Raskausjoogassa opetellaan muun muassa asentoja, joissa pystyy rentoutumaan synnytyksen aikana ja jotka helpottavat supistuskivun vastaanottamista. Hanna-Mari Nieminen ohjaa Venla Seuria.
Raskausjoogassa opetellaan muun muassa asentoja, joissa pystyy rentoutumaan synnytyksen aikana ja jotka helpottavat supistuskivun vastaanottamista. Hanna-Mari Nieminen ohjaa Venla Seuria.

Synnytyskokemuksella on iso vaikutus siihen, miten vauva-arki alkaa. Kun synnytykseen on valmistautunut, sen aikana ei tarvitse tietoisesti miettiä, miten helpottaa omaa oloaan, sanoo doula ja synnytysvalmentaja Hanna-Mari Nieminen.

”Etukäteen ei voi tietää, millainen omasta synnytyksestä tulee, ja juuri sen takia siihen kannattaa valmistautua.

Valmistautuminen antaa ikään kuin työkaluja pakkiin. Se ei tee synnytyksestä automaattisesti helppoa ja kivutonta mutta auttaa löytämään itsestä voimavaroja ja tuo konkreettisia keinoja tulla toimeen erilaisten tuntemusten kanssa. Ensisynnyttäjälle voi olla yllätys, että kätilö ei ole neuvomassa kädestä pitäen koko synnytyksen ajan.

Synnytyskokemuksella on iso vaikutus siihen, millä mielin äiti aloittaa vauva-arjen, miten hän toipuu raskaudesta ja synnytyksestä ja mitä hän jaksaa antaa itsestään. Synnytys ei ole vain yksi päivä elämässä. Se on ainutkertainen kokemus synnyttäjälle, mahdolliselle toiselle vanhemmalle, lapselle ja koko perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Synnytystä ei voi hallita, mutta siihen valmistautuminen vapauttaa menemään virran mukana, kun synnytys alkaa.

Valmistautuminen voi edesauttaa positiivisen synnytyskokemuksen saamista. Minusta hyvä synnytys on sellainen, jossa äiti tulee kuulluksi ja nähdyksi sellaisena kuin on ja saa juuri itselleen sopivaa tukea. Synnytystä ei voi hallita, mutta siihen valmistautuminen vapauttaa menemään virran mukana, kun synnytys alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tunnista oma supervoimasi

Kysyn valmentamiltani äideiltä aina, mikä heidän supervoimansa on. Jokaisella meillä on piileviä voimia, joita käytämme huomaamattamme arkisissa tilanteissa ja jotka korostuvat, kun meillä on haasteita.

Supervoima voi olla esimerkiksi sinnikkyys, positiivisuus tai kyky pysähtyä tai pysyä rauhallisena. Siitä on apua myös synnytyksessä. Jos synnytykseen on tulossa mukaan puoliso, muistuttakaa itseänne, mistä olette selvinneet yhdessä ja mitä voimavarojanne voisitte hyödyntää synnytyksessä.

Mieti, miten reagoit kipuun

Myös synnytystaitoja voi ja kannattaa harjoitella etukäteen. On hyvä tuntea synnytyksen fysiologia, eli vauvan matka kohdusta maailmaan, ja etsiä ja kokeilla liikkeitä ja asentoja, jotka voisivat helpottaa omaa oloa synnytyksessä. Kannattaa miettiä, miten yleensä reagoi kipuun ja mikä silloin auttaa.

Yksi kipua lieventävä keino on kosketus. Se lisää hyvänolon hormoneita, tuo turvaa ja rauhoittaa. Kosketus auttaa myös hidastamaan ja syventämään hengitystä, mikä rentouttaa koko kehoa.

Liiku, mene altaaseen tai suihkuun, käytä ääntä ja tee juuri se, mikä helpottaa sinun oloasi.

Kumppanille kosketus on keino auttaa konkreettisesti synnytyksen aikana. Kannattaa jo etukäteen kokeilla, millainen kosketus voisi tuntua hyvältä synnytyksen aikana ja miten esimerkiksi akupisteitä painellaan. Netistä löytyy ohjeita synnytysakupainantaan, ja pisteet voi merkitä vaikka tussilla äidin selkään, jotta ne löytyvät supistusten aikana helposti. Toisaalta synnytyksessä voi tulla myös tunne, ettei haluakaan kosketusta.

Jos sairaala on vieras ympäristö, etukäteen saattaa jännittää, mitä siellä saa tehdä ja miten olla. Synnytys on sinun, ja saat tehdä juuri niin kuin haluat, jos synnytys etenee normaalisti. Liiku, mene altaaseen tai suihkuun, käytä ääntä ja tee juuri se, mikä helpottaa sinun oloasi.

Vahvista yhteyttä vauvaan

Raskauden seurantaan liittyy paljon ulkoista mittaamista, ja lisäksi raskaana oleva nainen saattaa kuulla kommentteja vauvavatsastaan tai siitä, millaista on synnyttää. Tämän vastapainoksi on tärkeää vahvistaa omaa kehotietoisuuttaan eli kykyä katsoa sisäänpäin ja luottaa omaan kehoonsa ja voimaansa.

Tässä auttaa raskausjooga. Hengitys- ja mielikuvaharjoitukset vahvistavat odottajan itsetuntemusta ja yhteyttä kohdussa kasvavaan vauvaan. Lisäksi jooga helpottaa selkävaivoja ja liitoskipuja ja auttaa löytämään parempia asentoja arjessa. Raskaus on hyvä hetki aloittaa jooga vaikka ei olisi koskaan joogannut. Raskausjooga ei ole akrobatiaa, vaan hidasta ja soveltavaa.

Kun vahvistaa kehotietoisuuttaan ja valmistautuu synnytykseen omalla tavallaan, synnytyksessä ei tarvitse enää tietoisesti ajatella, mitä teen seuraavaksi ja miten helpottaisin omaa oloani. Keho tietää jo.

Hanna-Mari Nieminen on raskauteen ja synnytykseen erikoistunut joogaopettaja, doula ja Spinning Babies -synnytysvalmentaja sekä kolmen lapsen äiti. Häneltä ilmestyy keväällä raskausjoogakirja Joogaa raskausaikaan – ihme sisälläsi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla