Kuva: iStockphoto
Kuva: iStockphoto

Villasukat ja jalkajumppa voivat auttaa raskausaikana tavallisessa suonenvedossa eli lihaskrampeissa.

Auts, taas vetää suonta pohkeesta. Kramppikohtaukset jaloissa ovat raskausaikana tavallisia, ja inhottavan kivuliaita.

Kramppi iskee usein öisin tai aamulla sängystä noustessa. Krampin jälkeen lihas on pitkään hellä, ja kävelykin voi olla hankalaa.

Mistä suonenveto johtuu?

Suonenvedot, tai siis lihaskrampit – suonenveto ei nimestään huolimatta johdu ”verisuonen vedosta” – ovat yllättäen ilmaantuvia lihaskouristuksia yleensä säärten tai jalkapohjien lihaksissa.

Raskaana ollessa kramppeja tulee tavallista helpommin, sillä suurentunut kohtu aiheuttaa painetta jalkojen hermoihin ja heikentää lantion alueen verenkiertoa.

Nesteen ja suolan menetys esimerkiksi helteessä hikoillessa lisää lihaskrampin todennäköisyyttä, samoin rasittava urheilu.

Suonenvetoa voi aiheuttaa myös magnesiumin puute. Terveellä ihmisellä magnesiumin puutostila on tosin harvinainen.

Miten suonenvetoa hoidetaan ja ehkäistään?

Kokeile venyttää kramppaavaa lihasta rauhallisesti ja paina lattiaa vasten. Kramppaavaa aluetta voi myös hieroa kevyesti.Herätä mies hieromaan!

Liikunta auttaa lihaskrampeista kärsiviä, sillä sen ansiosta verenkierto paranee.

Jalkojen verenkiertoa voit vilkastuttaa ennen nukkumaanmenoa yksinkertaisella harjoituksella: nouse päkiöillesi reippaassa tahdissa muutaman kymmenen kertaa.

Venyttele pohkeitasi aina kun muistat.

Syö ja juo oikein

Kramppien syntymistä voi ehkäistä juomalla riittävästi vettä ja syömällä monipuolisesti, jotta vitamiinien ja kivennäis- ja hivenaineiden saanti varmistuisi. Runsaasti kalsiumia sisältävät ruoat kuten esimerkiksi maitotuotteet ja pähkinät ovat suositeltavia. Jotkut ovat saaneet apua paljon kaliumia sisältävästä banaanista.

Kofeiinipitoisia ja hiilihappoa sisältäviä juomia kuten kolajuomia kannattaa sen sijaan välttää. Ne vähentävät kehon kalsiumvarastoja.

Kalsium- ja magnesiumvalmisteita voi kokeilla. Niiden käyttöön ei liity haittoja raskaudelle.

Pidä jalat lämpiminä

Jos yhtään lohduttaa, yleensä suonenvedot lievenevät loppuraskautta kohden ja hellittävät raskauden jälkeen.

Siihen saakka voi kokeilla myös vanhaa kunnon villasukkahoitoa. Monet ovat huomanneet, että kun jalat pysyvät lämpiminä, kramppeja tulee vähemmän.

Lähteet

Terveyskirjasto Duodecim

Neuvolatyön käsikirja, Tammi