunnittelija Rosie Pope kertoi joutuneensa lisäämään valikoimiinsa xs-koon, kun laihoina pysyttelevät odottajat eivät halunneet pukea päälleen liian löysiä vaatteita.

"On surullista, jos hoikkuuden ihannointi ulottuu vaiheeseen, jossa keho pakostakin muuttuu."

– On surullista, että suorittaminen, tiukka kontrolli ja hoikkuuden ihannointi ulottuvat vaiheeseen, jossa keho pakostakin muuttuu, naistentautien ja synnytyksen erikoislääkäri Mira Töyli sanoo.

Laihduttaminen raskausaikana ei ole hyvästä. Laihdutus rasittaa kehoa, mikä vaikuttaa sikiön kehitykseen.

Synnytyksen jälkeen mommyreksia-äidit aloittavat saman tien rankan treenin, jotta vähätkin raskauskilot katoaisivat mahdollisimman nopeasti. Jotkut naiset saattavat jopa jättää imettämisen väliin, jotta se ei sotkisi heidän urheiluntäyteistä päivärytmiään.

Töylin mukaan Suomessa mommyreksiaa suurempi ongelma on odottajien liiallinen painonnousu. Raskausajan diabetekseen sairastuu jo noin joka kahdeksas odottaja, ja diagnoosien määrä kasvaa vuosi vuodelta.

Naisten epävarmuus kehon suhteen on suurimmillaan puoli vuotta synnytyksen jälkeen.

Synnytyksen jälkeen äitien tyytyväisyys omaan vartaloon usein romahtaa, vaikka raskausaikana vauvamahasta olisi vielä iloinnutkin. Tutkijat ovat havainneet, että naisten epävarmuus kehon suhteen on suurimmillaan puoli vuotta synnytyksen jälkeen.

Psykologian tohtori Monica Ålgars on tutkinut suomalaisten tyytyväisyyttä ulkonäköönsä. Laajassa kyselytutkimuksessa yli puolet naisista ilmoitti laihduttavansa. Saman verran naisista ei kokenut itseään mielestään riittävän viehättäväksi.

Personal trainer Sini-Liisa Heinonen tapaa työssään usein äitejä, jotka eivät ole tyytyväisiä raskauden jälkeiseen vartaloonsa.

– Yllättävän pientenkin vauvojen äidit sanovat, että kilot ahdistavat. Muistan erään kuukauden vanhan vauvan äidin, joka halusi minun auttavan pudottamaan vauvakilot.

Heinonen kantaa huolta äideistä, jotka alkavat treenata liian kovaa liian varhain. Heinosella itsellään todettiin pari vuotta sitten vatsalihasten erkauma, joka johtui rankan liikunnan aloittamisesta turhan varhain, vain muutama kuukausi synnytyksen jälkeen.

– Suorat vatsalihakset erkaantuvat raskauden aikana, eikä vatsalihasliikkeitä saa aloittaa ennen kuin lihakset ovat palautuneet.

Heinosella erkauman kuntoutus kesti lähes vuoden.

Kuntokuurin aloitusta voi jouduttaa myös pelko siitä, että muuttunut keho heikentää parisuhdetta. Haastattelututkimuksissa naiset ovat kertoneet, että heidän suhteensa seksuaalisuuteen on kärsinyt, koska he ovat epävarmoja omasta vartalostaan.

Erään 33-vuotiaan äidin yllätti se, kuinka vahvasti hän tunsi kehonsa kuuluvan synnytyksen jälkeen pelkästään lapsilleen. Puoli vuotta synnytyksen jälkeen tilanne on muuttumassa:

Aiemmin ajatus seksistä puistatti, ja kaikki läheisyys miehen kanssa tuntui epämiellyttävältä. Jos mieheni tuli halaamaan minua, halusin vain äkkiä pois ja mennä sen sijaan halaamaan lapsiani. Nyt olen helpottunut, kun vartalo alkaa tuntua taas omalta. Ajattelen itseäni taas myös naisena enkä pelkästään äitinä.

Vauva 12/16

Vierailija

”Tutut kasvot, vieras vartalo” – Äidiksi tuleminen on kuin toinen murrosikä

No sittehä sun helppo huudella ku kerta ittelles ei tullu muutoksia. Kaikki ei oo yhtä onnekkaita! Meiti ku lihot ja kilot ei lähe sitte millään. Vatsa nahka roikkuu löysäny kaikkien housujen päällä. Reidet löllyy. Hiukset harventunut ja elottomat. Iho kuiva ja kalpea. Silmät ja yleis olemus väsynyt jatkuvasta yöheräilystä. Ryppyjäki tullu silmien alle. Vatsa , allit, reidet täynnä tiikerin raitoja, rinnat roikkuu navassa...ku tyhjät pussit. Peppuki menettäny muotonsa. Alapäässä laskeuma...
Lue kommentti
Vierailija

”Tutut kasvot, vieras vartalo” – Äidiksi tuleminen on kuin toinen murrosikä

Mulla raskauden aikana kuppikoko kasvoi C:stä G:hen eli 5kokoa ja reidet ja vatsa sai lisäkerroksen. Vauva on nyt muutamaa päivää vajaa kuukauden ikäinen ja kyllä voin sanoa, etten malta odottaa tissieni palautuvan "normaalin kokoisiksi" ja että tuo veltto mahanlöllykkä katoaa. Minua ei haittaa se, että vaatekokoni on leventyneen lantion vuoksi S (ennen oli XS) tai se, että sektiosta jäi ruma arpi, mutta en tunne itseäni kovin kauniiksi tuon roikkuvan mahan ja luonnottoman suurien tissien...
Lue kommentti

Tämä jumppa vahvistaa tehokkaasti koko kehon lihaskuntoa. Voit tehdä liikkeet vaikka omassa olohuoneessasi. 

Jumppaa näin:

  • Tee jokaista liikettä 3 x 10 (tai oman jaksamisesi mukaan).
  • Pidä taukoja tarvittaessa. 
  • Muista tehdä toistot molemmille puolille.

Etukyykky kuminauhalla

Asettaudu leveään haaraan polvet ja varpaat samaan suuntaan. Laita kuminauha jalkapohjien alle. Käännä kuminauha olkapäille nostaen kyynärpäät ylös ja hae hyvä ryhti keskivartalosta.

Kyykkää painopiste kantapäillä ja säilytä keskivartalon tuki.

Askelkyykky kuminauhalla

Ota askel eteen kuminauha jalkapohjan alla. Nosta kuminauha olkapäille niin, että kyynärpäät nousevat ylös. Jännitä keskivartaloa.

Kyykkää niin, että etummainen jalka jää 90 asteen kulmaan. Pidä selkä ja lantio suorana, rintakehä ryhdikkäänä.

Tee askelkyykyt vuorojaloin.

Superman

Asetu konttausasentoon, pidä vartalo suorana ja lapatuki yläselässä. Nosta vastakkainen käsi ja jalka ylös hallitusti. Tarkista, ettei alaselkä notkistu.

Käänteinen lankku

Istu lattialle ja aseta kämmenet olkapäiden alle. Aktivoi keskivartalon lihakset ja nosta keho irti lattiasta. Pidä kroppa tiukkana pakettina ylhäällä ja hengittäen 10 kertaa sisään ja ulos. Muista pitää rintakehä auki ja hartiat rentona.

Liike voidaan tehdä myös polvet koukussa.

Lantionnosto rullan päällä

Käy selinmakuulle ja aseta rulla jalkojen alle. Nosta lantio rauhallisesti ylös ja aktivoi samalla takareidet, pakara- ja selkälihakset. Pidä ylhäällä noin kolme sekuntia ja laskeudu rauhallisesti alas.

Liikkeen voi tehdä myös ilman rullaa.

Kylkilankku kierrolla

Käy kylkimakuulle tukikäsi maassa. Nosta lantio irti lattiasta vartalo suorana. Kierrä vapaana oleva käsi ylhäältä kyljen alle ja takaisin ylös kohti kattoa avaten rintakehää. Varmista, ettei lantio pääse notkahtamaan ja keskivartalossa pysyy tuki.

Liikkeen voi myös tehdä polvi tuettuna maassa.

Ohjelman on suunnitellut liikunnan ja hyvinvoinnin ammattilainen Heidi Hallila. 

Kuvat: Mikko Hannula

Päätitkö lapsesi nimen sen perusteella, miltä hän näytti syntyessään? Et ole yksin, sillä ihmiset todella yhdistävät jotkin kasvonpiirteet tiettyihin nimiin.

Millaiseksi kuvittelet Pepin, Liisan, Antin tai Sepon? Ihmisillä on vahva käsitys siitä, miltä tietyn nimisen ihmisen tulisi näyttää. Tämä on todistettu myös tieteellisesti yhdysvaltalaisen psykologien järjestön julkaisemassa tutkimuksessa

Tutkimuksessa koehenkilöille näytettiin tuntemattomien ihmisten kasvokuvia, ja jokaisen kuvan alla oli viisi eri nimivaihtoehtoa. Koehenkilöiden tehtävä oli arvata kuvan henkilölle sopiva nimi. Kaikista vastaajista 38 prosenttia arvasi oikein, mikä oli yli kymmenen prosenttia enemmän, kuin mitä tutkijat osasivat odottaa. Se siis tarkoittaa, että vastaajilla oli oletuksia tietynnimisten henkilöiden ulkonäöstä ja lisäksi nämä oletukset pitivät vielä hämmästyttävän usein paikkansa. 

Yksi suurimmista tekijöistä nimen ja kasvojen yhdistämiselle oli hiustyyli. Eli asia, johon ihminen voi itse vaikuttaa. Tutkijat arvelevat syyn johtuvan siitä, että ihminen saattaa alitajuisesti muokata ulkonäköään näyttääkseen enemmän siltä, miltä hänen mielestään hänen nimellään varustetun ihmisen pitäisi näyttää.

Monet koehenkilöt yhdistivät nimiä erilaisiin muotoihin.

Merkittävä rooli nimien tunnistamisessa oli myös silmien ja suun ympärillä olevilla lihaksilla. Juuri ne kasvojen alueet vastaavat erilaisten ilmeiden synnystä. 

Lisäksi havaittiin, että monet koehenkilöt yhdistivät nimiä erilaisiin muotoihin. Esimerkiksi Bob-nimiselle henkilölle miellettiin helpommin pyöreät ja pehmeät kasvonpiirteet kuin vaikka Davidille. 

Jo aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että jos nimi sopii kantajalleen, se voi vaikuttaa jopa henkilön työllistymiseen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Ja saattaapa nimi vaikuttaa myös ammattiin tai asuinpaikkaan

Nimen valinta lapselle ei siis ole mikään helppo juttu. Sen lisäksi, että nimen pitäisi sopia kantajalleen, se voi määrittää kantajansa tulevaisuutta. Jos nimen valinta tuntuu haastavalta voit kurkata tästä jutusta, millaisia eri tapoja lukijamme ovat käyttäneet lapsen nimen valinnassa!