Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Tukisukat, kohoasento ja jalkajumppa ehkäisevät raskauden aikana yleisiä suonikohjuvaivoja.

Onko sinullakin niitä? Ikävän kipeitä, kovia, sinerviä tai tummanpunaisia suonikohjuja, jotka pulpahtivat sääriisi raskauden aikana.

Suonikohjut tulevat esille ensimmäistä kertaa usein juuri odotusaikana, varsinkin raskauden puolivälin jälkeen kun kohtu kasvaa ja haittaa kohdun jalkojen verenkiertoa.

Mitä useampia raskauksia on takana, sitä suurempi riski on saada suonikohjuja. Raskaus ei kuitenkaan ole suonikohjujen syy vaan tuo jo olemassa olevan ominaisuuden esille.

Taipumus suonikohjuihin kulkee usein suvussa. Jos äidilläsi on ollut kohjuja, on mahdollista, että myös sinä saat niitä.

Mistä suonikohjut johtuvat?

Suonikohjut aiheutuvat samasta syystä kuin peräpukamat, progesteroni-hormonin vaikutuksesta laskimoiden seinämiin. Kohjut eli pintalaskimohaarojen laajentumat syntyvät,  kun veri pääsee virtaamaan pintalaskimoverkostossa väärään suuntaan.

Kohjuja ilmaantuu usein sääriin, pohkeiden yläosiin tai reisiin. Niitä voi tulla vain yksi tai useampia, ja ne voivat olla pitkiä tai vain osassa jalkaa.

Kohjuja voi olla muuallakin kuin jaloissa. Niitä voi olla myös nivusissa, ulkosynnyttimissä  tai jopa emättimessä. Varsinkin nivusissa tai ulkosynnyttimissä olevat kohjut ovat usein hyvinkin kivuliaita.

Näin ehkäiset ja hoidat suonikohjuja

Suonikohjuja ei raskaana ollessa voi leikata, mutta helpottavia keinoja niiden kanssa elämiseen on onneksi olemassa.

  • Pidä jalkojasi päivittäin koholla esimerkiksi seinää vasten.
  • Suihkuttele jalkoja viileällä suihkulla. Viilentävä jalkakylpy toimii myös. Helpotusta tuovat tukisukat, ne vähentävät turvotusta.
  • Jumppaa jalkojasi. Ojenna, koukista ja pyöritä nilkkojasi.
  • Ota jostakin tukea, seiso paljain jaloin ja nouse varpaillesi 20-50 kertaa päivässä.
  • Älä istu tai seiso samassa paikassa pitkään. Nouse ylös ja liiku säännöllisin väliajoin.
  • Älä istu jalat ristissä. Laita istuessasi jalat jonkun matalan tason päälle.
  • Käytä mukavia, puristamattomia vaatteita. Hanki matalapohjaiset kengät.
  • Jos suonikohjut ovat kovin kipeitä ja olet niistä huolissasi, puhu asiasta neuvolassa.
  • Jos jaloissa tuntuu yksittäisessä kohdassa kovaa kipua, kuumotusta ja kosketusarkuutta, ota yhteyttä lääkäriin. Laskimotukos on harvinainen, mutta sen riski on raskaana olevalla jonkin verran kohonnut.

Lähteet

Neuvolatyön käsikirja, Tammi

Terveyskirjasto Duodecim