iStockphoto
iStockphoto

Synnytyskipu on hyödyksi. Sitä tarvitaan, jotta portti vauvalle aukeaa.

Jokaisella kivun vaiheella on synnytyksessä oma tärkeä tehtävänsä. Kipu kertoo siitä, että synnytys etenee kohti päämäärää eli vauvan syntymää.

Avautumisvaiheen kipu

Synnytyksen käynnistyttyä kipu tuntuu kiristävänä tunteena ja poltteena alavatsassa ja lantiolla. Avautumisvaiheen kipua on kuvattu myös kuin tavallista voimakkaammaksi kuukautiskivuksi. Kipu syntyy siitä, että kohdunsuu alkaa avautua ja kudokset venyvät supistusten vaikutuksesta. Näin keho valmistautuu synnytykseen.

Tässä vaiheessa oloa voi helpottaa esimerkiksi makaamalla jumppapallon päällä, keinumalla keinutuolissa tai käymällä suihkussa tai kylvyssä. Lämmin vesi rentouttaa lihaksia.

Jos olet jo sairaalassa, hoitohenkilökunta voi lievittää kipua kipulääkkeillä tai ilokaasulla. Kun supistukset tulevat säännöllisesti ja kohdunsuu on alkanut avautua, voidaan antaa epiduraalipuudutus tai paraservikaali- eli kohdunkaulanpuudutus.

Avautumisvaiheen loppupuoli

Kipu kovenee ja muuttuu terävämmäksi, kun supistukset voimistuvat ja kohdunsuu jatkaa avautumistaan. Supistukset avaavat porttia vauvalle.

Kipu tuntuu nyt lantion ja alavatsan lisäksi vahvemmin pakaroissa ja reisissä. Synnytyskanava venyy suuremmaksi ja kohdunkaula aukeaa kymmeneen senttimetriin.

Ennen ponnistusvaiheen alkua voidaan vielä antaa paraservikaalipuudutus tai lisätä epiduraalipuudutusta. Lähellä ponnistusvaihetta uudelleensynnyttäjälle voidaan valita spinaalipuudutus, joka puuduttaa nopeasti myös synnytyskanavan. Ensisynnyttäjälle sopii usein paremmin epiduraalipuudutus, jonka teho kestää pidempään.

Ponnistusvaiheen kipu

Kipu syntyy siitä, kun vauva venyttää ulostulokanavaa. Reisissä voi tuntua polttavaa, kramppimaista kipua. Ponnistusvaiheen aikana voidaan käyttää vielä pudendaalipuudutusta eli häpyhermon puudutusta.

Vauva 3/2013

Asiantuntijana anestesiologian erikoislääkäri ja lääketieteen tohtori Johanna Sarvela, HYKS, Naistenklinikka

Vierailija

Synnytyskivun vaiheet

Vierailija 02.04.2014 klo 17:15 Joku tuolla aiemmin kritisoi jyväskylän sairaalaa siitä ettei siellä saa ilokaasua. Okei joo joku vois ehkä sitä haluta käyttää, mutta kaksi lasta siellä synnyttäneenä. Ei semmosta osaa kaivata silloin jos ei kokemusta entuudestaa ole. Ekan synnytin ihan ilman mitää kivunlievitystä ja toisen melkein luomuna, pyysin kohdunkaula puuduttee koska tiesin mitä on luvassa. Ei sit sattunu laisinkaa se lapsen synnytyskanavaa meno mutta aluks en kyl meinannu tajuta et...
Lue kommentti
Vierailija

Synnytyskivun vaiheet

Vierailija 05.07.2014 klo 19:24 42: Hyviä kokemuksia Kätilöopistolta reilu viikko sitten! Kaikki runsaan vuorokauden kestäneen synntyksen aikana kohtaamani kätilöt osastoilla 3 ja 5 olivat huipputyyppejä. Sain monenlaista kivunlievitystä joka auttoi! Epiduraali toimi kuin unelma ja lääkäri tuli heti kun tarvittiin ja oli mukava. Ponnistusvaihe oli rankka ja kivulias, eppari leikattiin, mutta puudutettiin hyvin ja on ihan siisti. Uskomatonta miten hyvin Kättäri toimii, vaikka on niin suuri...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen

Jenni Dahlmanin ja Ossi Väänäsen toinen lapsi syntyy kesän lopulla. 

Jenni Dahlmanista, 36, tulee loppukesästä kahden lapsen äiti. Hänen puolisonsa, entinen jääkiekkoilija Ossi Väänänen, 37, kertoi asiasta tänä aamuna MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa

– Kyllä kiirettä kotona riittää, ei siellä kerkeä syljeskelemään kattoon. Myöhemmin kesällä, kun toinen saapuu, kiireitä on vielä enemmän. En epäile yhtään, etteikö arki muuttuisi, mutta odotan innolla, Ossi kertoi. 

Jennin ja Ossin esikoispoika syntyi maaliskuussa 2017. Perhe asuu Espoossa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.