Kotikonsteja raskauspahoinvointia helpottamaan.

Odottajan yleisin vaiva on pahoinvointi. Se alkaa yleensä raskausviikoilla 5–7, on pahimmillaan viikoilla 9–11 ja loppuu useimmilla lähes kokonaan 16. raskausviikkoon mennessä. Joskus oksettava olo kestää raskauden loppuun asti.

Raskauspahoinvoinnin syytä ei tiedetä, mutta arvellaan, että siihen vaikuttaa aivoissa olevan oksennuskeskuksen ärtyminen istukan tuottamien suurten hormonimäärien takia. Pahoinvointi saattaa viestiä äidille raskaudesta, jotta äiti voi suojella itseään ja sikiötä. Lohduttava tieto on, että oksentelu ei vahingoita vauvaa.

Kotikonstit pahoinvointiin:

  • lepo
  • ärsyttävien hajujen ja makujen välttäminen
  • tiuhat välipalat
  • ennen ylösnousua aamulla korppu tai voileipäkeksi
  • viileät juomat, kohmeiset pakastemarjat tai mehujää
  • muuta ajateltavaa, kuten elokuvaan tai kirjaan syventyminen
  • keskustelut ystävien, kumppanin ja neuvolan terveydenhoitajan kanssa.

Vaikeassa tilanteessa kannattaa mennä lääkäriin ja tarvittaessa sairaalahoitoon.

Vauva 9/06, päivitetty 8/09

Bulevardille perustetaan Suomen suurin sikiöseulontayksikkö. Luvassa on myös ilta-aikoja.

Naistenklinikan ja Jorvin sairaalan äitiyspoliklinikoiden sikiöseulonnat muuttavat 5. kesäkuuta Helsingin keskustaan. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS järjestää jatkossa näiden äitiyspoliklinikoiden sikiöseulonnat osoitteessa Bulevardi 22 A.

Muutoksen taustalla on Kätilöopiston sairaalan lakkauttamisesta johtuva tilanpuute.

– Haluamme myös keskittää palvelut paikkoihin, jotka ovat helposti saavutettavissa myös julkisilla kulkuneuvoilla. Kun keskitämme toimintaa, meillä alkaa olla syksystä alkaen tarjolla myös ilta-aikoja, kertoo linjajohtaja Veli-Matti Ulander HUSin Naistentaudeilta ja synnytyksistä.

Uusi yksikkö tekee seulontatutkimuksen lähes joka neljännelle raskaana olevalle suomalaiselle.

Uudesta sikiöseulontayksiköstä tulee Suomen suurin, ja siellä tullaan tekemään vuosittain 26 000–28 000 raskausajan ultraäänitutkimusta vuosittain. Yksikkö tekee siis seulontatutkimuksen lähes joka neljännelle raskaana olevalle suomalaiselle.

Sikiöseulontayksikkö on vain ennalta sovittuja käyntejä varten, ja ätiyspoliklinikoiden muu toiminta jatkuu kuten ennen. Jos raskaana olevalla herää esimerkiksi äkillinen huoli sikön voinnista, yhteyttä pitää ottaa Naistenklinikalle tai Jorviin.

Raskaana oleville tarjotaan kaksi seulontaultraäänitutkimusta: varhaisraskauden ultraäänitutkimus raskausviikoilla 11–13+6 ja rakenneultraäänitutkimus raskausviikoilla 19–21.

HUS Sikiöseulontayksikön ajanvaraus ja neuvonta toimivat numerossa 040 575 2466 kello 9–15. Yksikköön voi varata ajan myös netissä Terveyskylän Naistalon digitaalisella Raskauspolulla ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.