Paino voi raskauden aikana nousta 5–25 kiloa. 25 kiloakin voi olla normaalia, jos se johtuu hormonaalisista tekijöistä.

”Jos äiti syö terveellisesti ja monipuolisesti sopivin ateriavälein ja kiloja kertyy silti, painonnousu johtuu raskaushormoneista. Siitä ei kannata ottaa paineita. Odottaja kun ei voi mitään sille, miten juuri hänen elimistönsä reagoi hormonimyrskyyn”, terveydenhoitaja, kätilö Erja Laakso sanoo.

Erja Laakso uskoo, että myös perimä voi vaikuttaa raskausajan painonnousuun. Pääsääntöisesti raskauskilot kiteytyvät kuitenkin siihen, mitä ja paljonko äiti syö. Ylipainoa saattaa alkaa kertyä odotusaikana, jos terveelliset syömistottumukset repsahtavat, tulee erilaisia mielitekoja tai pahoinvointi lisää ylimääräisten välipalojen napostelemista.

”Jokaisen odottajan kannattaisi välttää rasvaisia ja makeita herkkuja. Puputtamalla ja herkuttelemalla kertyy varastorasvaa, joka ei sula helposti myöhemminkään. Raskaushormoneista johtuvat kilot imetys sen sijaan sulattaa”, Laakso toteaa.

Muutama kilo varastorasvaa valmistaa äitiä imetykseen ja auttaa toipumaan raskaudesta ja synnytyksestä.

Ei varastorasvakaan silti täysin pahasta ole. Muutama kilo varastorasvaa valmistaa äitiä imetykseen ja auttaa toipumaan raskaudesta ja synnytyksestä, mutta runsaasta rasvamäärästä ei ole hyötyä vauvalle eikä äidille. Siitä on päinvastoin haittaa, esimerkiksi äidin verenkierto joutuu kovalle koetukselle.

”Makeat ja rasvaiset herkut ovat suora viesti vauvalle: kasva lisää. Ja suuren vauvan synnyttäminen on aina erilaista kuin pienen”, Laakso muistuttaa.

Aktiiviliikkujan paino saattaa nousta paljonkin

Laakso on huomannut, että kohtuullisesti liikkuvat ja terveellisesti syövät naiset ovat hoikkia usein raskausaikanakin eikä painossa tapahdu suurta hyppäystä. Erittäin aktiivisen liikkujan tai urheilijan paino sen sijaan saattaa nousta odotusaikana paljonkin, kun liikunnan määrä vähenee ja runsaaseen liikkumiseen tottunut elimistö alkaa kerryttää vararasvaa.

Joskus paino nousee odotusaikana hyvin niukasti – ylipainoiselle tämä olisi toivottavaakin. Jos äiti kuitenkin on normaalipainoinen tai hoikka, hänen on syytä kiinnittää huomiota siihen, syökö hän riittävästi.

”Äidin hoikkuudesta ei kuitenkaan ole vauvalle haittaa, ellei äiti ole aivan aliravittu. Vauva ottaa kyllä kaiken tarvitsemansa.”

Yhdysvalloissa on nostamassa päätään uusi villitys, mommyrexia eli raskauskilojen välttely hinnalla millä hyvänsä.

”Raskauskilojen välttely on pelottavaa ja vaarallistakin eikä missään nimessä kehittyvän lapsen etu. Toivottavasti moinen hullutus ei tule meille”, Laakso sanoo.

Yhdysvalloissa on  uusi villitys, mommyrexia eli raskauskilojen välttely hinnalla millä hyvänsä.

Neuvolassa odottajan painoa seurataan äidin ja vauvan hyvinvoinnin vuoksi. Painonseurannan avulla havaitaan esimerkiksi piilevä raskausmyrkytys, jonka ensioireena on yleensä painonnousu ja turvotus. Lisäksi raskaudenaikainen painonseuranta tarjoaa mahdollisuuden ehkäistä äidin ylipainoa ja siihen liittyviä myöhempiä terveysongelmia.

”Liian tiukkapipoisesti painoon ei kuitenkaan pidä asennoitua. Raskaudesta ja raskauspyöreydestä on lupa nauttia. Jokainen lapsi lisää äidin pehmeyttä, ja kyllä naisen elimistöstä saa näkyä, että hän on lapsen tai lapsia synnyttänyt”, Laakso sanoo.

Näin odottajan paino nousee:

  • Alkuraskaudessa painon ei pitäisi juurikaan nousta, sillä istukka ja alkio eivät vielä paina eikä lapsivettä vielä ole. Jos vaa’an lukema kuitenkin suurenee, se johtuu ylimääräisestä syömisestä, esimerkiksi siitä, että odottaja joutuu syömään ylimääräisiä välipaloja pahoinvoinnin takia.
  • Paino alkaa nousta pikkuhiljaa 12. raskausviikon jälkeen. 12.–20. raskausviikoilla tulee selkeä hyppäys: 25 prosenttia kokonaispainonnoususta ajoittuu näille viikoille.
  • 20.–30. raskausviikoilla tapahtuu puolet koko raskauden painonnoususta.
  • Loput kokonaispainonnoususta, 25 prosenttia, tapahtuu 30.–36. raskausviikoilla.
  • Viimeisen kuukauden, 36.–40. raskausviikkojen aikana painon ei enää tarvitse nousta.