Ensimmäisenä aletaan vahvistaa lantionpohjalihaksia. Tässä 3 helppoa Bailamama-ohjaajien laatimaa ensiliikettä.

Lantionpohjalihaksia voi alkaa vahvistaa jo noin viikon kuluttua synnytyksestä, jos synnytys on sujunut normaalisti.

Nämä kolme helppoa harjoitusta vahvistavat monipuolisesti lantionpohjalihaksia. Voit tehdä niitä esimerkiksi istuma-asennossa tai vaikka makuulla samalla kun imetät.

Pidä huoli, että jännität juuri lantionpohjan lihaksia etkä esimerkiksi pakaralihaksia. Keskity ja hae tuntumaa, missä lihakset toimivat. Hae jännitys emättimen ja peräaukon kautta.

1. Kestovoima auttaa esimerkiksi pidättämään pissaa, kun tulee hätä.

Jännitä lantionpohjalihaksia 10–20 sekuntia. Rentouta, ja pidä 10–20 sekunnin tauko. Toista 8 kertaa.

2. Nopeusvoima auttaa, ettei housihin lirahda kun aivastaa.

Jännitä lantionpohjalihaksia nopeasti ja pidä jännitystä 5 sekuntia. Rentouta 2 sekunniksi. Toista 10 kertaa.

3. Maksimivoima auttaa pidättämään pissaa, kun nostat esimerkiksi painavaa kauppakassia.

Jännitä lantionpohjalihaksia nopeasti 5 sekunniksi. Rentouta 20 sekunniksi. Toista 5 kertaa.

Liikkeet neuvoi toinen Bailamama-konseptin kehittäjistä, kätilö Emilia Ek.

Tutustu Bailamama-konseptiin.

Kipinä säilyy, kun hyvät huomenet ja halaukset ovat tapa jo ennen vauvan syntymää.

Varsinkin ensimmäisen lapsen saaminen mullistaa elämän, myös parisuhteen. Parisuhdevalmentaja Paula Immon, 38, mielestä sen ei tarvitse olla huono juttu, mutta valmistautua kannattaa.

Puhetta, tunnetta ja seksiä – niistä rakentuu vahva suhde, Immo toteaa. Vauvan tulo ja kahdenkeskisen ajan väheneminen heilauttaa ainakin hetkellisesti näitä kaikkia, kun ykkösenä ovat pienen tarpeet.

Siksi yhteiseen arkeen kannattaa jo ennen vauvan syntymää ujuttaa tapoja, joilla huomioi toista.

– Kysykää päivittäin toisiltanne, miten päivä meni. Istahtakaa alas ja kuunnelkaa toisianne, neuvomatta ja arvostelematta.

Kun juttelu, hyvät huomenet ja halaaminen ovat tapoja, ne eivät herkästi huku vauvavuodenkaan pyörteisiin. Toista muistaa katsoa muutenkin kuin äitinä tai isänä.

Istahtakaa alas ja kuunnelkaa toisianne, neuvomatta ja arvostelematta.

– Vaikka romanttisiin illallisiin ei olisi mahdollisuutta eikä seksielämä heti palaisi ennalleen, hellä katse tai sohvalla sylikkäin istuminenkin vaalii läheisyyttä.

Myös esimerkiksi rakkaudentäyteinen valokuva voi muistuttaa kipinästä, joka uhkaa jäädä vaippavuoren alle. Siksi Immo ja valokuvaaja Janica Karasti päättivät yhdistää valmennuksen ja valokuvan voiman. Kuviin tallennetaan se tärkein: kivaa, että olet siinä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Tilaajille
Perätila voi johtua monesta syystä, sillä vauva asettuu kohdussa parhaaseen mahdolliseen asentoon, jonka hän saa. Kuva: iStockphoto
Perätila voi johtua monesta syystä, sillä vauva asettuu kohdussa parhaaseen mahdolliseen asentoon, jonka hän saa. Kuva: iStockphoto

Synnytys alakautta voi onnistua hyvin, vaikka vauva olisi perätilassa. Riskitapaukset ohjataan suoraan sektioon.

Miksi vauva on perätilassa?

Syitä on monia. Ensisynnyttäjillä on korkeampi riski vauvan perätilaan, sillä napakat vatsalihakset voivat vaikuttaa kääntymiseen. Toisaalta taas äideillä, joilla on viisi synnytystä tai enemmän, kohdun lihakset ovat löystyneet, ja vauva ei...