Kuva: iStockphoto
Kuva: iStockphoto

Villasukat ja jalkajumppa voivat auttaa raskausaikana tavallisessa suonenvedossa eli lihaskrampeissa.

Auts, taas vetää suonta pohkeesta. Kramppikohtaukset jaloissa ovat raskausaikana tavallisia, ja inhottavan kivuliaita.

Kramppi iskee usein öisin tai aamulla sängystä noustessa. Krampin jälkeen lihas on pitkään hellä, ja kävelykin voi olla hankalaa.

Mistä suonenveto johtuu?

Suonenvedot, tai siis lihaskrampit – suonenveto ei nimestään huolimatta johdu ”verisuonen vedosta” – ovat yllättäen ilmaantuvia lihaskouristuksia yleensä säärten tai jalkapohjien lihaksissa.

Raskaana ollessa kramppeja tulee tavallista helpommin, sillä suurentunut kohtu aiheuttaa painetta jalkojen hermoihin ja heikentää lantion alueen verenkiertoa.

Nesteen ja suolan menetys esimerkiksi helteessä hikoillessa lisää lihaskrampin todennäköisyyttä, samoin rasittava urheilu.

Suonenvetoa voi aiheuttaa myös magnesiumin puute. Terveellä ihmisellä magnesiumin puutostila on tosin harvinainen.

Miten suonenvetoa hoidetaan ja ehkäistään?

Kokeile venyttää kramppaavaa lihasta rauhallisesti ja paina lattiaa vasten. Kramppaavaa aluetta voi myös hieroa kevyesti.Herätä mies hieromaan!

Liikunta auttaa lihaskrampeista kärsiviä, sillä sen ansiosta verenkierto paranee.

Jalkojen verenkiertoa voit vilkastuttaa ennen nukkumaanmenoa yksinkertaisella harjoituksella: nouse päkiöillesi reippaassa tahdissa muutaman kymmenen kertaa.

Venyttele pohkeitasi aina kun muistat.

Syö ja juo oikein

Kramppien syntymistä voi ehkäistä juomalla riittävästi vettä ja syömällä monipuolisesti, jotta vitamiinien ja kivennäis- ja hivenaineiden saanti varmistuisi. Runsaasti kalsiumia sisältävät ruoat kuten esimerkiksi maitotuotteet ja pähkinät ovat suositeltavia. Jotkut ovat saaneet apua paljon kaliumia sisältävästä banaanista.

Kofeiinipitoisia ja hiilihappoa sisältäviä juomia kuten kolajuomia kannattaa sen sijaan välttää. Ne vähentävät kehon kalsiumvarastoja.

Kalsium- ja magnesiumvalmisteita voi kokeilla. Niiden käyttöön ei liity haittoja raskaudelle.

Pidä jalat lämpiminä

Jos yhtään lohduttaa, yleensä suonenvedot lievenevät loppuraskautta kohden ja hellittävät raskauden jälkeen.

Siihen saakka voi kokeilla myös vanhaa kunnon villasukkahoitoa. Monet ovat huomanneet, että kun jalat pysyvät lämpiminä, kramppeja tulee vähemmän.

Lähteet

Terveyskirjasto Duodecim

Neuvolatyön käsikirja, Tammi

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen

Jenni Dahlmanin ja Ossi Väänäsen toinen lapsi syntyy kesän lopulla. 

Jenni Dahlmanista, 36, tulee loppukesästä kahden lapsen äiti. Hänen puolisonsa, entinen jääkiekkoilija Ossi Väänänen, 37, kertoi asiasta tänä aamuna MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa

– Kyllä kiirettä kotona riittää, ei siellä kerkeä syljeskelemään kattoon. Myöhemmin kesällä, kun toinen saapuu, kiireitä on vielä enemmän. En epäile yhtään, etteikö arki muuttuisi, mutta odotan innolla, Ossi kertoi. 

Jennin ja Ossin esikoispoika syntyi maaliskuussa 2017. Perhe asuu Espoossa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.